När börja med p-piller?

Sv: När börja med p-piller?

Våra stallkatter missade vi så vi fick kattungar, mammaorna var 6 månader ty.

Tiggertjejen skrev:
Våra stallkatter missade vi så vi fick kattungar, mammaorna var 6 månader ty.

Lätt hänt! Hände tom i min egen familj. När de skulle till veterinären med de två unghonorna som visade det sig att de redan var dräktiga. 14 kattungar sprang därhemma, 2 purunga mödrar och 12 ungar. Men efter lite annonsering ordnade det sig. Så till veterinären - för sent igen! Ny omgång, fast kullarna var mindre den här gången...

Men vet numera att det går faktiskt mycket väl att kastrera och abortera samtidigt. Och eftersom man tänker väl ändå kastrera...

Jag vet att det inte känns bra. Men är alltså fullt möjligt och medicinskt inte komplicerat bara veterinärkirurgen beredd.

Pemi: De flesta större katthem brukar hjälpa till med transport/leverans. Iaf KKS gör det, men säkert även flera andra.
Vidare jag vet att om ett hem är lovande så är de gärna med på att man tar katten på prov, dvs om det inte alls funkar med de andra katterna så behöver man inte binda sig. Och de vill det, för det är bara bra för en fd hemlösing som är lite skygg om det finns snälla sociala katter hemma, som kan bli kompisar och föredömen.
- Skyggisar får ju grundträning i jourhem, de släpps aldrig som de är åt amatörer, men "spetsen" måste de få i sitt fasta hem...

VART tycker du dig se att jag sagt att det är en huskatt jag har?

I mitt inlägg nr 8. säger jag klart att vi har en raskatt.

Jadu, varför skaffa fler katter när det finns tusentals? Varför skaffa barn när det redan finns så mycket ungdomar utan arbete?

Därför att det handlar i slutändan om "Jag/Vi/Någon vill".
Jag kan ta ungar på min raskatthona därför att det är gulligt och mysigt med kattungar, jag vill ha en till katt av samma ras (om vi har tur liknande färg också) och då är det trevligt om det är efter vår hona eftersom hon är så trevlig, söt och rastypisk.

Det finns också dem som efterfrågat unge efter just vår hona då de tycker samma som vi. Med andra ord finns det hem till våra framtida ungar, bra hem hos folk som antingen vill ha sällskapskatt eller själv är avelsintresserad. Om ingen bedrev ett målmedvetet avelsarbete på de olika kattraser som finns så skulle det ju tillsist inte finnas några raskatter och därmed kontrollerade och önskade katter kvar där man villigt betalar flera tusenlappar för katten.

Sedan att det finns x antal hemlösa andra katter är såklart beklagligt men VEM ska stoppa det? När det hela tiden finns annat folk som mer än gärna spär på kattbeståndet av hus/bonnkatter. Plus alla dessa vilda katter.

Dessutom läste jag nyss i en annan tråd att samtliga dina katter är huskatter, hur ska du ha det?

Du måste helt enkelt titta på fel inlägg eller så svarar du fel person!

Det står ingenstans i mina inlägg i denna tråd att jag har hus/bondkatt.

Skriv isåf numret på det inlägget så jag själv kan kolla.

I vilka andra trådar har jag skrivit att jag har huskatt??

Om det är nån urgammal tråd du har letat upp så kan det vara möjligt att jag nån gång skrivit att jag har huskatt. Det ligger sanning i det, för det har jag på sätt och vis. Min gamla kastrat som bor kvar hos min pappa sedan jag flyttade hemifrån för 6 år sedan.
Jag ser honom fortfarande som "min" trots att det är min pappa som rår om honom och vi ses allihop när jag kommer hem och hälsar på ibland. (jag bor ca 16mil från min pappa)

Men det är inte den katten jag har skrivit om i denna tråden!
Det är min och min sambos lilla britthona som vi skaffade i maj 2004 och den enda katt jag bor ihop med.

Som jag sa: Skriv exakt vilket av mina inlägg du påstår dig ha klippt ut att jag har huskatt i! Tack!

Nä förresten!!! Det behövs inte, jag har löst det själv!!
Du har klippt ur Pemis inlägg! Inte mina!
Kolla lite bättre innan du skriver nästa gång.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ber om ursäkt, men det blev fel när jag fick svar från två håll.

Nu är ju inte alla katter från katthemmen vanvårdade. Med tanke på hur situationen för våra huskatter ser ut idag är det väl inte så konstigt att katthemmen är noga? Man kastar ut katter hela tiden, dom flyttas ifrån, slängs ur bilar, lämnas att dö, dränks, slås ihjäl osv. Ska katthemmen slänga ut sina katter till vem som helst när så många människor inte kan sköta om ett levande djur?

En del i sitt ansvar som uppfödare av både ras och huskatt är att ta ansvar för sin ras. Är marknaden mättad? Behövs det fler av den rasen?
Ett av mina skäl till att jag inte skaffar ny hona är just att britterna är svårsålda nu, så jag anser att det inte behövs fler just nu.
Om du tar en realistisk titt på huskatternas situation, tycker du det behövs fler huskatter? Bara på blocket finns annonser på över 1500 kattungar... Man är rätt säker på att det i Sverige finns ÖVER 100.000 hemlösa huskatter. Anser du fortfarande att det behövs fler huskatter i Sverige?

Jag är medveten om att en del britter för tillfället är svårsålda, men blir det aktuellt att vi tar kull framöver så har vi köpare.

Oftast är det britter med lite "konstigare" färger som är svårsålda.
Man kanske har parat två färgkombinationer som inte passade så bra ihop eller de blev inte rastypiska.
Den färgen vi har är lite ovanligare och det medförde att våran katts kull inte ens var ute till annons eftersom uppfödaren hade köpare redan innan ungarna fötts.

Vi hade tingat en eventuell hona ca 1 år innan kullen nedkom.

Senast ändrad av en moderator:

:D Ok! Det är lugnt! Jag började verkligen undra ett tag vad jag egentligen hade skrivit och fick kolla flera gånger.

TILL TRÅDSKAPAREN: Vad gäller din katt så är rekommendationerna att låta katten gå ett löp färdigt innan p-piller påbörjas och ska man sedan para så ska katten först gå ett helt löp när man slutat med pillren och när det andra löpet börjar ska katten till hanen.

Måste man testa sina katter för fip innan de används till avel?

burton skrev:
:D Ok! Det är lugnt! Jag började verkligen undra ett tag vad jag egentligen hade skrivit och fick kolla flera gånger.

TILL TRÅDSKAPAREN: Vad gäller din katt så är rekommendationerna att låta katten gå ett löp färdigt innan p-piller påbörjas och ska man sedan para så ska katten först gå ett helt löp när man slutat med pillren och när det andra löpet börjar ska katten till hanen.

Tack Burton! Var precis den typ av svar jag efterlysete! :bow:

Kattflickan är bara 5,5 månad men jag fixar recept i nästa vecka så jag har OM hon skulle löpa tidigt.

pemi

är det en bonnkatt tycker jag du ska kastrera istället. tycker avel på bonnkatter är oerhört oseriöst. *piskstraff* :devil:

Vagis skrev:
Men ok. De har många hemlösingar och en del katter som farit illa. Jag förstår inte varför DU skall må dåligt utav att ta hand om en sån. Det är väl tvärtom. Det känns skönt och bra att göra världen en liten aning bättre. Att hjälpa en hemlösing till eget gott hem. Att hjälpa den på att åter lita på människan. Att älska och bli älskad.
Det är faktiskt halva nöjet med en katt från ett katthem. Köpa sig en smula extra gott samvete. Faktiskt. Bättre än en liten relik som folk på medeltiden gjorde...

Fast med den logiken borde ju ingen köpa friska, välmående djur från bra uppfödare, utan bara ta hand om vanvårdsfall.

När jag köpte min katt så var det absolut viktigaste kravet att det var en social katt och psykiskt okomplicerad katt. Jag vill ha katt för att ha en social kompis, inte för att göra världen lite bättre.

Mabuse skrev:
Fast med den logiken borde ju ingen köpa friska, välmående djur från bra uppfödare, utan bara ta hand om vanvårdsfall.

När jag köpte min katt så var det absolut viktigaste kravet att det var en social katt och psykiskt okomplicerad katt. Jag vill ha katt för att ha en social kompis, inte för att göra världen lite bättre.

Förstår inte logiken eller ens sambandet. Inte ens på medeltiden där de köpte sig reliker till höger och vänster missunnade de sig lite av livets goda - de som kunde och hade råd vill säga...

Och jag säger inget om det. Våra två är raskatter som är sociala och psykisk okomplcerade osv. Iofs raskatter för att vi ville vara säkra på att de skulle trivas inne. Annars hade de gott kunnat vara trevliga husisar (ev fd hemlösingar).
Mitt dåliga samvete fredar jag istället genom att vara aktiv på kattforum och försöker komma med goda råd. Liksom att ibland lyckas jag att förmedla kontakter...

Det ena behöver inte utesluta det andra. Har man en katt vill man gärna ha en till, eller tom en tredje. De flesta katter vill ju gärna ha kattsällskap.
Och det är mest detta jag menar.
Har man inga preferenser alls - kan man överväga att ta en fd hemlösing.
Eller som sällskapskatt till sin sociala raskatt
eller rent av som katt nr 3 om man bor så att det passar en med flera katter.

Det är inte antingen eller. Utan både och... :smirk:

filiduttan skrev:
är det en bonnkatt tycker jag du ska kastrera istället. tycker avel på bonnkatter är oerhört oseriöst. *piskstraff* :devil:

Och som jag svarat x-antal gånger tidigare så var inte DET frågan. Jag respekterar att många tycker det är oseriöst, men beslutet är MITT. Vore tacksam om jag istället får svar på det jag frågar och inte en massa tjaffs! :eek:

Jag vill INTE ha en raskatt, inte ha katter från katthem utan jag vill ha EN kull kattungar på MIN urmysiga katt för EGET bruk! Sedan får ni tycka vad ni vill! Hon ska därefter kastreras...

Hade jag velat veta vad alla tycker om avel på bonkatter så hade jag frågat om DET och inte om P-piller! Så det så! :devil:

Sätter punkt här eftersom nästan ingen verkar läsa vad som frågas utan bara försöker sprida sina egna, av mej inte efterfrågade åsikter.

pemi

självklart Pemi har du rätt att ta kull på din egen katta, om villkoren är de rätta och ungarna får hem. Och så är det här hos dig.

Att jag bredde mig ut om katthemskatter var som kommentar till andras skrivande - jag tyckte mig märka att ett par av de andra kunde övertalas att ta hand om nån - de har uppenbarligen möjlighet. Gäller att gripa tillfället i flykten! Jag skrev ju också att det var OT...
Men du Pemi HAR ju fått de svaren du sökte eller hur??

Lycka till och mycket nöje!

Jo jag har fått några svar på min fråga! Mitt svar nu var främst riktat till det svar jag citerade till. Är tacksam för de svar jag fått om just P-piller. Är inte van vid att en tråd spårar in på så helt andra saker, och jag kände mej ganska påhoppad av vissa... Är helt ovan vid den mentaliteten på en websida, där jag brukar hålla till (hästsida) så får man svar på det man frågar och blir inte "idiotförklarad" på helt lösa grunder. :o
Är man 30 + så vet man ju oftast vad man sysslar med och kan ta ansvar för sina handlingar.

Men ett stort tack till er som förstått frågan och svarat på den! :bow:

pemi

Jag tycker nog ändå att det är rätt vanligt att trådar halkar in på ett sidospår och handlar om nåt annat en stund på alla forumen här på buke och egentligen ser jag inget jättefel med det om bara trådskaparen får till sist får veta vad den ville.

Men ibland får man räkna med att folk kanske ifrågasätter ens val och man får stångas lite innan man får rätt eller iaf svar.
Ofta ställer nån en ganska välformulerad fråga nånstans på hästforumet och sedan lyckas ändå nån vända det emot den så allt spårar ur i en pajkastning. Tråkigt, men nu var det tack och lov ett tag sen.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
798
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 589
Senast: cirkus
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 397
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar