När betalar man för passet?

Mli

Trådstartare
Ponnyn jag nu har köpt har "pass på gång", dvs alla papper är klara och inskickade. Men är passet då betalt? Eller kommer en faktura när passet är klart?

Nån som vet vad det kostar att få passet utställt, om man inte räknar med id-koll osv?

Sv: När betalar man för passet?

På mina halvblod fick jag passet i vanligt brev med inbetalningskort.

Normalt är det den person som står som ägare i passet som också får räkningen på det. Så det kan vara en sak att se upp med när man köper häst. För olika avelsförbund har olika kostnader på både själva passaet och på ägarbyten.
Så på en häst i lågt inköpspris kan det bli en ganska hög extra kostnad som tillkommer för passet.

Är det ett föl registerat i ASVH så vet jag att i ett fall som du beskriver med allt inskickat men att passet inte kommit ännu. Så är det uppfödaren som ASVH debiterar passkostnaden. Även om det sker ett ägaryte innan passet är klart.

Senast ändrad:

delvis knapplån

Han är nu reggad som svensk ridponny och det kostar enligt hemsidan 400kr + postens avgift. Endast postförskott..

Undrar hur man ska göra med ägarbyte, de har inte börjat behandla hans pass ännu. Skulle tydligen ta låååång tid innan det vart klart. Får väl maila dom och fråga antar jag.

Det är väl det enda positiva med hela denna historien, att jag själv slipper fixa id och åldersbestämning och fixa passpapper..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar