När börja med kraftfoder till föl?

et_flickan

Trådstartare
Jag har letat på nätet men måste vara blind eller dum eftersom jag inte hittar något.

Har en 3 veckors fölunge här hemma som både jag och mamma undrar när han kan börja äta pelletrat foder? Inte flera kg utan mer få smaka på det. Typ betfor, lusernpellets (vet att det tillhör grovfoder).

Han stoppar redan i sig hö i små mängder.

Sv: När börja med kraftfoder till föl?

Den ta för sig från mammas.
Du behöver inte bry sig om han, se till att mamma få sitt.
Kraft har ett "grund foderstätt" på sina påser för digenda sto.

De smakar av mamman så det är inget man behöver vänja fölet vid.
Betfor skulle jag vara försiktig med, mitt senaste föl blev dålig i magen av det när hon var ca 3 veckor, när jag tog bort betforen från mamman blev hon bra i magen igen.

Okej, tack då vet jag. Han får dock inte ens närma sig krubban än. Mamma häst blir en drake om han ens försöker. Han når inte upp än heller vilket jag tycker är bra då mamma får soja i maten som jag inte vill att han ska äta.

KL

Jag har ingen som helst erfarenhet av föl, men jag blev smått förvånad faktiskt. Menar ni att man ger små föl krafftfoder? Varför då?

Sålänge de diar får de väl i sig vad de behöver?
Är det så bra för tänderna att tugga i sig pellets och sånt?

Jag trodde faktiskt inte att man gav föl annat än grovfoder och di. Så detta var något helt nytt för mig. Vill veta och lära mig mer! :D

Det är snarare så att fölen själva börjar äta av mammas mat, när är beroende på individ och sto. De är programmerade genetiskt att härma stoet.
Trodde aldrig att mitt vaktande sto skulle kapitulera helt för sitt första föl och låta honom ta över krubban. Lösningen blev en krubba till. Sen lärde sig stoet att putta bort ungarna från krubban.

Likaså när man börjar ge dem eget kraftfoder, vissa håller hullet bra väldigt länge på mjölk och mammas mat medan andra kan behöva tilläggfodras.

Ok, ja det är klart att det är svårt att styra vem som äter vad. :p

Trodde bara att de var känsliga för ny mat. Vet att det är så med kattungar tex. :D
Fast de blir väl att de vänjer sig stegvis.

Ok, ja det är klart att det är svårt att styra vem som äter vad. :p

Trodde bara att de var känsliga för ny mat. Vet att det är så med kattungar tex. :D
Fast de blir väl att de vänjer sig stegvis.

Är dom små "slaffsar" dom mest, äter inte så mycket

Ä det så att stoet får "superkraft" får man väl "manövrera bort" ungen när mamma äter

TS sto fick ju bara grovfoder

Medan vi födde upp nordsvenskar brukade vi börja ge fölen eget kraftfoder när vi såg att de aktivt började äta upp stoets mat, dvs hon fick mindre än hon skulle för att fölet var där och åt en del av det, då brukade vi börja med egen hink. Men innan dess smakar de mest på maten, kanske äter pyttelite. En annan erfarenhet är att maten som är i mammas krubba ofta ät godare än maten i ens egen krubba, även om det är exakt samma, så även om fölet har egen krubba med mat brukar de ofta trycka ned sig i mammas i alla fall.

Hon får inte bara grovfoder hon får en hel del kraftfoder också. Men som sagt fölet får inte närma sig krubban. Hon blir en drake om han ens försöker.

om folet ar 3 veckor behover de inte eget foder annu. men snart kommer folet att sticka in nosen och vill smaka, och runt 5-6 manader kan de borja behova eget foder i egen hink. som ngn sa, nar folet ater mer an vad stoet ater da ar det dags.. de ar ju programmerade sa att saga.. att ditt sto ar en drake nu, ja hon tycker val fol skall noja sig med mjolk. menhon kommer nog att lata fol dela snart.. bara titta pa hur folet ser ut och om det helt plotsligt borjar se smal ut, da ar det dags for egen krubba/hink. ingen vetenskap med fol, samma sak som valpar eller kittens.. eller andra djurbarn.. lycka till

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 489
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 828
Senast: mackan
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 315
Senast: isafore
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 768
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka