När börja täcka? När klippa?

Sv: När börja täcka? När klippa?

Filtklippning då ;) Klipper hals, bog, under och en bit upp på magen och lår. Lämnar rygg, kors och ben. Halvklippning (jaktklippning) då lämnar man ben och en "vojlock/shabrak" på ryggen och trekant vid svansen. :bump:

Okej. Så många ggr vill jag inte klippa, två ggr har jag hört räcker.

Men augusti/september låter väldigt tidigt, slutet på oktober nångång, tror ni det blir bra? Om han inte börjar sätta en väldig päls innan dvs.

hur många gånger du behöver klippa beror helt på individen, hur mkt den sätter päls.

det viktiga om du vill undvika att behöva klippa många gånger, är att VÄNTA tills den satt all vinterpälsen klart.
Jag har ett fullblod som sätter en kort, men mycket tät vinterpäls. Honom måste jag vänta med att klippa till mitten/slutet av november om jag vill att klippningen ska hålla sig, klipper jag tidigare så är det bara att klippa om igen ngra veckor senare. Väntar jag till november så slipper jag klippa igen alls på resten av vintern, då håller han sig fin och klippt. smidigt.

ang. täckning för att inte sätta så mkt päls är det i stort sett en myt. hästar sätter päls efter ljuset - inte täckena. men det är klart - täckar man den så den blir extremt varm, så släpper den pälsen. inte särskilt hälsosamt dock för den att vara så övervarm att den släpper pälsen pga det.

hur många gånger du behöver klippa beror helt på individen, hur mkt den sätter päls.

det viktiga om du vill undvika att behöva klippa många gånger, är att VÄNTA tills den satt all vinterpälsen klart.
Jag har ett fullblod som sätter en kort, men mycket tät vinterpäls. Honom måste jag vänta med att klippa till mitten/slutet av november om jag vill att klippningen ska hålla sig, klipper jag tidigare så är det bara att klippa om igen ngra veckor senare. Väntar jag till november så slipper jag klippa igen alls på resten av vintern, då håller han sig fin och klippt. smidigt.

ang. täckning för att inte sätta så mkt päls är det i stort sett en myt. hästar sätter päls efter ljuset - inte täckena. men det är klart - täckar man den så den blir extremt varm, så släpper den pälsen. inte särskilt hälsosamt dock för den att vara så övervarm att den släpper pälsen pga det.

Jaha, oki. Men det är väl kanske olika det? Min kille har aldrig varit klippt, så jag vet inte alls hur hans päls kommer att reagera. ;/

Jahaa, okej. Då vet jag! :) Då börjar jag täcka när det börjar bli kallare då.

fast hästen får lika mkt vinterpäls även om du har 2 ton täcken på den pälsen plattas bara till så det ser ut att vara mindre päls

Ja. Utseendet borde ju vara sist på listan, först och främst borde det vara vad som är bäst för hästen, sen spelar utseendet ingen roll.

Jag tänker som sagt klippa filtklippning, han behöver inte mer och jag vill att han ska ha all päls han kan ha i den mån som det funkar. :)

Hel! Jag hade min häst halvt klippt ett år, & de ser förjävligt ut!
Klipp hela :D

Nää jag håller inte med, om man klipper så man följer hästens linjer snyggt och inte har ett pälsmonster till häst i övrigt tycker jag det kan vara jättesnyggt. :) dessutom är det en jäkla massa hästar som får problem med rygg och ländmuskler för att täcken aldrig funkar lika bra med att värma och kyla som hästen päls gör, och snabbt nedkylda muskler efter arbete är verkligen inte bra.

Börja täcka för att hästen inte ska sätta vinterpäls är nog i princip onödigt, eftersom att de sätter päls efter ljuset och inte temperaturen.

Stämmer bra. I vårt stall har vi tänt till sista kvällsfodringen vid 22 och ingen behöver klippa sin häst. Täcken har vi efter temperatur.

Nää jag håller inte med, om man klipper så man följer hästens linjer snyggt och inte har ett pälsmonster till häst i övrigt tycker jag det kan vara jättesnyggt. :) dessutom är det en jäkla massa hästar som får problem med rygg och ländmuskler för att täcken aldrig funkar lika bra med att värma och kyla som hästen päls gör, och snabbt nedkylda muskler efter arbete är verkligen inte bra.

Äh, är man lika "välutbildad" ang. hur hästar hanterar värme och kyla, som många hästägare som klipper beroende på snygghet är, så är det väl bara att baka in hästen i x antal lager thermotäcken, inklusive i plusgrader, så blir allt finemang. :angel:

En fråga.. Jag tänker ju klippa filtklippning på hästen, alltså även halsen blir klippt.

Vilket täcke bör jag använda då? Brukar dom klara sig med ett vanligt? Halvhals? Helhals?

hästen utsöndrar i princip noll värme via halsen. det går aldeles utmärkt utan halstäcke så länge den är varm över länden och korset som är den största värmeutsläpps regionen, och där de känsliga njurarna lätt kan bli exponerade mot kyla.

Jag använder aldrig ngnsin helhals, då jag tycker hästen blir helt inbakad, samt att det skett olyckor med hästar som hängt sig i halstäckena. dock använder jag gärna halvhals av den anledningen att de ofta ligger bättre i bogen på hästen. Man skall dock vara noga med täcket, en del med halvhals är väldigt tunga över halvhals delen och det kan orsaka obehag för hästen om den går med såna täcken hela eller halva dygnet.

Han svettas jättemkt på halsen, så spårklippning är nog inte aktuellt. :/

Antar att det är högst individuellt, men när jag spårklippte min häst i höstas så blev han inte alls lika svettig om halsen som innan klippningen. Vill du kan du ju börja med spårklippning, och om det inte räcker så är det ju lätt att klippa mer senare.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 814
Senast: Ninnurur
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka