När börja med Smörgås?

H

Hopphopp

min dotter är 7 månader om en vecka ungefär..

När kan man börja ge dom en liten smörgås på morgonen?
och vad är bäst att börja med för pålägg?

Sv: När börja med Smörgås?

Prova dig fram.
Vill hon äta en smörgås så ge henne en smörgås.
Jag minns inte när mina började få tugga i sig sådant, bara att jag delade mackorna i lagom stora munsbitar som de kunde plocka i sig.
Lämpligt pålägg är bredbart, t.ex enbart smör, leverpastej, mjukost av ngt slag och liknande. (mjukosten benämns "ostpastej" i vår familj, sedan "ettan" vägrat gå med på att det var ost utan tyckte att det var leverpastej i burken - då kläckte jag ostpastej-idén, som accepterades av dottern och det lever kvar...)

Igår högg min 5-månaders bebis som bara ätit smakportioner i ett par veckor tag i en brödskiva som låg vid min tallrik och började smaska i ett obevakat ögonblick. Han är iofs van vid att äta majskrokar på eget bevåg och gillar att äta. Så vill de så är det bara att köra (även om min kanske behöver vänja sig lite mer gradvis vid mackor...)

testa med mjukt vitt bröd och skär i små bitar som han får plocka med själv. Herrn här i huset fattade galoppen jättesnabbt :D

En halv husmans med rejält med smör på. Det kan de suga och tugga på och få i sig lagoma bitar.

Prova :)

Såhär såg det oftast ut vid middagsbordet när Nova-li var ca 7,5 månad (på bilden äter hon nudlar, fläskfilé, någon grönsak och sås)

ater2.jpg

http://medlem.spray.se/lindman_therese/n_l_ater.htm

hon äter majskrokar och rån och tuggförmågan är helt ok:)
ska ge henne lite små bitar och se vad hon säger:)

Vår dotter fick nog smörgås när hon var runt 6 mån. Jag tror vi gav typ barkis det första, och då med leverpastej på eftersom hon drack mjölk och helst ville äta hemgjord gröt. (BM rekomenderade att ge henne leverpastej då. )

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
681
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 156
Senast: Malin_L
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 449
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?