När är hästen redo för vagn?

Pallen

Trådstartare
Bara nyfiken på vad NI tycker att hästen ska kunna innan man spänner för vagnen?

Är snart där med min ponny så vore kul att höra vad ni tycker :)

Sv: När är hästen redo för vagn?

Hästen skall väl vara van vid att dra något, att linor slår lite mot kroppen och benen, skall kunna gå igång, stanna och svänga men viktigaste av allt tycker jag, du skall känna dig trygg när du sätter för första gången. Du behöver känna att du har det förtroendet för din häst och ditt förarbete som krävs för att du skall våga sätta hästen för vagnen. Skillnaden mellan inkörning och inridning är att man kanske inte får en andra chans om det går fel första gången med vagn.

Sv: När är hästen redo för vagn?

Bra skrivit av DMP. Men vill bara tillägga att det är ju inte bara att den är van vid själva selen och ljuden från din vagn osv utan den skall ju vara van vid det mesta som kan förekomma längs vagnen så den inte hoppar till vid tex grannens soptunna första gången den går i vagnen.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 680
Senast: Häst_
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka