När börja med p-piller?

Sv: När börja med p-piller?

Vagis skrev:
Lätt hänt! Hände tom i min egen familj. När de skulle till veterinären med de två unghonorna som visade det sig att de redan var dräktiga. 14 kattungar sprang därhemma, 2 purunga mödrar och 12 ungar. Men efter lite annonsering ordnade det sig. Så till veterinären - för sent igen! Ny omgång, fast kullarna var mindre den här gången...

Lätt hänt! :eek: En gång kanske, men sedan har man väl lärt sig! Man låter inte unghonor få möjlighet att träffa fertila hanar, punkt. De kan börja löpa redan vid 4 månaders ålder och det är INTE sunt för en väldigt ung hona att bli dräktig och genomgå förlossning. Inte helt oväsentligt är ju att se till att honkatten INTE får träffa fertila hankatter när hon väl fött ungarna heller för som regel börjar mamma katt att löpa igen efter ca 3 veckor.

Har man innekatter ser man till att hålla fertila hankatter skiljda från honor för unga för att få ungar. Har man utekatter ger man tusan i att släppta ut dem innan de blivit kastrerade. Hur svårt kan det vara?

Förlåt, men jag blir jäkligt upprörd när folk gör om samma misstag gång på gång på gång. På djurens bekostnad. En växande honas kropp är inte gjord för att klara av påfrestningen att växa normalt OCH nära foster/kattungar.

Sv: När börja med p-piller?

Hej Sol! Ja givetvis har du helt rätt. Jag brukar själv driva den linjen. Jag skrev detta som en roande berättelse, men det var ju avsett som "androm till skräck och varnagel". För Guds skull ta inga dumma risker! Saker kan inträffa fortare än man anar!

Det egentligen enda söta och försonande här är att de har sett till att skaffa hem till alla 20 ungarna.

En intressant poäng är dock är att här var det uppenbarligen ingen som tänkte på att man kunde kastrera/abortera de purunga honorna. De VAR ju inne hos veterinären för kastration, han måtte ha vetat att det var fullt möjligt att abortera.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
798
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 589
Senast: cirkus
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 397
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar