När börja med olika saker?

A

Angely

Tja, vill väll ha något av en liten checklista med vad ni anser att man kan börja med olika saker med den unga hästen. Vi har en liten dam som fyllt ett i år, född i början av Juni, som vi nu leder överallt, vöer lite bommar och så, borstar, fixar och petar överallt. Hon är verkad regelbundet, åkt transport och varit på fölvisning.

Men nu är det ju dags att gå vidare med lite vuxnare saker för den lilla! Men när anser ni att et är okej att börja med följande:

*Ha träns på (med mkt milt bett, ex. rakt gummi då)
*Longera
*Tömköra
*Löshoppa (och då snacka jag mkt små hinder, kanske en 50 cm max)
*Köra in
*Börja ha sadel på

Ja ge mig era åsikter och motivera de, jag är jättenyfiken!

Sv: När börja med olika saker?

(har en egen som fyller ett nu i sommar) min högst personliga åsikt är att:
bett- jag tänker vänta ett tag till, pga tändrna bland annat.
longera- gör jag redan på sätt och vis, dock kanske bara två minuter, absolut inte mer.
tömköra- ska jag ha gjort någon gång innan sommaren är här, med grimma förståss.
löshoppa- ser inte varför man inte skulle kunna göra det, så länge man inte tvingar. som lek är det nog ingen fara
köra in- väntar jag med tills han är kanske...två och ett halvt? beror på hästen tycker jag..
sadel/sele/annat- sadel la jag på första gången när han kom. då var han sex månader. försöker slänga upp det mesta på hans kropp redan nu, sålänge det inte är tungt eller dras åt för mycket tycker jag bara det känns som en fördel att kusen är van vid allt möjligt..

detta är som sagt bara mina egna åsikter och tankar, inget annat!
mvh/sinner

Okej, det låter vettigt det du sagt!

Ja sadel kanske vi lägger på i sommar med, det är ju ingen tyngd att tala om liksom :)

Så här har jag tänkt med min dam, hon blir ett år i mitten på juli:

2008
  • Promenader
  • Vänjas vid träns
  • Vänjas vid sele
2009
  • Tömkörning
  • Inkörning
  • Löshoppning
2010
  • Treårstest
  • Sommarpremiering
  • Ev. riksutställning för fjordhäst
  • Inridning
2011
  • Skolning
  • Uteritter
  • Inhoppning
  • Kvalitetstävlan
2012
  • LC dressyr
  • LD hoppning
  • Debutant fälttävlan
2013
  • LB dressyr
  • CR distansritt
  • Ev. betäckning

Så här har jag tänkt med min dam, hon blir ett år i mitten på juli:

2008
  • Promenader
  • Vänjas vid träns
  • Vänjas vid sele
2009
  • Tömkörning
  • Inkörning
  • Löshoppning
2010
  • Treårstest
  • Sommarpremiering
  • Ev. riksutställning för fjordhäst
  • Inridning
2011
  • Skolning
  • Uteritter
  • Inhoppning
  • Kvalitetstävlan
2012
  • LC dressyr
  • LD hoppning
  • Debutant fälttävlan
2013
  • LB dressyr
  • CR distansritt
  • Ev. betäckning

oj!!
ska man staka ut det sådär eller???:eek: jag som bara kör lite på känn, efter både mitt och pållens humör och vilja......:angel:

Ha träns på (med mkt milt bett, ex. rakt gummi då) - Nu några veckor efter att jag tagit hem henne, kanske i Juni någon gång då :)

Longera - Nästa vår :)

Tömköra - I samma veva som longera, gillar det bättre!

Löshoppa (och då snacka jag mkt små hinder, kanske en 50 cm max) - I sommar! Vi ska börja med bommar osv :)

Köra in - Kommer jag inte att göra.

Börja ha sadel på - Runt 2, innan vi börjar löshoppa på kurs eller vad man ska säga :)

Detta är min preliminära planering :)

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 551
Senast: Gunnar
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 529
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 407
Senast: Spirax
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka