När blir katter könsmogna?

Estivuz

Trådstartare
Min hankatt är 9 månader nu, ska förmodligen kastrera honom snart.
Nu råkar det vara så att han har en flickvän, nämligen grannkatten!
Grannarna säger att de gärna skulle ha en kull katter till, så vi funderar på att vänta lite med kastreringen.

När blir de könsmogna och när brukar katter normalt para sig? (heter det para sig med katter?:o ).
Vill ju inte att han ska vara ute och röja allt för mycket...

Sv: När blir katter könsmogna?

Dom kan bli könsmogna vid 6 månaders ålder och framåt. Vissa blir aldrig könsmogna.

Det heter para med katter, när dom brukar para sig är såklart individuellt och beror på när honan löper. Troligen så fort det blir vårigare ute, men det är som sagt individuellt.

Finns det fler honkatter än grannens i närheten? Om det gör det bör ni ta hänsyn till dem också. De kanske inte ska ha ungar.

Jag är av den åsikten att vertila djur inte ska vara ute och ränna.
Vill ni para dessa två katter så gör det under kontrollerade former innomhus.
Blodgruppera katterna så ni vet om ni måste handmata ungarna det första dygnet, och testa för i allafall FiV och FelV så ni vet att ni avlar på friska djur.

Jag är av den åsikten att vertila djur inte ska vara ute och ränna.
Vill ni para dessa två katter så gör det under kontrollerade former innomhus.
Blodgruppera katterna så ni vet om ni måste handmata ungarna det första dygnet, och testa för i allafall FiV och FelV så ni vet att ni avlar på friska djur.

Oj, är det så avancerat? vad är FiV och FelV?

Hursomhelt, grannen berättade idag att det luktade stark urin´(?) om henens honkatt och hon trodde någon uppvaktade henne. Mor min (som katten bor hos) sa att det hade luktat väldigt mycket i hans låda med.
Jag tycker det låter som ett orsäkert tecken på att de har parat sig med varandra?

Oj, är det så avancerat? vad är FiV och FelV?

Hursomhelt, grannen berättade idag att det luktade stark urin´(?) om henens honkatt och hon trodde någon uppvaktade henne. Mor min (som katten bor hos) sa att det hade luktat väldigt mycket i hans låda med.
Jag tycker det låter som ett orsäkert tecken på att de har parat sig med varandra?

Blodgrupp bör man ha koll på eftersom kattungar kan dö om en hona med blodgrupp B får ungar med en hane med blodgrupp A. FIV och FeLV är båda två virussjukdomar hos katt. FIV är katternas motsvarighet till HIV och FeLV kan orsaka tumörbildning hos katt. Virusen sprids oftast via parning och/eller slagsmål.

Vad gäller urinlukten så är den absolut inget säkert tecken på att katterna har parat sig med varandra. Det är ett tecken på att de är könsmogna, men bara för att de är könsmogna behöver de inte ha parat sig med varandra. En del katter parar sig inte med varanda trots att de går fertila ihop och det kan bero på ett dominansförhållande som gör att hanen inte vågar para honan eller så kan det bero på att honan helt enkelt inte släpper till för att hon inte anser hanen vara lämplig (det händer).

Sedan är det inte heller ovanligt att två oerfarna katter helt enkelt inte får till det på en gång. De behöver öva.

Jaha, ja då är väl risken inte särkskilt stor.
Blir hursomhelst kastrering på fredag.

Mina två honkatter blev könsmogna vid sex månaders ålder.

Finns det fler honkatter än grannens i närheten? Om det gör det bör ni ta hänsyn till dem också. De kanske inte ska ha ungar.

I så fall får väl honkattägaren ta SITT ansvar och kastrera honkatten, men jag håller med om att man ska kastrera utekatter om man inte vill avla på dem. Man blir ju lite trött på folk som kommer in med sina dräktiga honkatter och vill kastrera dem när de märkt att de är dräktiga, inte så lämpligt...

Jag tycker iofs att det är bättre att dom kastreras när dom är dräktiga än att dom får kullen först om ingen kan ta hand om dom. Det ultimata vore ju förstås om dom kastrerade innan dräktigheten, men det näst bästa är ju att abortera fostren.

Honor löper när dom blir könsmogna, oftast märker man det. Hanar är mer kluriga, det är ju honan som ska locka till sig hanen i naturen och därför märks det tydligare på henne.

I så fall får väl honkattägaren ta SITT ansvar och kastrera honkatten, men jag håller med om att man ska kastrera utekatter om man inte vill avla på dem. Man blir ju lite trött på folk som kommer in med sina dräktiga honkatter och vill kastrera dem när de märkt att de är dräktiga, inte så lämpligt...

Men eftersom vi vet att det är väldigt många honkattägare som inte tar sitt ansvar kan man ju som hankattägare ta sitt ansvar. It takes two to tango. :smirk:

En mycket bra synpunkt! Det finns så mycket katter som far illa pga att ägare inte kastrerar sina katter.

Dessutom kan hankatter börja markera om man inte kastrerar dem och ibland fortsätta med det om man väntar länge med kastrering

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
551
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
2 265
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 977
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama