jag tycker väl allmänt att många hänger kvar i hur LC dömdes för 10+ år sen. Då handlade den mkt riktigt om att kunna utföra vägarna och rörelserna i sig, och mkt mindre än den gör idag, om att hästen faktiskt ska samtidigt bära sig och jobba balanserat i rätt form för rörelserna.
Det kan ju inte vara en nyhet att det råder andra kriterier idag och även i LC bedöms hästens form och bärighet och balans om än på mkt grundläggande nivå?
Folk får ju göra precis som dom vill, men jag tycker som flera att det är ju inga konstigheter att man inte startar en häst om det inte ens på hemmaplan finns en sportslig dvs en stadig nivå, att kunna rida ett godkänt program på tävling rent formmässigt. Där tycker jag en del tränare gör sina elever en otjänst i fråga om att inte coacha tillräckligt eller vara ärliga om nivån, för elevens skull, om det är läge att ens rida en lokal LC.
Det finns så mkt andra programridningar, pay and ride osv numera att även om man vill prova på trots att en tränare isåfall skulle råda att träna på lite mer, så kan man ändå träna under tävlingsmässiga former.
Men såklart det är upp till var och en!
Undrar fortfarande var ngn rida på 70 procent skulle gälla för ngn lokal LC dock......? eller ens öht i lätt klass????
@Itzyditzy : nej eftersom även LC har bedömingskriteriet att hästen "ska gå på tygeln" så vore det inte läge att starta precis som du säger.
Men det var inte riktigt den grava nivån jag avsåg i sammanhanget faktiskt, med ngn häst som springer med huvudet i vädret i sig. Det ser man aldrig tycker jag i princip på lokal tävling ens på LC nivå ?