När blir rätt fel?

Hazel

Trådstartare
Jag har älskat katter sedan jag var mycket lite, vi skaffade en katt när jag och min bror var under 10, katten blev senare påkörd och efter det skaffade vi två innekatter. Nu har jag inte katt, men saknar det enormt. I framtiden ska det bo en kisse hoss mig :love:

Alltså, jag älskar katter. Och kanske är jag grym, men vissa saker har helt klart gått överstyr. För några år sedan samlad jag och två vänner in pengar till ett katthem, dom var mycket tacksamma för vår blygsamma summa på runt 1500 och vi vart klart nöjda med oss själva. Efter det fortsatte vi att hjälpa hemmet och samlade in filtar satte upp bössor osv. Men efter att jag och min mamma tog en in en vildkatt till vetrinär så slutade vi. Katten var gammal, upphittad av polisen, ingen märkning och full med fästingar. hela bakkroppen släpade i marken, den hade ingen känsel alls. Vetrinär sa det var bäst att avliva katten och vi höll med, eftersom vi va ditskickade av katthemmet att ta katten till vetrinär så ringde vi dom och gav dom beskedet.

Dom blev skitsura! katten skulle inte avlivas den skulle opereras. Vetrinär fick övertala dom i en kvart att det inte gick att operara katten, efter det slutade vi hjälpa dom, det kändes inte humant helt enkelt. Katten blev till slut avlivad, jag tror det tyckte det var skönt att få "försvinna" för hjärtat slutade slå nästan innan han gett honom sprutan.

En av mina vänner har fortsatt hjälpa hemmet, men även hon känner sig tveksam. Hon byggde burar på 1*1 meter för att kunna ta in kattar som skulle vidare snabbt eller in till vetrinär. Katter började strömma in. Efter att en katt suttit i en sådan bur i 4 veckor så släppte hon ut den i rummet. Hon tyckte en katt skulle leva så trångt. Hemmet tyckte inte likadant katten skulle sitta där till den hittade ett hem. En katt uppvuxen utomhus, absolut vild och med skräck i ögonen.

På ett annat akuthem satt en okastrerad hon och hankatt på likastor yta, min vän klagade många gånger utan att få nåt resultat, tillslut tog en annan person hand om katterna för att dom skulle komma ut ur sin bur. Dom tog in drygt 25 katter för att kastrera och märka, även dessa vilda katter och släppte sedan ut som på samma ställe. Är detta verkligen rätt, vilda katter som aldrig kommer få ett hem. Borde man inte avliva dessa? Visst dom kan inte föröka sig längre men är det verkligen rätt att släppa ut dom igen? är det ett drägligt liv?

För mig känns det som hemmet bara är ute efter att ingen katt ska dö. Hur katterna mår som levande är inte så noga. Jag anser att det är bättre att ta bort katter som inte är omplaceringsbara och satsa på dom som kan få ett hem, eftersom folk vägrar sluta föda upp bondkatter så kommer det alltid fler.

Ursäkta lång inlägg
 
Sv: När blir rätt fel?

Jag måste hålla med, endel katthem är lite för "blödiga". Att några andra katter dör för att dom inte får komma in pga sånt här verkar man inte se, bara man kan rädda just den katten.

Men alla är inte så, det finns hem som kan se realistiskt på saker dom behöver ju också hjälp.

Att man tar in, kastrerar och släpper ut tycker jag dock är okej. Då kan dom inte föröka sig och man kan ta hand om dom katterna som verkligen är omplaceringsbara. Bor katterna så till att dom inte stör folk och klarar sig bra själva så varför inte?
 
Sv: När blir rätt fel?

Katterna bor i ett camping/sommarstugeområde. För min del tycker jag 25 katter på området är mycket, men fler lär det bli eftersom katthemmet inte längre ens klarar av att ta in katter då dom inte får dom omplacerade.

Det finns bra katthem. Jag gillar stockholms, fast jag vet inte så mycket om det. Brukar hälsa på när jag är där
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 381
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 093
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp