När börja med b-vitamin?

_Runaway_

Trådstartare
Brukar ge hästen b-vitamin under våren för pälsfällningen, om det hjälper just fällandet vet jag inte, men jag upplever honom mindre känslig och grinig när han får b-vitamin. Men när ska man egentligen börja för att få bäst effekt? Redan nu?

Sv: När börja med b-vitamin?

Jag upplever precis som du min häst som mindre känslig o grinig om han får b-vitamin, och jag har gett foderjäst sen han började fälla för nån vecka sen, har också ökat lusernen något eftersom protein också hjälper till.

Jag har börjat ge redan nu, när jag sett de första stråna falla. Upplever att jag varje år börjat ge B-vitamin för sent, alltså när fällningen redan är igång. Men tror att de behöver mycket stöd just när fällningen börjar.

Tycker att det märks på allmäntillståndet (vid ridningen) att det finns en viss slöhet. När man sedan ser de första stråna ramla förstår man. Antar att det är en oerhörd omställning för hästen med pälsfällningen/pälssättningen. Så jag pressar i min häst allt som kan tänkas ge lite extra energi.

Foderjäst, funkar det bättre/lika bra som flytande b-vitamin på dunk? billigare?

Även jag ger min gubbe b-vitaminer året runt. Bryggerijäst och Krafft B-vitaminpellets. Mera under fällning/sättning av päls.

Eller så sätter man bara i en pump i dunken ;)

TS: Jag började med b-vitamin för ungefär en vecka sen. Unghästen började fälla då så jag antar att de andra börjar snart också. Det är nog bra om de får lite innan också. Har dessutom ökat proteinet hos unghästen, kommer göra det hos de andra också när de börjar fälla.

så fort jag ser en tendens till fällning på G börjar jag med B-vitamin och slutar när pälsen är väck.. ökar även på med protein till lilla skiten som ska bli vuxen..

Jag ger just nu kusen en B-vitamin"boost" då pälsen "RAMLAR" av i stora högar.

Jag har gett dubbel dos i snart en vecka och kommer ge dubbel dos en vecka till och sen dra ner till normal dos. Hästen ser jättnöjd ut, fin i hull, blank i pälsen och är urtrevlig att borsta, hantera och rida.

Kommer börja med b-vitamin imorgon då det börjar ramla hårstrån och vi flyttar tillbaka till skolan efter praktiken.(Vid flytt kan ju hästens egen b vitamin balans störas)

Jag ger också b-vitamin året runt.

Men, när ska man ge b-vitaminspruta för att det ska verka som bäst? När man inser att hästen inte fäller som den borde?

Jag ger b-vitamin året runt :angel:

Kan man göra det? har gett b-vitamin sedan december men han har inte börjat fälla förens förra veckan plus att vi började ge honom e-vitamin också för 2 veckor sedan, och efter det började han fälla men det har väl ingenting med e-vitaminen att göra för att han har ju fått b-vitamin i 2 månader ungefär och har inte börjat fälla förens nu, trots att båda hjälper till med pålsfällning

Eftersom mitt sto blir lite grinig vid både pälssättning/fällning och jag upplever det som om att b-vitaminen hjälper tilll en del så har hon fått extra b-vitamin redan i höstas och kommer få under våren också. Jag ger i princip b-vitamin året om förutom under sommaren.

började ge för kanske 1 ½ vecka sen, märkte att hon började fälla päls, men tänkte inte så mkt på det, men tycker hon har blivit grinigare sen hon börjat fälla, är i och för sej alltid lite surig när man borstar och ska hålla på och lyfta benen och kan inte stå still :grin:
Tkr det blivit lite bättre sen hon börjat få b-vitamin, men vet inte om det är att man själv inbillar sig lite ;)

Började i mitten av feb, dock blir hon utan de dagar det är för många minus då maten står utan för hennes utebox i väntan på att serveras och då fryser B vit.
Har testat att hälla direkt i krubban men det äter hon inte!

Gav även vid flytt och andra stress moment.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka