När är en hund vuxen - rasskillnader?

Silver Girl

Trådstartare
Tillbringar en slö nyårsdag med att dagdrömma om hund, läsa div hundböcker och surfa på nätet. Och nu har det dykt upp en liten fundering :p

På de flesta ställen verkar en hund anses vuxen vid ca 2 år, men har på en del ställen stött på andra åldrar (från 1,5 till 3 år) då hunden anses vuxen, och då mer specifikt relaterat till den rasen det skrivs om just där.
Jag tolkar det som att de flesta hundar är fysiskt vuxna vid 2 år, men att det kan skilja mentalt mellan olika raser. Eller vad menas?

Hur tänker ni? Är det skillnad? Och i så fall, vilka raser blir vuxna tidigt resp sent?

Sv: När är en hund vuxen - rasskillnader?

Mina (BC) är definitivt inte vuxna vid 2 års ålder. Framåt 3-4 år är de innan jag ser att de är färdiga i kropp och knopp.

Mankhöjdsmässigt är salukis klara vid 1 års ålder. Mentalt brukar de börja bete sig lite mer vuxet när de är ca 2 år gamla. Helt klara, med kroppsmassa, lite värdighet osv blir de först när de är ca 4 år gamla.

De som påstår att de har en ung saluki som ser "klar" ut eller som "blivit vuxen fort" har mest troligt en hund som ser förjävlig ut när den är äldre och som inte håller i längden lika bra som en "segare" hund. Det är i alla fall min erfarenhet. Jag tror inte någonstans att det är sunt att en 1åring ser ut som den borde göra när den är 4år, bara för att ha något exempel.

Min blir tre i februari och jag ser henne inte som färdig än. Jag skulle tro att det handlar om ytterligare ett år innan hon kan klassas som vuxen. Jag har rottweiler.

Jag har småhundar (Griffoner), höjdmässigt är de klara innan de är ett år, kroppen brukar vara rätt färdig vid 2 och huvudet vid 3. Vuxna i sättet vid runt 2, även om det självklart är en gradvis process, precis som hos alla andra hundar.

Jag undrar om Ture någonsin kommer bli vuxen, känns som en evig valp....

De är sådär barnsligt glada när de är vuxna också :) rastypiskt.
Men man märker en annan attityd till problem/nya saker osv ungefär vid två-årsåldern. Eller iaf hos tikarna, Ture är ju hane, killar blir ju aldrig vuxna :D

Min schäferpojk var inte i närheten av vuxen innan 3 års ålder. Väldigt valpig upp till 1,5 och sen värsta sortens slyngel upp till 3.

Min ChihuahuaMix är vansinnigt vuxen till sättet redan strax efter ett års ålder, men i vissa avseenden märker man att hon fortfarande är unghund (nu 16 mån).

Mvh Domino_s

Ja, jag klagar inte :-)
Det är bara så stor skillnad mot Ruben som blev gubbe när han var 2, men han är ju väldigt mycket Pekingese oxå.
Ture är bara sådär underbart korkad, tror han kommer vara likadan resten av livet.
Får frågan varje dag om det är en valp :-P

Billy blev "färdig" i både kropp och sinne innan han fyllde tre.
Ivan däremot... Han är tre år nu, och att han ska mogna och bli vuxen känns avlägset. Kanske kan det bero på hans ryska gener? Jag hoppas att han mognar mycket under året, han fyller 4 i november. Han slutade dock växa på höjden när han var 5-6 månader gammal.

Båda är dvärgpinschrar, helt olika linjer, mentalitet och fysik.

Shiban sägs vara hyfsat färdig med färg och kroppstyp runt två år, men det är definitivt först nu vid tre och ett halvt som jag börjat få lite 'vuxenkänsla' i min tik.
Jag tror att det är rätt rasbetingat, men att många människor tar för givet att hunden ska vara en vuxen individ så snart de nått rätt mankhöjd.

Jag hinner nog få grå hår innan min whippet blir vuxen känns det som...

Han är 2,5 år gammal. Jag hoppas verkligen verkligen att han ska bli lite mer vuxen i sinnet efter 3års åldern.... men känns rätt så otroligt som det är nu

Min Welsh Springer Spaniel var färdig i kroppen vid ettårsåldern.

Mentalt blir hon nog aldrig vuxen, hos är den där typen som tycker hela världen är en glad operett. Det sägs att welsharna brukar lugna ner sig lite när de är 3½ år, men jag har mina tvivel när jag ser min fjolla, som är drygt 2 nu, men inte visar minsta tecken på mognad.

Har en cavalier på 18 månader och jag tyckte bara idag att hon växt i massa på sista tiden. Så hon är nog inte färdigväxt än. Hon har bara nyligen fått all päls som en cavalier ska ha. Jag får ofta frågan om hur gammal hon är och folk blir förvånade när dom hör att hon är över året. Men hon ser fortfarande valpig ut till viss del så det är lätt att ta miste eftersom hon även ligger 0,5 kg under rasstandard och är med andra ord inte så stor. En del cavalierer man ser på stan är övergödda och folk tror väl dom ska se ut så. Min är i perfekt hull.

Mentalt så är hon en klok tonåring. Busar gärna men lyssnar när jag ber henne göra det. En klok dam för sin ålder!

Tror att det är både ras och individ betingat. Har en dobbis tös på 6 år som senaste månaderna börjar bli klar mentalt. Men får fortfarande en del förvånande utrop när jag säger hennes ålder. De flesta gissar på 2, max 3 år. Men så är hon oxå en stor valp till sättet.

Min dalmatinertik var inte färdig i kroppen förrän hon var i ca 4-årsåldern, då började hon biffa på sig. Fick tyvärr ta bort henne då hon var 9 och då såg man inga tecken på ålder. Hon var lika spänstig som en unghund.

Min galgo är 2,5 år och inte färdig någonstans. Benen växte otroligt fort, men han har fortfarande inte fått till någon ordentlig stadga. De som såg honom springa på Lure Coursing senast hade väldigt roligt åt hans långa ben. Mentalt är han inte vuxen, det är fortfarande bara bus i huvudet på honom. Tycker att han alltid varit sen mentalt, både könsmognad och spökåldern kom senare än vad den generellt ska göra.
Hade planerat tävlingspremiär för länge sedan nu, men får skjuta upp det hela tiden eftersom hunden inte känns mogen för det.

Senaste familjemedlemmen är en normalstor tax som hunnit bli 6 månader. Kroppsligt ser han ut som en vuxen hund, höjden är han redan färdig på och senaste veckorna har han istället fått mer bredd. Vad som avslöjar honom just nu är att huvudet ser valpigt ut och att valpmustascherna fortfarande sitter kvar. Mentalt är han fortfarande valp, men det kommer nog hända saker när som helst nu. Det märks att jaktinstinkten har börjat vakna och snart kommer han nog inte längre kunna gå lös i skogen.

Min ras (golden retriever) hör jag ofta sägs bli vuxna runt tre år. På min snart 3-åring stämmer det nog, han har fått ett annat lugn i sig nu än när han var yngre och verkar mognare. Men fortfarande pigg och busig, det behöver de ju inte sluta med för att de blir vuxna :)
Fysiskt är de väl mer färdiga runt 1,5-2 år.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 338
Senast: soom
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 053
Senast: Lazio
·
Hundavel & Ras På senaste tiden har jag mer och mer kommit på mig själv med att längta efter en hund. Jag är inte uppväxt med hundar och har ingen...
Svar
3
· Visningar
1 152
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar