Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så senast september nu? I förra inlägget skrev du tidigast
Oki så i måndasskiftet då ;D då vet jag på ett ungefär.
Okej. Så många ggr vill jag inte klippa, två ggr har jag hört räcker.
Men augusti/september låter väldigt tidigt, slutet på oktober nångång, tror ni det blir bra? Om han inte börjar sätta en väldig päls innan dvs.
Vad är snyggast, halv elr filtklippning?
Filtklippning då Klipper hals, bog, under och en bit upp på magen och lår. Lämnar rygg, kors och ben. Halvklippning (jaktklippning) då lämnar man ben och en "vojlock/shabrak" på ryggen och trekant vid svansen.
hur många gånger du behöver klippa beror helt på individen, hur mkt den sätter päls.
det viktiga om du vill undvika att behöva klippa många gånger, är att VÄNTA tills den satt all vinterpälsen klart.
Jag har ett fullblod som sätter en kort, men mycket tät vinterpäls. Honom måste jag vänta med att klippa till mitten/slutet av november om jag vill att klippningen ska hålla sig, klipper jag tidigare så är det bara att klippa om igen ngra veckor senare. Väntar jag till november så slipper jag klippa igen alls på resten av vintern, då håller han sig fin och klippt. smidigt.
ang. täckning för att inte sätta så mkt päls är det i stort sett en myt. hästar sätter päls efter ljuset - inte täckena. men det är klart - täckar man den så den blir extremt varm, så släpper den pälsen. inte särskilt hälsosamt dock för den att vara så övervarm att den släpper pälsen pga det.
Hel! Jag hade min häst halvt klippt ett år, & de ser förjävligt ut!
Klipp hela
Nejnej, vill inte klippa hela honom. ;p
Spara lite vid ryggen då de är ju hemskt med alla halvklippta hästar ! Så gräsligt fult ...
Hel! Jag hade min häst halvt klippt ett år, & de ser förjävligt ut!
Klipp hela
Börja täcka för att hästen inte ska sätta vinterpäls är nog i princip onödigt, eftersom att de sätter päls efter ljuset och inte temperaturen.
Nää jag håller inte med, om man klipper så man följer hästens linjer snyggt och inte har ett pälsmonster till häst i övrigt tycker jag det kan vara jättesnyggt. dessutom är det en jäkla massa hästar som får problem med rygg och ländmuskler för att täcken aldrig funkar lika bra med att värma och kyla som hästen päls gör, och snabbt nedkylda muskler efter arbete är verkligen inte bra.
Han svettas jättemkt på halsen, så spårklippning är nog inte aktuellt. :/