När bör man ta ut veterinär?

Smimla

Trådstartare
Behöver lite hjälp!
I onsdags kväll va min häst snorig. Lite grann i ena näsborren, genomskinligt.
Det är bara i höger näsborre.
Igår var färgen lite mer åt det gula hållet och så även idag.
Det är inte gul-gult utan genomskinligt men med en gul ton.

Hennes allmäntillstånd är som vanligt, pigg och vaken. Tempen ligger på 37,7 så hon har ingen feber.

I fredags reds hon (skrittarbete) och känns väldigt stum och stel på höger sida, slår med huvudet när hon ska söka sig neråt och inte alls positiv till arbete som hon brukar. Dock ändå pigg och framåt.

När bör jag ringa veterinär?

Snäll dumförklara inte. Jag har haft häst i hela mitt liv men -peppar peppar- aldrig haft med snor som fått färg.. Hon hostar inte heller kanske ska tilläggas..

Så länge hästen inte har feber eller är allmänt påverkad hade jag inte tagit ut veterinär. Däremot ska en häst som är förkyld inte arbetas alls. Ha koll på allmäntillståndet och tempa morgon och kväll. Om snoret blir ogenomskinligt så ring och rådfråga veterinären. Likaså om hästen får feber eller om allmäntillståndet är påverkat. Tänk också på risken för smitta till andra hästar så att du/ni minimerar det.

Däremot hade jag rådfrågat veterinär angående stel/stumheten. Det är inte normalt alls.

Så länge hästen inte har feber eller är allmänt påverkad hade jag inte tagit ut veterinär. Däremot ska en häst som är förkyld inte arbetas alls. Ha koll på allmäntillståndet och tempa morgon och kväll. Om snoret blir ogenomskinligt så ring och rådfråga veterinären. Likaså om hästen får feber eller om allmäntillståndet är påverkat. Tänk också på risken för smitta till andra hästar så att du/ni minimerar det.

Däremot hade jag rådfrågat veterinär angående stel/stumheten. Det är inte normalt alls.

Tack för ditt svar Tinywiny!

Hästen bytte stall strax före snoret kom. Det var fint väder i veckan ju så hon gick utan täcke, trodde bara de var lite rinnigt i näsan pga de, därför reds hon först ändå - lugnt just för hon precis flyttat.
Dock kändes hon ju inte fräsch och i med de blev mer snor efter så har hon inte gått mer. Vet att en sjuk häst i ska arbeta - men tänkte inte att det nödvändigtvis skulle vara något.

Det är ett litet stall med få hästar, alla går tillsammans, så om de är något smittsamt är de nog tyvärr redan sent att dela. Än så länge är de dock ingen annan som visat något..

Har läst en del.. Kan de vara bihålorna tro?

Tack för ditt svar Tinywiny!

Hästen bytte stall strax före snoret kom. Det var fint väder i veckan ju så hon gick utan täcke, trodde bara de var lite rinnigt i näsan pga de, därför reds hon först ändå - lugnt just för hon precis flyttat.
Dock kändes hon ju inte fräsch och i med de blev mer snor efter så har hon inte gått mer. Vet att en sjuk häst i ska arbeta - men tänkte inte att det nödvändigtvis skulle vara något.

Det är ett litet stall med få hästar, alla går tillsammans, så om de är något smittsamt är de nog tyvärr redan sent att dela. Än så länge är de dock ingen annan som visat något..

Har läst en del.. Kan de vara bihålorna tro?

Ja då är det ju kört med hästarna i samma stall. Jag tänker mer så att övriga i stallet inte åker iväg med sina hästar och att ni människor är noga med att byta kläder och skor och att tvätta er innan ni åker till andra stall om ni gör det.

Jag hoppas för eran skull att det bara är en vanlig förkylning din häst har och att det inte blir värre än såhär.

Ja nej förkylning, möjligtvis bihåleinflammation. Svårt att tro något annat. Inga svullna körtlar, ingen feber (har ju inte ens förhöjd temp), inte påverkad allmänt, pigg och vaken, ingen hosta och snoret är de ingen större mängd av - de finns där men inte så att det åker ut en massa ut näsan på henne.
Det är trots allt en sådan tid på året som många hästar blir snuviga, efter som vädret svänger rejält, jag är inte orolig att de är något allvarligt egentligen, ville mest kolla av när de kan vara läge med veterinär och hur andra tänker..

När det gäller förkylningen om det är en sådan så är det bra att småjogga hästen en del så att hästen kan få upp allt slem, så det inte fastnar kvar. Sålänge såklart hästen inte har feber eller så, då är det inte bra att motionera den. Det är samma som för människor helt enkelt.

Däremot detta att hästen känns stelare och inte är villig till arbete, det bör du nog kolla upp kan jag tycka.

Jag hade försökt få upp lite flås på hästen (om den inte har feber) och sedan betat den så ev. slem rinner ur luftvägarna. Alltså inget hårt arbete, utan bara få den lagom andfådd och sedan ner med näsan i marken så det inte ställer sig onödigt mycket slem i luftvägsövergången på insidan av bringan s a s.

Jag hade försökt få upp lite flås på hästen (om den inte har feber) och sedan betat den så ev. slem rinner ur luftvägarna. Alltså inget hårt arbete, utan bara få den lagom andfådd och sedan ner med näsan i marken så det inte ställer sig onödigt mycket slem i luftvägsövergången på insidan av bringan s a s.

Jag tog en bild innan, hur lägger man in?
Ingen feber idag heller och lika pigg i hagen som vanligt. Hon går ensam nu i förebyggande syfte och de är hon ju inte helt nöjd med dock utan springer runt en del..
Dricker och äter som vanligt. Fortfarande ingen hosta eller svullna körtlar..

@Smimla bihåleinflammation är extremt allvarligt på häst då det blir jättekomplicerat inte sällan om en förkylning/virus når bihålorna, så det är det inte hoppas jag .
Svar på frågan : du ringer och pratar med just veterinär om det är läge att ta hästen för undersökning . Inte fråga här .

Min häst är också förkyld och snorig, det började med hosta och lite vitt snor för att sen komma tillbaka efter en vecka med gult tjockare snor bara från en näsborre. Hostar bara lite enstaka hostningar, ingen feber, verkar pigg, MEN som du också beskriver din häst så är han stel på höger sida/bak. Efter första omgången för 2 veckor sedan blev han bättre, promenerade och red en kort stund och upptäckte då hans stelhet och hur han skakade på huvudet. Efter 3 dagar så började han snora igen och då var det gult, har runnit massor, nu tjockare och bara ur en näsborre.
Eftersom fler hästar i stallet hostat och några snorat är prov taget, det visade inte på något allvarligare utan bara den bakteriefloran som finns där i vanliga fall.

Som några andra skrev så är det nog bra att försöka få upp slem, kanske får jogga han lite imorgon.Vad annars kan man göra?
Om en ny häst kommer till stallet kan det vara så att den nya blir förkyld för att den möter nya bakterier..men den kan väl också ha med sig bakterier....

Eftersom det bara är min häst som är lite snorig kan det mkt väl vara för att hon kommit till nytt ställe.

Hon kan vara stel även för att hon inte ridits med någon reda på några veckor. Jag har själv varit sjuk och opererats och får egentligen inte sitta i sadeln på några veckor till, men blev så sugen häromdagen och hoppade upp och gjorde lite skrittarbete. Hon har aldrig känts så tidigare, men å andra sidan har hon aldrig fått vila så tvärt tidigare heller.
Det kan ju bero på förkylningen, man vet ju själv hur kroppen känns när man blir förkyld, men kan lik väl vara för att hon stått och stelnat till och helt enkelt inte orkar jobba..

Att ringa ut veterinären i dagsläget känns mest slöseri med pengar. Hon är snorig ja, men det rör sig om en liten mängd och som tidigare skrivits är hon inte påverkad på annat.
Min erfarenhet av veterinärer är att de gör mer än vad som behövs för att få ut så mkt pengar som möjligt och sätter sin egen ekonomi före djurens bästa... Så jag tag inte ut veterinären för att jag möter något jag inte varit med om tidigare, utan rådfrågar annat folk som också är hästkunniga och har erfarenhet. Jag har bett om att inte bli dumförklarad, tycker de är ganska brist på respekt när man skriver som du gjort @mackan .

Eftersom det bara är min häst som är lite snorig kan det mkt väl vara för att hon kommit till nytt ställe.

Hon kan vara stel även för att hon inte ridits med någon reda på några veckor. Jag har själv varit sjuk och opererats och får egentligen inte sitta i sadeln på några veckor till, men blev så sugen häromdagen och hoppade upp och gjorde lite skrittarbete. Hon har aldrig känts så tidigare, men å andra sidan har hon aldrig fått vila så tvärt tidigare heller.
Det kan ju bero på förkylningen, man vet ju själv hur kroppen känns när man blir förkyld, men kan lik väl vara för att hon stått och stelnat till och helt enkelt inte orkar jobba..

Att ringa ut veterinären i dagsläget känns mest slöseri med pengar. Hon är snorig ja, men det rör sig om en liten mängd och som tidigare skrivits är hon inte påverkad på annat.
Min erfarenhet av veterinärer är att de gör mer än vad som behövs för att få ut så mkt pengar som möjligt och sätter sin egen ekonomi före djurens bästa... Så jag tag inte ut veterinären för att jag möter något jag inte varit med om tidigare, utan rådfrågar annat folk som också är hästkunniga och har erfarenhet. Jag har bett om att inte bli dumförklarad, tycker de är ganska brist på respekt när man skriver som du gjort @mackan .

Ställer mig helt frågande till att du misstror veterinärer och inte ringer och frågar utan tycker det är bättre att rådfråga sociala media ? Jättetråkigt att du missläser meningen. Det kostar inget att fråga veterinär på telefon

Hon har aldrig känts så tidigare, men å andra sidan har hon aldrig fått vila så tvärt tidigare heller.
Jag tycker inte det är friskt att hästen blir stel pga att den inte rört på sig särskilt mycket om inte hästen har en historia av det, någon slags åkomma som gör den lite stelare när den inte hållits igång. Min häst stod i 5 månader utan att vara minsta stel under igångsättningen. Det ska iallafall inte vara en stelhet som man funderar över om jag säger så då.
Min erfarenhet av veterinärer är att de gör mer än vad som behövs för att få ut så mkt pengar som möjligt och sätter sin egen ekonomi före djurens bästa... Så jag tag inte ut veterinären för att jag möter något jag inte varit med om tidigare, utan rådfrågar annat folk som också är hästkunniga och har erfarenhet
Jag håller med om att man bör rådfråga andra hästmänniskor och ta del av deras erfarenheter. Och jag håller med om att veterinärer ofta överdriver men det är för att dom mer eller mindre måste för att vara på den säkra sidan. Dock aldrig onödigt att ringa dom. Dom har ju iallafall ofta svar man kan utgå ifrån, sen inte sagt att man måste göra allt dom säger och göra precis så. Man känner ju trots allt sin häst bäst själv.

Klart man känner sin häst men de flesta av oss saknar utbildningen och yrkeskompetensen veterinärer har. Litar man inte på sin vet, byt. Oavsett vad borde hen ha större kompetens på hästens sjukdomar än genomsnittsamvändaren på sociala media. Byta erfarenheter, ok. Men avstå vetkontakt helt känns dumt, vi har ju ändå skyldighet att ge djuren vård när/om de behöver det.

Men snälla ni, nu gör ni precis vad jag bad om att få slippa!

Hade hästen varit väldigt påverkad hade jag redan tagit ut veterinär! Hon har lite rinnig näsa, dumförklara mig om i vill för att jag inte slänger mig på luren och ringer veterinären, men gör de någon annanstans.

Sociala medier var gott om erfarenhet, jag bad om räd hur andra hade gjort. Sociala medier har även en bunke nötter som ska visa sig bättre och smartare än andra. Jag blev medlem här för några dagar sedan, och kommer gå ut direkt.

Min häst blev halt i somras. En hovböld som kostade mig 15000. Ja hästen är försäkrad. Ja jag har all rätt i världen att mistro djursjukhus efter detta. Har du en försäkring på ett djur är priserna högre än om förändring saknas, bara där visar sig hur branchen ser ut. En hovböld ska inte behöva röntgas fram med ett flertal bilder. En hovslagare hade kunnat hitta detta med visitertång, borde inte en veterinär då kunna göra det samma?!

Ringer ni läkaren direkt om ni får lite snuva..?

Man måste inte "sätta sig" på folk bara för att man inte delar mening. Så trist att man inte bara kan svara på hur man själv hade gjort - slänger ni er på telefon direkt, skriv de, men du förklara inte bara för att man avvaktar med att göra det.

Det är också lätt att säga vad man borde göra, men handen på hjärtat har svårt att tro att alla som skriver på sociala medier att de ringer vet direkt för minsta skit sak verkligen gör det.

Gällande stelheten - hon är som sagt bara skrittad en gång där hon kändes annorlunda. Känns hon fortfarande så är kiropraktor eller massör det jag tar ut och inte en veterinär i första taget.
Såvida inte förkylningen är i hållande och jag får ta ut veterinär ändå.

Tackar för mig.
Bespara er tiden och energin att skriva, ett tips.

Smimla - men varför ställer du frågan som du gör om du redan vet vad du tycker och misstror veterinärkåren?

För att svara på frågan så här tycker veterinärerna vänta 3 v för okomplicerade virusinfektioner med hosta och snor osv. Under förutsättning att allmäntillståndet är gott. Efter tre veckors hosta koll då man kan få grymma följdproblem av alltför lång obehandlad hosta. Om/vad man gör efter 3 v beror på men de ska kollas iaf.

Ensidigt näsflöde mer än några dagar vill de kolla - just för risken för bihåleinflammation.

Men du litar ju inte på veterinärer så antar svaret är värdelöst - liksom det givna rådet att ringa och prata med vet.

Min häst blev halt i somras. En hovböld som kostade mig 15000. Ja hästen är försäkrad. Ja jag har all rätt i världen att mistro djursjukhus efter detta. Har du en försäkring på ett djur är priserna högre än om förändring saknas, bara där visar sig hur branchen ser ut. En hovböld ska inte behöva röntgas fram med ett flertal bilder. En hovslagare hade kunnat hitta detta med visitertång, borde inte en veterinär då kunna göra det samma?!
För att svara på det där, veterinärer är inga hovslagare plus att dom gärna röntgar för att slippa karva upp onödigt mycket i hoven när man letar efter bölden. Det är inte alls ovanligt att röntga för att se vart bölden sitter.
Jag ringde faktiskt vet en gång när min var förkyld, fick då rådet att rida som vanligt sålänge inte hästen är allmänpåverkad och att det bara var bra om hästen hostade upp allting istället.
Det är också lätt att säga vad man borde göra, men handen på hjärtat har svårt att tro att alla som skriver på sociala medier att de ringer vet direkt för minsta skit sak verkligen gör det.
Jag är sådan, ett samtal kostar inte mycket. Få veterinärer begär att få komma ut för att man ringer och frågar hur man bör hantera en förkylning.
Gällande stelheten - hon är som sagt bara skrittad en gång där hon kändes annorlunda. Känns hon fortfarande så är kiropraktor eller massör det jag tar ut och inte en veterinär i första taget.
Jag är lite sådan att om jag skriver eller nämner till någon om min hästs problem så anser jag att det är ett problem som inte ska vara där. Annars hade jag inte frågat om det eller undrat om det. Frågar man om råd så känner man att något är fel och det ska man lyssna på. Om du inte tror det är någon fara med stelheten och tycker det är onödigt med ev vård för den, varför tar du upp den?

Sen är det överlag väldigt onödigt att lägga pengarna på en kiropraktor pga att seriösa sådana inte behandlar hästen om den inte är kollad av veterinär. Iallafall inte om man tar ut dom för att hästen har ett problem. Skillnad att ta ut en kiropraktor tex för en årlig rätta till dag ungefär.

Däremot kan dom ju se ifall hästen är skev eller sne osv. Men oftast tjänar man på att göra en koll först, sen kan man be kiropraktor behandla.

Men snälla ni, nu gör ni precis vad jag bad om att få slippa!

Hade hästen varit väldigt påverkad hade jag redan tagit ut veterinär! Hon har lite rinnig näsa, dumförklara mig om i vill för att jag inte slänger mig på luren och ringer veterinären, men gör de någon annanstans.

Sociala medier var gott om erfarenhet, jag bad om räd hur andra hade gjort. Sociala medier har även en bunke nötter som ska visa sig bättre och smartare än andra. Jag blev medlem här för några dagar sedan, och kommer gå ut direkt.

Man måste inte "sätta sig" på folk bara för att man inte delar mening. Så trist att man inte bara kan svara på hur man själv hade gjort - slänger ni er på telefon direkt, skriv de, men du förklara inte bara för att man avvaktar med att göra det.

Såvida inte förkylningen är i hållande och jag får ta ut veterinär ändå.

Tackar för mig.
Bespara er tiden och energin att skriva, ett tips.

Så tråkigt för dig som är ny här. jag förstår dina funderingar. Men det är något med sociala medier och vad det gör med folk.
Jag förstår att du tagit ut veterinären om din häst varit väldigt påverkad, febrig osv. Vi har haft en vanlig förkylning i stallet, hästar insjuknar och blir snoriga och hostar, men eftersom ingen har haft feber mer än några dagar, hostan avtar, ingen har varit riktigt dålig. (prov togs ändå). Min häst blev snorig igen, ingen feber, ingen hosta, tjockt gult från en näsborre. Nu har det gått 3 dagar och nu ikväll var det inget mer!
Hade han visat sig vara dålig med feber hade veterinär tillkallats, men det behövdes inte. Han är pigg, äter och nyfiken på allt som händer runt honom.
Något jag började misstänka var om det kunde ha varit något med tänder eftersom de då kan få en bihåleinflammation. De kan de även visa stelhet eftersom de kanske gått och haft ont i munnen och det i sin tur kan orsaka spänningar. Så, OM min fortsätter att visa symtom så kommer jag att kolla munnen.
Lycka till med din häst! ;)

Liknande trådar

Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 353
Senast: Marty
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Hästvård Jag ber hemskt mycket om ursäkt till alla er som blir upprörda när ni ser någon göra en tråd på ett hästforum istället för att slösa en...
Svar
10
· Visningar
7 644
Senast: Plantan
·
Hästvård Har varit borta två dagar och idag när jag kom till stallet så upptäckte jag att ponnyn var snorig. Det är tjockare och lite åt det...
Svar
0
· Visningar
969
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka