När är löpet över?

Philosophia

Trådstartare
Min ungtik har haft sitt första löp, som varit splittat. Den andra perioden startade för drygt fyra veckor sedan och det kommer fortfarande mycket små skvättar av blod. Hon är även fortfarande aningens svullen i vulvan. Höglöpte gjorde hon för två helger sedan, alltså för ca. 10-11 dagar sedan. Är risken för oönskad parning helt över?

Att jag frågar beror på att en bekant behöver akut hundvakt på fredagoch det är en hanhund. Han (hunden) är normalt sett hyfsat ointresserad av löptikar och har träffat min hund precis dagarna före löp när andra hundar har visat intresse. Vid de tillfällena har han inte brytt sig alls. Men man vet ju som sagt inte. Och jag vill inte hamna i situationen att jag vänder ryggen till hundarna och de sitter fast.

Jag har visserligen kompostgaller så att jag kan skärma av dem från varandra. Men eftersom jag har en deadline samma dag så vill jag även försäkra mig om att det inte blir allt för livligt och rörigt här hemma.

Sv: När är löpet över?

Jag fick svaret idag när vi var ute och promenerade. Han var mycket intresserad av min tik tyvärr. Jaja, jag får hålla dem åtskilda om hon fortfarande skulle vara intressant på fredag.

Tänkte också på det, även om det inte blir bäbisar så lär din tik lukta hallon för hanen. Borde vara stressande för din tik.

Jo, det är inte optimalt. Jag håller helt med dig. Hade det inte varit för att en närstående i ägarnas familj skulle begravas så hade jag nog sagt nej. Men de har ingen annan hundvakt och det skulle betyda att någon i familjen skulle behöva stanna hemma.

Jag hoppas dock att hon är lite mindre intressant på fredag åtminstone. Kanske ett bad kan hjälpa lite grann om det är så att hon har gått ur löp men fortfarande luktar väldigt intressant?

Då får du nog skura!:D

Behöver hon inte bada i övrigt så tror jag inte det spelar nån roll. Fram med kompostgaller och en ängels tålamod bara. Nu vet jag inte hur hanen är, men vissa kan börja ljuda, så du är inställd på att höra han-gnäll i ett par dagar.

Då får du nog skura!:D

Åh nej! :eek: Den aspekten hade jag helt förträngt.

Jag får skylla på att jag inte har haft hanhund på nästan 20 år. Men jag drar mig till minnes att jag fick skura väggar och tvätta sofföverdrag efter att ha passat min förra hunds kullbror när min tik var på väg ur löp. Han var helt ointresserad av att kliva upp på sin syrra eftersom hon fräste ifrån rätt rejält. Däremot så sprinklade han hela lägenheten från vägg till golv! :crazy:

Det är så inidividuellt det där så det är svårt att förutsäga, men jag har en unghane här hemma som blev könsmogen i samband med den äldre tikens löp och därmed blev "hormonstinn-tonåring på överslag". :grin: Höll jag dem ihop (innan höglöp) var han så upptagen att jaga henne att han glömde att han var kissnödig och helt enkelt kissade där han sprang. Men när jag särade på dem accepterade han ödet och var lugn.

Likaså när höglöpet var över var han fortfarande intresserad, men intresset avtog markant efter att tiken fått ett bad.

Så hopplöst behöver det inte vara.

Det är ju frågan om rätt kort tid så det ordnar sig säkert. :)

Men jag hade faktiskt förträngt det där med kissandet. Det får bli ett bad och kanske även en tvätt av den fäll hon oftast ligger på. Jag hoppas det hjälper lite.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
2 004
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 552
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 869
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Humla är ju min första hund, och de allra flesta hundar som varit i mitt liv innan jag skaffade henne har varit hanhundar, så jag är...
Svar
3
· Visningar
1 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3
  • Halvautomatiska vapen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka