När är man egentligen redo att rida ut ensam? Och hur blir man det?

E

emma_sthlm

Jag står i valet och kvalet för tillfället.

Ridskola eller medryttare?
Dilemmat är att jag har varit duktig en gång i tiden, på ridskolan.

Det är en helt annan sak att rida ensam, det jag vill lära mig känner jag inte att jag kan lära mig på ridskolan.
Jag vill lära mig att hantera en häst från grunden, kunna rida ut helt solo, lära känna en häst ordentligt, kunna tolka signalerna osv.
Inget av detta är möjligt i ett tryggt ridhus.

Å andra sidan vet jag inte om jag är riktigt redo att rida ut själv heller, med tanke på hur ringrostig jag är.
Jag har haft medryttarhäst en gång, det gick åt pipan, hon tvärstannade och vägrade gå, trots otaliga försök lyckades jag inte ens få henne att gå framåt.

Hur hade ni gjort? Jag har en kompis som är mästare på att rida, hon har sagt att hon kan agera ridlärare någon gång ibland, men om jag är medryttare måste jag klara mig på egen hand.

Sv: När är man egentligen redo att rida ut ensam? Och hur blir man det?

Med rätt häst, rätt ägare och rätt stallkompisar så tror jag du kommer klara alldeles utmärkt att vara medryttare! Hitta en cool häst, ett stall där du kan få sällskap ut till en början och en ägare som är villig att hjälpa dig om det skulle strula (enligt mig sunt förnuft men tydligen inte för alla).

Sen tycker jag nästan att den bästa kombon är att vara medryttare och rida lektioner parallellt. Om man nu inte kan få lektioner på medryttarhästen lite då och då. Speciellt om man är ringrostig eller grön själv så är det väldigt viktigt att man har en kunnig på marken som kan hjälpa och utveckla dig som ryttare.

Det finns ingen tidpunkt i ens ridkarriär som är RÄTT... det är som en tröskel, man måste liksom testa att gå över den för att någonsin komma på andra sidan. Att det gått åt pipan en gång betyder inte att du inte kan lyckas.

Försök hitta en medryttarhäst där du kan rida tillsammans med ägaren till en början. Rätt många har ju två hästar och letar medryttare till den ena. Då kan du ju få draghjälp över tröskeln.

Till TS:
Jag kan ju berätta hur jag gör, du kanske kan få lite tips på hur det går att lösa om man inte vill/kan rida själv:) "Min" häst står i ett relativt litet stall fem minuters skrittväg från ridskola så under terminerna tar jag med honom dit en gång i veckan för lektion, sen brukar det bli ytterligare en eller två gånger för att rida på banan/i ridhuset. De andra dagarna rider jag tillsammans med de andra i stallet eller med en kompis som har häst 7 minuters skrittväg bort, mamma gillar inte när jag rider ensam, så de enda gångerna jag gör det är till/från ridskolan och till kompisen. Kan ingen annan följa med när jag ska rida ut så följer hon med och går, lite överbeskyddande kanske, men hon har själv trillat av och brytit några revben och sådär så det är mkt fokus på säkerheten här. Kan tillägga att mammas häst står i annat stall så vi kan ej rida tillsammans tyvärr.

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 415
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 590
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 071
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 755
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka