När babyskyddet blir för litet

Sandra78

Trådstartare
Ja, nu är det ju ett bra tag kvar tills liten växer ur babyskyddet, men vi började fundera på vad nästa steg är?
Någon form av bakåtvänd bilstol antar jag?

Sv: När babyskyddet blir för litet

Alldeles riktigt, bakåtvänd bilbarnstol. Babyskyddet funkar ju dock uppåt 9 månader, ett år. Har för mig att ert barn är ganska litet dessutom (förlåt om jag blandar i hop er med några andra!). Vi bytte när L var 9 månader. Då vägde han drygt 9 kg o var sisådär 75 cm lång. ¨Det som är smidigt med babyskydd o som man inte har med en bilbarnstol är ju att det är så enkelt att ta med sig, både mellan bilar och även att sätta på vagnen om man har en sådan som man kan fästa babyskyddet på.

Den bakåtvända stolen som man skaffar efter babyskyddet har ganska långa användningstid - den använder man till ca 4 års ålder.

Hur bedömer man om babyskyddet är för litet?

Visst har jag hört 9 månader men min bebis är 3 mån nu och vägde sist vi var på BVC 8,3 kg och var 67 cm lång. Misstänker att jag kommer behöva byta till bakåtvänd bilbarnstol innan hon är 9 månader.

Tack för svaren! Och ako, du har alldeles rätt, vid snart 4 månaders ålder väger hon 5,5 kg bara, så visst är hon liten.

Det var mer en allmän fundering, sambon var inne på att det finns nåt "mellansteg" mellan babyskydd och bilstol, han hade någon arbetskamrat som hade bytt tre gånger det första året, men efter lite funderande kom han fram till att det nog var så att de bytt till ett större babyskydd då de hade en stor bebis.

Men då vet vi att nästa grej vi ska börja spana efter erbjudanden på är en bakåtvänd bilstol. Hur lätt/svårt är det förresten att flytta en sådan mellan bilar, är det värt att köpa två när de ändå används såpass många år?

Vi tyckte absolut att det var värt två stolar. Vi köpte en ny så fort vi kunde. Sonen var 6 månader och ett par dar. Vägde då 9 kg och hade suttit själv i en dryg månad.

Den som sitter i min bil köpte vi ny. Sen tog vi det lite piano och la en bevakning på blocket efter en precis likadan och fick tag på en efter 2-3 veckor har jag för mig. Då ringde vi 5 minuter efter att annonsen kom ut och fick kasta oss in i bilen för att få den.

Vi valde Maxi Cosi Mobi eftersom man kan fälla ryggen på stolen med ett enkelt handgrepp när barnet somnat. Mycket värt när man som vi, bytte tidigt.

Mvh Miks

Min kompis fick byta ut sitt brio primo för några veckor sedan, då var hennes son knappt 6 månader, 8 kilo tung och ca 65 cm lång. Stolen var redan för liten sa hon :crazy: Nackdelen var att han satt inte stabilt än.

Min dotter fick gå från sin acta graco autobaby till Maxi cosi Mobi när hon var exakt 10 månader. Då var hon 79 lång och vägde 10 kilo.
Vi har fortfarande skyddet kvar i hennes pappas bil och det använde hon senast i förra veckan, 83 cm lång och 12 kilo tung, ,med overall på. Hon är 1 ½ år snart.

Så det skiljer verkligen mellan stolar....

Det finns en viktgräns på skyddet. Sedan har jag för mig att i alla fall när det gäller bakåtvända bilstolar får inte huvudet sticka upp mer än till ögat över kanten (men jag kan inte lova exakt mått, det var BVCs info som sa så).

Vi slutade med babyskyddet när det blev för trångt. Långt innan någon gräns hade nåtts. A var för bred för skyddet och det kunde enkelt märkas på sista resan i det (det låter värre än det är, resan var 10 minuter till affären) medan vi letade bilbarnstol. Han skrek helt enkelt...:o

Vi bytte från babyskyddet till bilstol när vår son var ca 8-9 månader. Då vägde han runt9-9,5 kg och var ca75 lång. Men vi köpte bara ny stol till "familjebilen". Det blev en Britax multi tech. Så otroligt smidit att slippa ta ut stolen och ändra bälterna. Vi testade andra stolar men hans huvud ramlade åt sidan när han somnade. Denna sitter han kanon i! Babyskyddet använde vi fram tills han var 1,5 år i extrabilen. Det var bara trångt när han hade vinterkläder på sig. Har ett akta graco logico s. Är helböjd med våra stolar!

Tänk på att prova med barnet i den stol ni köper och även i er bil. Men än så länge behöver ni inte byta på några månader!

När det är dags att inhandla stol nummer två, kan det vara värt att fundera över om man ska ha en som är godkänd upp till 25 kg, eller bara upp till 18. Så det inte blir som för oss - dottern växte ur sin 18 kg-stol innan hon ens hunnit fylla tre år :P

Om ni har två bilar som ni använder tycker jag absolut att ni ska skaffa två stolar. Det underlättar vardagen mycket, det är lite meckigt att montera i och ur stolarna, inte att jämföra med att sätta dit ett babyskydd. När en av oss fortfarande var FL - och alltså en alltid var med L, så hade vi en stol som satt i ena bilen, o den bilen hade den som var med L, men det blev ju ohållbart när han började på dagis och en skulle lämna o den andra hämta. Prova stolen i bilen innan ni köper, olika stolar passar olika bra i olika bilar.

Vi har Maxi Cosi Mobi och Britax Multi- tech. Bra båda två, men han sover bättre i Mobin som man kan luta. Den köpte vi först, och då var han ju bäbis (9 mån) fortfarande, och den känns ganska mycket som ett stort babyskydd i formen tycker jag, o passar ett litet barn väldigt bra. Britaxen köpte vi ju när han var 1 år 9 mån o började på dagis. Det känns med som att den passar bäst för en 1½- åring och uppåt. Båda funkar dock utmärkt fortfarande nu när han är 2½, och de är godkända till 25 kg.

Lycka till!

Senast ändrad:

Babyskydd är godkända upp till 13 kg, eller tills hjässan når upp till kanten. Man bör dock byta till en bakåtvänd stol när barnet kan sitta, eftersomm det är något säkrare än babyskydd.
Det bästa är att ta med barn och bil till butiken och testa vilken stol som passar bäst, både för barnet och bilen. Bra är oxå om stolen är godkänd till 25 kg, så att barnet kan sitta bakåt länge. En bakåtvänd stol är urvuxen när viktgränsen är uppnådd eller när öronen når upp till kanten.

En sak jag funderat på som du kanske kan svara på.
Varför är ett babyskydd mindre säkert än nästa stol?

I Sverige har jag hört flera gånger att man ska byta tidigt.
Här säger alla tvärtom, att man ska använda babyskyddet så länge som möjligt men då är iof skillnaden att man byter till framåtvänd (men vi har köpt en bakåtvänd till Emilia och kommer göra det till Maja också)

Säkerheten, dels pga av att en bilbarnstol är mer robust och skyddar väl bättre, dvs pga av lutningen. I ett vanligt babyskydd har du ju lutningen hyffsat kraftig pga att ett spädbarn inte klarar av att sitta rakare. Men det är inte en optimal ställning vid en krock, då är det bättre att sitta mer upprätt.

Comfort:

Jag tror det gäller för bilbarnstol och inte babyskydd.

Men jag tycker inte det stämmer, om jag jämför hur Maja och Emilia sitter i sina stolar så har dom ungefär samma lutning och lika mycket på sidorna.

Emilia har en akta graco cosmic comfort s och Maja en maxi-cosi cabriofix (den har en slags dyna man lägger i för att en nyfödd ska sitta bättre).

Precis som cala skriver. Öronen för bilstolen och huvudet över kanten för babyskyddet.

Aha, så kanske det är :)

för övrigt tyckte jag det var konstigt när de skickade med ett nack-skydd till Moa när vi köpte nya stolen för att de tyckte att hon var lite liten (10 månader). vad tycker de då där det kommer in en 6 månaders:D

Liknande trådar

Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut vad det är för stol vi ska köpa till 3,5-åringen? Han sitter bakåtvänd i en Besafe izi plus (?)...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Bufera
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
505
Senast: MJLee
·
Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 267
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar