När börja ge årets hö?

tott

Trådstartare
Hur är det nu riktigt? Kan man ge årets hö redan eller skall man vänta i några veckor? Finns en höbonde i närheten vars fru envisas med att man absolut inte får ge årets hö förrän TIDIGAST 6 veckor efter skörd. Hon är den enda i mitt långa hästliv som har sagt så...
Vad säger ni?

Sv: När börja ge årets hö?

Vanligt torrhö är färdigkonserverat när det är torrt, efter det ska det bara förvaras. Och torrt är det ju redan när man kör in det på skullen, sas, så det kan man fodra med direkt.

Plastat foder däremot, måste ligga ett tag innan man fodrar med det.

Även havre ska "eftermogna" innan det ges, men där har jag hört gamla ord om att man ska vänta ända framåt vintern innan man använder det som foder. Någon som har mer exakt koll i den frågan? :D

Pinky har helt rätt, det är bara att ge direkt. Självklart ska man göra ett försiktigt foderbyte (som alltid!).

Jag tror att orsaken till sådan här "skrönor" beror på att man från början hade en annan orsak till att inte göra på ett visst sätt. När det gäller att man inte ska fodra med hö genast tror jag att det ursprungliga motivet var att djuren skulle äta upp fjolårsfoder eller bete i första hand. Innan hela skörden var inne så kunde man inte överblicka hur mycket hö det skulle bli till vintern. Började man då fodra med det på redan på sommaren så kunde det bli svält och/eller nödslakt framåt våren...

Bra, då vet jag. Hon envisas med att det är farligt att ge hö innan det torkat minst 6 veckor, men :p jag har rätt:)

Jag har gett årets hö i flera veckor. Hämtade första balarna redan någon vecka efter att det skördats. Har inte varit några som helst problem!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 564
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka