När betäcka

bukelist

Trådstartare
Stoet i fråga har en Follikel på 39 mm. Betyder de att hon då är brunstig?
Är det dags för att betäcka?
Mest nyfiken då jag hörde att hon hade det, men kändes så dumt att fråga.
Stoet i fråga står på station och ska handbetäckas. Fick bara ett mail, men känner mig för okunnig och ännu dummare att fråga.
Hon hade ultraljudas nu på morgonen. Men hingsten i frågan har några ston att betäcka. Stackarn har fullt upp.

Sv: När betäcka

Det kan vara lite hur som. Man får göra bedömningen hur livmodern ser ut, om cervix (livmodermunnen) är öppen, yttre beteende, ochom folikeln är mjuk.
Men visst, en 4 cm folikel kan vara tillräckligt stor för att släppa, och den kan även växa till både 5 och 6cm.
Men är hon brunstig så skulle jag absolut se till att börja betäcka.

Fick ett till mail som sa att hon inte visade någon brunst.
Men då lär hon väl komma in i brunst snart? Eller?
Kan ston ha 39 mm follikel utan att brunsta? Det är inte lätt det här när man inte kan så mycket.
Tur man lämnar bort stona, men man vill ju förstå lite mer. Blir hon dräktig får jag allt ta och läsa allt som finns att läsa.

Då är vi två som inte kan det där exakt men mitt sto är hemma nu från stationen och hennes första besök så "synkade" hon inte i brunsten. Det kankske inte alls är samma sak som detta men hon hade ett ägg som va 4cm stort men livmodern va fortfarande för hård vilket betydde att hon inte kunde semineras den dagen.

Hon var mer brunstig i huvudet än resten av kroppen. Dom fick spruta igång henne och de kunde seminera henne två dagar efter.

Min står inte på semin så de tar ju bara ut veterinärer när ston ska kollas. Nu kollade de henne för att se hur hon ligger till. Men bör hon inte komma i brunst nu då? Kan något vara fel? För jag ville ha hennes sprutad, men veterinären tyckte inte det fanns någon anledning

Min står inte på semin så de tar ju bara ut veterinärer när ston ska kollas. Nu kollade de henne för att se hur hon ligger till. Men bör hon inte komma i brunst nu då? Kan något vara fel? För jag ville ha hennes sprutad, men veterinären tyckte inte det fanns någon anledning

ja kan nog för lite för att ge dej ett bra svar egentligen men min vet på stationen sa att mitt sto skulle inte komma rätt i sin brunst alls om man inte hjälpte henne lite på traven då hon inte synkade som dom kallade det. detta kan bero på hennes ålder sa vet el ev att hon va pos på baktprovet så hon behövde behandlas.

så hade min gått på fribetäckning hade hon troligen inte släppt till o hade hon gjort det hade hon nog tyvärr inte blivit dräktig som ja förstod det. nu får vi se på måndag va resultatet blir...

Kan det vara så med mitt sto? Fick ett mail igen att hon inte brunstar. Tyvärr är veterinären som kollar stona inte den bästa enligt hingsthållaren. Men det finns helt enkelt ingen annan att ta till.
Kan ett sto ha en gulkropp som spökar men samtidigt visa en nästan 4 cm follikel?
Borde man i så fall sett gulkroppen på ultraljudet?
Finns det ingen där ute som har lite erfarenhet och kan svara på mina frågor???
Borde det tas ett bakt prov för att kolla? För att vara på den säkra sidan.
Jag tycker hon borde brunsta!

Ja, de kan ha foliklar i den storleken lite när som.
Ja, de kan ha foliklar även om de är dräktiga.
Ja, har de gulkropp så syns dom.
Bakterieprov är väl inte direkt nödvändigt, men det kan ändå bara tas när hon brunstar.

Att bara göra ett enda ultraljud rätt av är inte så enkelt. Det finns massa olika varianter, och man behöver följa stoet flera dagar för att exakt se vad som händer.

Vad tråkigt att du vet så lite. Kan du inte ringa dem och be dem förklara? Det är ju helt naturligt att man som stoägare inte kan den här världen om man är ny i den. Jag betäckte mitt första sto för massor av år sen och fick ingen /dålig info och lät mig nöjas... När jag lämnade mitt sto på Ekerö förra sommaren så frågade jag massor och de svarade på allt och lät mig vara med mycket. En dag fick jag tex titta på spermier i mikroskåp från 3 hästar, jag fick titta i papprena över motiliteten på min hingsts skick, jag fick vara med på både olika UL och insemineringar.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Hittar väldigt lite info om ämnet... Får man lov att seminera egna SWB-ston i Sverige? Hur och vart utbildar man sig? Har inget intresse...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Jonaz
·
Avel Hej, tog bakt. prov på min häst vid betäckningen. Stoet började visa brunst måndag, kördes till hingst onsdag... ställde upp för hingst...
Svar
6
· Visningar
1 251
Senast: zala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka