När börja med NH? Var?

lakrits

Trådstartare
Jag har tyckt att NH är intressant men aldrig gjort slag i saken att utöva det.
Nu har jag fått en fölunge som jag i framtiden skulle vilja NH träna.

Jag undrar när man kan börja med den, lämplig ålder?
Eftersom jag inte kan någonting så hade jag tänkt att åka på kurs eller dyl. med hästen.

Finns det någon duktig här i Skaraborg som har kurser osv.?

Sv: När börja med NH? Var?

NH är ett samlings ord, för ren hästhantering. När du tränar NH, som översätts till naturlig hästhantering, innebär det att allt du gör med din häst är NH. Det finns gott om NH-tränare i skaraborg, men jag får inte rekomendera via forum. Det är aldrig för tidigt att börja NH-träna din häst/ditt föl och ju förr desto bättre. Det viktigaste du bör tänka på är sunt förnuft och det borde allt fler hästmänniskor bruka. Vad du ska börja med med ditt föl, är att ledas, inte leda, att respektera dej och din ledarroll. Du ska träna på att lyfta fötter, flytta för tryck mm mm. Allt som innebär att du hanterar ditt föl mao!!!!

Din fölunge tränas redan av mamman, se och lär!

Med sunt förnuft, tålamod och en lugnt sinne så kan man börja från dag 1...

Att det är hantering har jag förstått.

Hur börjar man med tex fölet.
Ska jag låta honom komma fram till mig eller ska jag fånga honom?

Du har redan börjat ;) Hästen har redan läst av dina signaler hundratals gånger. Kontakta en bra tränare för att själv bli medveten om dom och hur du ska kommunicera med hästen ;)

jag är oxå en glad nybörjare.....jag tycker att man hittar ganska mycket på nätet. Gå in på nnha:s sida (www.nnha.nu) o kika lite på böcker o sånt, där finns även ett forum..... Lycka till :)

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 727
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Vi blir med valp om ca 6 veckor ❤️ Innan sommaren köpte jag böcker och började läsa och förbereda mig. Jag tycker dock att det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: Luff
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka