När babyskyddet blir för litet

Sv: När babyskyddet blir för litet

Men går Emilias stol inte att justera heller, så det är alltså samma lutning konstant som i babyskyddet? Det är ju vad jag läst ( att vid en krock så är det inte optimalt ) ska se om jag kan hitta igen vart jag läst det.

Det är stor skillnad på ett rent babyskydd och Ellas bilbarnstol. Visserligen har bilstolen nu tre lutningssteg, varvid det mest upprätta är att föredra när barnet åker i vaket tillstånd ( det går dock att justera medan man åker om hon skulle somna ). Sedan är stolen alla gånger betydligt mer robust än ett rent babyskydd.

Jag tycker snarare att det är babyskyddet som inte är så liggande i utformningen. Att både Emilia och Maja sitter ganska upprätt alltså.

Emilias har en ratt så man kan ändra lutningen men jag tycker inte det är så stor skillnad mellan olika lutningarna.

Att bilstolen är rejälare håller jag med om, men jag vet inte hur mycket det påverkar vid en ev. krock.

Fast det är ju i sådnatfall inte heller optimalt när bebis är nyfödd :)

Svårt att diskutera utan att se irl hur vi båda menar, jag får helt enkelt ta dig på orden och göra ett besök i Österrike :D ( fniss )..

En sak jag funderat på som du kanske kan svara på.
Varför är ett babyskydd mindre säkert än nästa stol?

En bilbarnstol är mer upprätt än ett babyskydd, därför skyddar det nacke och rygg bättre.
I många länder vänds barn framåt efter babyskyddet, därför rekommenderas det att vänta så länge som möjligt där.

Du är så välkommen :)

Det är en speciell dyna i det babyskyddet som man använder när bebisen är pytteliten, vi hade den i 2 månader ungefär. Då blir babyskyddet mer liggande i lutningen.

Sambon hävdar att det är tvärtom, att nacken skyddas mer i en mer liggande position. Han är ingen expert alls, men har läst fler kurser om bilsäkerhet och hur kroppen påverkas vid olyckor. Men jag kanske ska lita på experterna istället även om jag tycker sambons resonemang låter logiskt.

Hur som helst så kommer Maja få använda sitt babyskydd till någon gång i sommar då vi är i Sverige nästa gång och kan köpa en bilstol till henne (hon blir 9 månader i juli).

Sambon hävdar att det är tvärtom, att nacken skyddas mer i en mer liggande position. Han är ingen expert alls, men har läst fler kurser om bilsäkerhet och hur kroppen påverkas vid olyckor. Men jag kanske ska lita på experterna istället även om jag tycker sambons resonemang låter logiskt.

Det blir mer påfrestning vid en liggande position. I en bakåtvänd stol där barnet sitter upp tar stolsryggen emot rygg och huvud vid en tvärnit/krock. Ju mer barnet lutar, desto mindre stoppar stolsryggen upp. Istället för att stoppas direkt av stolen fortsätter huvudet bakåt/uppåt, tills det tar stopp. Nacke och rygg utsätts mer, eftersom stolen inte fångar upp och stoppar.

Ja, det är jag helt med på. Men vid en krock från sidan eller bakifrån. Vad händer då?

Hoppas du inte tycker jag är jobbig nu, är bara nyfiken och vill lära mig mer.

Ja, det är jag helt med på. Men vid en krock från sidan eller bakifrån. Vad händer då?

Hoppas du inte tycker jag är jobbig nu, är bara nyfiken och vill lära mig mer.

Då är oftast båda bilar i rörelse åt samma håll, krocken blir inte lika kraftig. Eftersom bilen färdas framåt blir det samma effekt på barnet i stolen, stolsryggen fångar först upp barnet, sedan tar sidorna på stolen emot. Spelar ingen roll om krocker sker från sidan, bakifrån eller framifrån, barnet fångas upp av stolen oavsett. Största skillnaden är att en krock där båda bilarna färdas åt samma håll inte blir lika kraftig som en frontalkrock.

Ja, nu är det ju ett bra tag kvar tills liten växer ur babyskyddet, men vi började fundera på vad nästa steg är?
Någon form av bakåtvänd bilstol antar jag?

Jag bytte tidigt till en bakåtvänd bilstol. Min dotter trivdes aldrig i babyskyddet, även om det ansågs att hon inte växt ur det. Vi bytte till en bilbarnstol som nu är monterad i min bil. Det är ingen som man flyttar ifrån bil till bil direkt. Hon älskar den stolen och den känns både säkrare och oerhört mycket mer stabil.

Det finns ytterligare en stol som är en liknande, men mer lättflyttad. Den använder vi om hon skall åka i någon annan bil.

Då är oftast båda bilar i rörelse åt samma håll, krocken blir inte lika kraftig. Eftersom bilen färdas framåt blir det samma effekt på barnet i stolen, stolsryggen fångar först upp barnet, sedan tar sidorna på stolen emot. Spelar ingen roll om krocker sker från sidan, bakifrån eller framifrån, barnet fångas upp av stolen oavsett. Största skillnaden är att en krock där båda bilarna färdas åt samma håll inte blir lika kraftig som en frontalkrock.

Nu vet inte jag om jag missförstår något.

Men, är det inte så .. skaderisken vid sidokrockar är större än vid frontkrock/påkörning bakifrån? Enligt de experter vi rådfrågade i sökandet av barnstol, var det just detta de menade vi skulle vara vaksamma på i val av stol. För det är främst detta som skiljer stolarna, då inte alla är sidoförstärkta trots vetskapen om att sidokrockar ger större skadorisk.

Enligt sambon är sidokrockar inget som finns med för kraven för godkänande av stolen. Men såklart finns det många stolar som ändå sidokrocktestas innan dom kommer på marknaden.

Nu vet inte jag om jag missförstår något.

Men, är det inte så .. skaderisken vid sidokrockar är större än vid frontkrock/påkörning bakifrån? Enligt de experter vi rådfrågade i sökandet av barnstol, var det just detta de menade vi skulle vara vaksamma på i val av stol. För det är främst detta som skiljer stolarna, då inte alla är sidoförstärkta trots vetskapen om att sidokrockar ger större skadorisk.

Vet faktiskt inte hur eller om stolarna testas vid sidokrockar.. Men vid sidokrock färdas ju bilen i de flesta fall framåt, därför blir det stolsryggen som i första hand tar emot barnet. Sen är frontalkrockar både vanligare och kraftigare än både sidokrockar och påkörningar bakifrån.
När barnet sitter framåt är det däremot viktigt att välja en bältesstol med bra sidoskydd, det enda som stoppar barnet är bältet och med enbart kudde eller en enklare stol så riskerar barnet att kastas ur bältet.

Liknande trådar

Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut vad det är för stol vi ska köpa till 3,5-åringen? Han sitter bakåtvänd i en Besafe izi plus (?)...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Bufera
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
505
Senast: MJLee
·
Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 267
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar