Allmänt svar:
Jag blir faktiskt lite trött på den nästintill militanta riktningen här på kattforumet att det är absolut förbjudet att ta kattungar på allt annat än raskatter. (Jag har sagt det tidigare, men kan inte hålla tyst...)
Jag anser att det är en självklarhet att ALLA kattägare skall ta hand om sina katter på allra bästa sätt, vilket inkluderar de ev. kattungar som man sätter till världen. Gör man inte det är man ingen ansvarsfull kattägare, men jag kan inte se vad det har med ras att göra. Katthem existerar därför att det finns
oansvarsfulla kattmänniskor, men varför skall dessa frånta alla andra kattägares (nej visst ja, med undantag från raskattägare
) rätt att avla?
QUOTE]
Jag håller med dig... Mina katter är vaccinerade avmaskade, kastrerade och försäkrade. Kattungarna ska inte springa vind för våg utan antingen komma till ansvarsfulla hem ELLER stanna hos oss.
Hade ingen aning om att detta var en så "laddad" fråga på detta forum då jag är ny här.
Att ta en katt från katthem är inte aktuellt för oss. Dels har vi inga katthem i närheten, och sen är min erfarenhet den att det är svårare att få vuxna katter att acceptera en ny vuxen katt i familjen, än kattungar som desutom fötts hemma.
Kul med diskussion men vi kom gansak långt från ämnet. Frågan var ju NÄR jag skulle börja ge piller, int OM jag skulle ta en kull eller ej... När hon fått ungar så ska hon kastreras.
pemi