när börja brunsta?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SiZo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 918

SiZo

Trådstartare
hejsan! efter att ha lagt ut min fråga på unghästar 05 så lägger jag nu ut den här. deras hästar hade börjat när de va 1,5 år.
när ska en unghäst börja brunsta? min älskling är född i april 2005 och jag har hittills inte ett några tecken på brunst och det trots att jag har kollat hennes slemhinnor ca 1gång/vecka...
hon går inte med nån hingst, men en valack iaf. är det jätte onormalt att hon inte visar nån brunst? borde jag vara orolig? planen är att försöka betäcka henne i maj ungefär, och självklart kommer jag att urla henne innan, men vill ändå veta nu....

MKT tacksam för svar!!

Sv: när börja brunsta?

det vet jag väl, men hon har aldrig någonsin brunstat!

Det kommer til våren...hav tålamod.
Hon kanske är omogen och tar längre tid på sig.
Beroende på hur våren ser ut. Regn och rusk kan få
alla ston att hålla på sig...

men hur vanligt är det?

men om hon nu är så sen i utvecklingen så kanske man ska vänta yttligare ett år innan man betäcker... tänker på hundar, man parar ju aldrig första löpet....:p

Det är rätt vanligt att set strular, speciellt när man förväntat sig att det ska gå bra :rofl:

Det är ingen nackdel att vänta, unga ston kan vara omogna.
Gör en koll närmare våren!

En del ston brunstar väldigt diskret om de inte har något som "triggar" dem.

De två senaste åren har vi haft fölungar i stallet och det har en väldigt inspirerande inverkan på de andra stona. ;) Mitt sto började annars inte brunsta ordentligt förrän hon var fem.

hur menar du med omogna? psykiskt eller fysiskt? för psykiskt är hon en av de mognaste hästarna jag har träffat! så på så sätt tror jag inte att det skulle bli några problem...

Jag menar fysiskt.
En del ston är inte mogna att betäckas när de är 3.
Jag tycker allt ska ske naturligt , så sprutning och dylikt är inte att tänka på när de är så små...

Men gör som jag: kolla henne hos veterinären 1 månad innan du funderat på att skicka henne samt ta inte semin utan låt henne träffa hingst. Röntgat har du ju redan gjort.

nej självklart!! jag vill att det ska vara så naturligt som möjligt!

Kan bara prata för egen del då vi valde att skicka henne som 3 åring.

Kollade upp henne innan och hon hade en lite folickel, men vi och veterinären gissade på att hon skulle mogna på sig under våren hos hingst.
Det tod dock 3 språng innan hon tog sig och innen dess ett bra tag innan hon kom i brunst då vädret helt slog om till vinter och regn.

När hon tog sig hade hon ett fint ägg på 4,5 cm.

Så gör som du vill. Klart det oftast går bra att betäcka som 3 åring, för våran del var det mycket för att hon skulle mogna ytterligare mentalt, vilket hon redan gjort. :love:

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 396
Senast: Digbil
·
Hundhälsa Nu sitter jag här och är skitorolig. Tik, född dec -12, fick första kullen på första löpet, och andra kullen på andra. Jag tog över...
Svar
1
· Visningar
1 158
Senast: Raderad medlem 94602
·
E
Avel vetrinären kommer på onsdag så oroa er inte:) det är så här att min märr har börjat fylla i sitt juver lite oskyldigt, det är liksom en...
Svar
7
· Visningar
2 088
Senast: EmblaHamilton
·
E
Avel En kompis till mig har ett sto på foder som ska föla nu i dagarna. Hennes ägare har ganska många hästar och stor erfarenhet av fölning...
Svar
10
· Visningar
4 176
Senast: enola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka