När är en grönsak död?

En nöt kan ju inte reproducera sig själv så länge den är kvar i nötstadiet mig veterligen. Det är lite som att nöten står på livets standby läge, om man inte trycker på knappen för jord, sol, vatten och näring så ligger den bara där och väntar tills den tröttnar och ruttnar?

Apropå böcker och själar, tänk om Elsa Beskow eller Lewis Carroll har rätt, är det då dags att börja äta sten eller bor det någonting där i som vi inte är tillräckligt intelligenta för att förstå?
Vidare så finns ju religioner som tror att allt har en själ...

7217987_fullsize.jpg

En nöt kan ju inte reproducera sig själv så länge den är kvar i nötstadiet mig veterligen. Det är lite som att nöten står på livets standby läge, om man inte trycker på knappen för jord, sol, vatten och näring så ligger den bara där och väntar tills den tröttnar och ruttnar?

Apropå böcker och själar, tänk om Elsa Beskow eller Lewis Carroll har rätt, är det då dags att börja äta sten eller bor det någonting där i som vi inte är tillräckligt intelligenta för att förstå?
Vidare så finns ju religioner som tror att allt har en själ...

7217987_fullsize.jpg
Just en själ vore väl inte det värsta i så fall, beroende på vad man anser en själ vara och om man ens anser att människor och djur har en, det är väl snarare ett medvetande som kan ställa till det. Och för det är jag ganska övertygad om att det krävs en hjärna.

Har svårt att tro att en levande grönsak lider av att bli uppäten, om den inte är medveten om att den blir uppäten.

Om det ändå vore så så känns inte födan som största problemet, utan snarare saker som att gå på gräs och liknande som skulle bli det jobbigaste.

Eller såga i ett träd som "blöder" kanske gör det ont

Fast det finns massvis med levande organismer bla nere i havsdjupen som inte har en hjärna

Eller såga i ett träd som "blöder" kanske gör det ont

Fast det finns massvis med levande organismer bla nere i havsdjupen som inte har en hjärna
Levande organismer, ja. Men hur känner de smärta utan nerver och hjärna? Och hur kan de ha ett medvetande?

Det är frågan, hänger den kvar tar den väl långsamt livet av sig själv? Jag upplever att plockade tomater står sig längre än de som hänger på kvisten.

Livet som tomat kan inte vara lätt, antingen tar man långsamt livet av sig, eller dör långsamt i en kyl, för att inte tala om ifall man blir styckad levande!

Utveckla är du snäll...
Jag råkar gilla avokado - innebär det att jag gillar kameler också :confused:
Jag tror att det hela handlade om en jämförelse med att en frukt som plockas från en kvist borde vara ungefär som att sluta ge en människa mat och vatten. Men en människa börjar ju bli sämre ganska direkt då och så går det bara utför, medan en frukt till och med kan fortsätta bli bättre (t.ex en avokado som kan mogna mer även efter den skördats).

Så vi konstaterade att de måste kunna lagra vatten och näring väldigt bra, dvs lite som en kamel! :up:

Haha.... jag tycker det är kul att någon har tagit upp denna tråden. Jag har själv funderat lite i samma banor efter att jag sett program på tv om ett naturfolk som såg allt levande som heligt. tex hade ett träd en själ. Dock så kunde detta naturfolk hugga ner trädet men de var tvugna att göra vissa ritualer och hugga på vissa sätt för att visa respekt för trädet.

Det jag har funderat på är förmåga att tex känna smärta. Jag har tänkt att ett träd inte känner smärta om någon hugger ner det. Jag tänker mig nog att tex träd inte har själv eller förmåga att känna smärta. Medan ett djur kan göra det.

Frågan är ju också vad en själ är? Jag sökte lite på nätet och ofta nämndes de mentala förmågorna hos en levande varelse; medvetande, minne, förnuft, tänkande.
Men det blir ju också svårt för vem ska avgöra saker som tänkande och förnuft. Hur vet vi om ett djur kan ha förnuft?

Jag älskar sånna här diskussioner men blir helt snurrig.

Jag är inne på samma spår som Tulip.
Skulle säga att dött är när metabolismen upphör. När växter upphör med fotosyntesen och människans celler har slut på syre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka