När barn börjar sitta med stöd.

Som jag ser det ligger passiviteten främst i att man gärna sättet barnet innan det sitter själv. När barnet själv kan sätta sig och sitter stadigt nog att sträcka sig efter leksaker etc är det ju på barnets vilkor och en del i utvecklingen.

Ja, när de kan sätta sig själva kan man ju inte gärna hindra dem :D. Jag tänkte nog mer på den fasen som min bebis är i just nu: han sitter obehindrat i en matstol (typ antilop), men har inte fattat idén/har inte tillräcklig balans att sitta själv på golvet. Då ser jag nog den tid han ändå sitter i matstolen som rätt väl använd, även om han förstås tillbringar betydligt mer tid på mage på golvet :).

Ja, när de kan sätta sig själva kan man ju inte gärna hindra dem :D. Jag tänkte nog mer på den fasen som min bebis är i just nu: han sitter obehindrat i en matstol (typ antilop), men har inte fattat idén/har inte tillräcklig balans att sitta själv på golvet. Då ser jag nog den tid han ändå sitter i matstolen som rätt väl använd, även om han förstås tillbringar betydligt mer tid på mage på golvet :).

Jag har svårt att se matstolen som något som främjar utvecklingen på annat sätt än att det kan skapa delaktighet i måltider. Men ser heller inget problem med matstolar så länge barnet sitter stadigt i den och det är för kortare stunder (men vilken bebis har ro att sitta länge i en matstol?). :)

Jag har svårt att se matstolen som något som främjar utvecklingen på annat sätt än att det kan skapa delaktighet i måltider. Men ser heller inget problem med matstolar så länge barnet sitter stadigt i den och det är för kortare stunder (men vilken bebis har ro att sitta länge i en matstol?). :)

Jag tänker att det ändå borde medverka till att ge bålstyrka och ge viss balansträning i upprätt position? Fast det är bara egna lösa spekulationer får jag medge! :)

Jag bor i Österrike och här är den allmäna rekomendationen att aldrig sätta barnet, oavsett om det är med eller utan stöd.

Barnet ska inte sitta fören det själv klarar av att sätta sig upp, vilket det oftast gör ungefär samtidigt som det börjar krypa. Först då är barnets kropp redo och tillräkligt stark för att inte ta skada.

Sitta korta stunder i matstolen är förstås ok, det.

Jag bor i Österrike och här är den allmäna rekomendationen att aldrig sätta barnet, oavsett om det är med eller utan stöd.

Barnet ska inte sitta fören det själv klarar av att sätta sig upp, vilket det oftast gör ungefär samtidigt som det börjar krypa. Först då är barnets kropp redo och tillräkligt stark för att inte ta skada.

Intressant!

Jag undrar varför ”sitta med stöd” ens framhålls som en färdighet i Sverige. Det är ju ingen grovmotorisk färdighet utan snarare som att simma med flythjälp eller cykla med stödhjul. Fast till skillnad från ovan exempel kan det till och med vara för påfrestande för en ofärdig kropp.

Intressant! Vet du vad rekommendationen bygger på? Alltså, vilka skador man menar att man undviker? (Jag har lite svårt att se hur det skulle kunna vara skadligt för en bebis som klarar av att hålla bålen upprätt och där bebisens nöjdhet/missnöjdast får avgöra, men jag antar att det finns bebisar som får sitta i en helt annan utsträckning än vad som känns ”normalt” för mig).

Intressant! Vet du vad rekommendationen bygger på? Alltså, vilka skador man menar att man undviker? (Jag har lite svårt att se hur det skulle kunna vara skadligt för en bebis som klarar av att hålla bålen upprätt och där bebisens nöjdhet/missnöjdast får avgöra, men jag antar att det finns bebisar som får sitta i en helt annan utsträckning än vad som känns ”normalt” för mig).
Tycker också det var en intressant rekommendation. Ofta känns det som en relativt lång period där barnen kan sitta men inte sätta sig upp, så det är ju lite skillnad mot Sverige tex.
Jag tänker dock att sittande i tex bumbostol och liknande innan barnet kan sitta själv säkert kan fresta på ryggen. Men i övrigt tänker jag liknande som du.
Min son har ju tex suttit i sin antiloopstol sen han var 4 månader, då satt han absolut inte själv. Sen har han också suttit i knäet, mellan mina lår eller i amningskudde och fått stöttning att hålla sig upprätt för att inte falla framåt. Vid missnöje som verkat bero på trötthet har vi bytt till något annat. Jag har litegrann tänkt att sittandet med stöd hjälper honom att förstå vilka muskler som används för sittandet. Självklart skulle han lika gärna kunna komma på det själv under längre tid, och vissa kanske tycker att det känns forcerat, men så länge man tar det lugnt och lyssnar på barnet borde det gå bra. Vår son står också mycket upp med stöd av oss, och då tränar han ju både benstyrka och balans. Sittbalans behövs ju också :)

Varning för lite nördigt inlägg! ;)

Jag tog mig för att rota fram en gammal kursbok faktiskt, med ett antropologiskt snarare än biologiskt/fysiologiskt synsätt på barns utveckling. Jag tyckte mig minnas att man bland annat nämnde hur småbarn på något ställe aktivt hindras från att lära sig gå innan de börjar närma sig två års ålder, och när jag läste så såg jag att det pratades sittande också:

5FD1DF44-5AED-44B6-862D-4B0A0FDA67CB.webp

Varning för lite nördigt inlägg! ;)

Jag tog mig för att rota fram en gammal kursbok faktiskt, med ett antropologiskt snarare än biologiskt/fysiologiskt synsätt på barns utveckling. Jag tyckte mig minnas att man bland annat nämnde hur småbarn på något ställe aktivt hindras från att lära sig gå innan de börjar närma sig två års ålder, och när jag läste så såg jag att det pratades sittande också:

Visa bifogad fil 18022
626FBA8D-CB06-4AC6-9DB9-58FFB6B06A4A.webp

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 276
Senast: leoparden
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
698
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
5 177
Senast: clusia
·
Svar
10
· Visningar
869
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka