När är hästen gammal??

Sv: När är hästen gammal??

En häst i grannstallet är 30år, ni såg kanske artiklen om Carita i tidningen, och hon rids som "vanligt". Dressyr nån gång i veckan, uteritter och hoppas 70-80cm. Och hon e frisk som en nötkärna.. Visserligen ponny, men ändå.. :d
 
Sv: När är hästen gammal??

Jag tycker den är för gammal för att skulle tävla dom klasserna ja. Och jag resonerar såhär, köper jag en häst så ska den få stanna hos mig så länge den lever. Dvs jag kan kanske bara rida den några få år, men den kan leva väldigt många år till.

Min ena häst är 25 år, jag har haft honom sen han var 14 och jag vet vad det innebär av extra vård etc att ha en gammal häst. Därför köpte jag en 5-åring som häst nr 2....

Att tänka att man ska tyna ut sista resten och sen ta bort hästen är bara grymt och elakt och jag fattar inte hur man kan tänka så. :crazy:
 
Sv: När är hästen gammal??

Att köpa en 18-åring att tävla med varje vecka tycker jag låter otroligt korkat. Att träna dressyr med en gång i veckan på en i övrigt fräsch häst är nog inga problem, och kanske tävla någon gång ibland, men att kräva att en äldre häst ska tävla 1 gång i veckan är taskigt mot hästen.
 
Sv: När är hästen gammal??

Har själv en fullblodsvalack född -84, han rids dagligen och tränas upp till msv dressyr och La hoppning utan problem. Han tävlas inte pga mitt ointresse för tävling, men vi brukar starta på klubbens tränings tävlingar och där hävdar han sig väl. Har haft honom i 1,5 år och tror att han har många år kvar. Jag tror dock inte man ska köpa en så gammal häst om man vill ut och tävla så mycket som ni verkar göra.
 
Sv: När är hästen gammal??

Jag har ett halvblod på 20 år, har haft honom sen han var 16. Det händer faktiskt att folk kommer fram och frågar om han är unghäst :D En del tror att han är hingst dessutom ;) Han rids nästan varje dag och är glad och pigg! Jag tror precis som många andra redan skrivit att det är väldigt individuellt hur länge de håller sig fräscha, men är hästen fräsch vid 18 års ålder så håller hon säkert ett bra tag till. Jag vet inte om jag skulle köpt en "gammal" häst, för jag har börjat tänka mer och mer på att min häst inte kommer leva för alltid.. och man vill ju inte att tiden ihop ska ta slut :cry: Men jag tror inte att det är någon bra idé att tävla en gång i veckan med en lite äldre häst...
 
Sv: När är hästen gammal??

Det var ju en häst i världscupfinalen i hoppning som gick i malaysia för några veckor sen som var 18 !!
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 431
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp