När är man för lång för sin häst?

IngelaH

Trådstartare
Här har ni en tråd där alla frågor och svar om ryttarens längd kan läggas så slipper vi en massa trådar som går ut på samma sak. :idea:

Moderator har skapat denna nya tråd, eftersom den gamla började bli lång och svårnavigerad.

När är man för lång? vad är för långt för:

A ponny
B ponny
C ponny
D ponny
stora hästar från 148
grova kallblod
grova varmblod

Senast ändrad:
Sv: När är man för lång för sin häst?

Ja eftersom ingen har svarat så har jag heller inte fått veta en sak som jag undrat över...

Är jag för lång för min welsh/arab på 140 cm?
Jag är själv lite över 160 cm...
Väldigt tacksam för svar! : :confused:

Tycker inte längden har så stor betydelse, så länge det känns bra. Det är ju också något av en vanesak - är man van vid ett halvblod på 1.75, så känns det säkert jättekonstigt att komma upp på en islänning på 1.35 (och tvärtom!!!). Är själv 1.74, och rider islänning som är 1.40. Jättemånga skulle säga att jag är "för lång", men varken jag eller hästen har ont av min längd, så är jag det...?

Jag är 174/60. Rider omkring på en frieser som är 160. Jag tycker att det passar mig men omgivningen har ofta synpunkter på att hästen är för liten. Jag trivs bra med hans storlek och han verkar inte vantrivas med mig. Tänk inte så mycket på storleken. Rid på det som känns bekvämt istället. Finns säkert många små vuxenryttare som skulle trivas bättre på en stor Connemara istället för ett halvblod på 170 cm. :)

Jag är lite orolig att min arab-fisa ska stanna på 140 och själv är jag 165/56.....
Men dom ska ju vara starka sägs det...

mvh T

Jag är 170 och min häst är 164, fast ganska så nätt i kroppsbyggnaden och det känns rätt okej.
Min fråga är om jag hade kunnat rida en kallblodstravare på 155 cm, de är ju ganska så mycket grövre så det skulle kanske inte se så lustigt ut?

(tycker det är myyyysiga hästar, kallbloden)

Jag brukar rida vår shettis ibland, bara på skoj alltså, och han älskar det! Jag är 163/40 och han är 95 i mkh! Han älskar att flyga fram i galopp och att hoppa små kvistar i skogen! Barbacka rider jag såklart, så i början var det många gånger då man låg på marken!

Håller med Vimzis, Kallblod är underbara :)

Tez1 skrev:
Jag är lite orolig att min arab-fisa ska stanna på 140 och själv är jag 165/56.....
Men dom ska ju vara starka sägs det...

mvh T

Du är absolut inte för tung, det kan jag lova dig

Det är bara ryttare med dålig balans som kan bli för långa. :devil:
Själv är jag 173 cm och rider omkring på min 146 cm höga connemara, och känner mig inte ett dugg för lång.

Vad är det som gäller när det hadlar om vikt på ryttaren. Självklart beror det på hur grov hästen är.
Men på ett ungefär hur stor ska hästen va och hur mycket ska ryttaren väga?

jag är 160 och har en ponny på ca 145. och jag är inte för lång! (snarare för kort.. ;) ) jag har lånat ut honom till personer som är över 170 långa, och de ser inte heller långa ut på honom. han är en korsning mellan quater/arab-welsh

tjoffsan skrev:
Det är bara ryttare med dålig balans som kan bli för långa. :devil:
Själv är jag 173 cm och rider omkring på min 146 cm höga connemara, och känner mig inte ett dugg för lång.

Jag är 175, red/rider ett connemara sto på 146cm. Jag håller nog på att byta till storhäst nu, för att jag tycker att jag är för lång! Jag tycker inte att jag har dålig balans, men jag tycker jag ser för lång ut, det passar liksom inte in. Sen efter j gbörjat rida stora hästar tycker jag ponnysar är så små :P Men det är väl upp till var och en hur man känner. Man kanske inte ska rida en b-pnny om man är över 170 ^^

Jag är också 174 lång och väger 60 ;) och jag rider en arab som är ca 150 och han är inte så välmusklad men det funkar bra ändå!!!!!

Jag är 158/48 och har en MAXAD d-ponny, inte är jag väl för stor?

För det är några som påstår det. :confused:
Ungefär vad är det minsta jag kan rida tror ni?

Jag skulle då inte påstå att du är för lång... inte väger du för mycket heller... Många tycker om att klaga för klagandets skull, det är bara att ignorera. Så längde du trivs med din pålle och han inte vinglar omkring pga din längd, så rid på :)
det är inte alltid som folk runtomkring har rätt... ta allt med en nypa salt :P

Det är många här som är runt 170 cm och rider omkring på lite "mindre" hästar, jag skulle vilja veta om jag som är lite över 170 kan rida en nordsvensk travare utan att känna mej lång?

Kan tillägga att jag rider en maxad c-ponny ibland som är väldigt grov och det känns inte för litet men det ser ju litet roligt ut, fast inte som när jag satt på en arab som var d-ponny... :crazy:

Ingen här kan säga om du skulle känna dig för lång, det är det bara du som vet...

ja är jag för lång då? jag 173 cm, ponnyn 136 cm.. dock har vi båda superbalans så det går mycket bra att rida henne, välbalanserat och bra.. dock skulle jag inte köpa en sån liten ponny eller rida någon mindre eller en som är sämre musklad än Sandy..
{309cd193-14ca-44fe-a501-4853fb1fb25b}.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV