När är det tillräckligt?

C

Cazaki

Förlåt om detta är fel forum men en tjej jag "känner", eller snarare känner till, köpte upp en häst feb 2006, efter 3-4 månader blev den halt och efter undersökningar kom dom fram till att hästen hade en blödning i gaffelbandet och även förslitningar och en lös benbit i knät. Hon kunde inte låta köpet gå tillbaka, vem kan anklaga henne, och under hela den sommarn skritta hon hästen, lindade, kylde ner benet, efter 6 månader blev hästen frisk och hela den vintern kämpade hon med mugg och exem.
Sen kom våren och hon upptäckte hon att att hästen inte ville lyfta sitt högra framben, efter mkt om och men kom det fram att gaffelbandet gått av vänster fram. Hästen går på tunga mediciner för smärtan och får inte ridas på volter utan bara gå rakt fram. Och inte nog med det så sticker den iväg med henne, vid något tillfälle har dom varit bara cm ifrån att bli påkörda av en bil.
Enligt mig är det, p.g.a hästens ålder och skador OCH nu att den sticker iväg med henne, det bästa att göra är att faktiskt avliva, hästen behöver tillridning och är fortfarande så pass skadad som sagt att den inte kan skritta på volter utan skulle gå sönder direkt, får t.ex inte ridas i en paddock.
Det är alltså närmre 2 år sen hästens skador visade sig första gången och det är uppenbart att hon inte klarar av att hålla hästen.

Vad tycker ni?

EDIT: Antagligen är det inte bara gaffelbandet som är skadat denna gången, har inte så jätte nära kontakt med henne men har skrapat ihop det jag vet.

Sv: När är det tillräckligt?

jag tycker den hästen skulle behöva få slippa livet... det är inget värdigt hästliv att alltid ha ont...

Förlåt om detta är fel forum men en tjej jag "känner", eller snarare känner till, köpte upp en häst feb 2006, efter 3-4 månader blev den halt och efter undersökningar kom dom fram till att hästen hade en blödning i gaffelbandet och även förslitningar och en lös benbit i knät. Hon kunde inte låta köpet gå tillbaka, vem kan anklaga henne, och under hela den sommarn skritta hon hästen, lindade, kylde ner benet, efter 6 månader blev hästen frisk och hela den vintern kämpade hon med mugg och exem.
Sen kom våren och hon upptäckte hon att att hästen inte ville lyfta sitt högra framben, efter mkt om och men kom det fram att gaffelbandet gått av vänster fram. Hästen går på tunga mediciner för smärtan och får inte ridas på volter utan bara gå rakt fram. Och inte nog med det så sticker den iväg med henne, vid något tillfälle har dom varit bara cm ifrån att bli påkörda av en bil.
Enligt mig är det, p.g.a hästens ålder och skador OCH nu att den sticker iväg med henne, det bästa att göra är att faktiskt avliva, hästen behöver tillridning och är fortfarande så pass skadad som sagt att den inte kan skritta på volter utan skulle gå sönder direkt, får t.ex inte ridas i en paddock.
Det är alltså närmre 2 år sen hästens skador visade sig första gången och det är uppenbart att hon inte klarar av att hålla hästen.

Vad tycker ni?

EDIT: Antagligen är det inte bara gaffelbandet som är skadat denna gången, har inte så jätte nära kontakt med henne men har skrapat ihop det jag vet.

Jag tycker inte att du skall ventilera en annan ryttares häst och sjukdomshistoria här på nätet och t.o.m. rådfråga oss om hästen skall avlivas och säga att hon inte klarar av sig häst. Om du är mån om dem båda pratar du istället med dem och inte med hela världen.

Hälsning Maja

Jag tycker inte att du skall ventilera en annan ryttares häst och sjukdomshistoria här på nätet och t.o.m. rådfråga oss om hästen skall avlivas och säga att hon inte klarar av sig häst. Om du är mån om dem båda pratar du istället med dem och inte med hela världen.

Hälsning Maja

Instämmer till fullo :bow:

/M

Detta var inte att rådfråga detta var att se om jag har helt fel i när jag anser att hästen borde avlivas för jag reagerar starkt på att hästen har ont inprincip hela tiden och jag anser att när hästen skenar iväg med sin ryttare under nästan vajre ridtur att ryttaren helt enkelt inte klarar av sin häst.
Jag utelämnar kön på häst, ålder, ras och namnet och åldern på ryttaren, inget kan spåras och jag anser att det är synd om hästen och att det nästan borde inskaffas en lag om hur mycket lidande en häst ska få genomgå och jag månar inte direkt om ryttaren då, som jag sa överst i mitt inlägg, att jag faktiskt bara KÄNNER TILL denna tjej och har ingen relation med henne jag månar om hästen och innan jag tänker försöiktigt berätta min åsikt för henne vill jag se vad andra tycker då jag inte vill såra någon utan anledning. Jag kanske reagerar för starkt om detta och ville veta andras åsikter inte någonsin RÅDFRÅGA. jag kommer inte ändra min åsikt om att jag tycker att hästen ska avlivas men jag vill inte ge mig in i en konflikt om jag på något sätt reagerar för starkt eller är helt ute och cyklar. Hon är "känd" för att ställa till en konflikt om precis allt och göra en stor sak av allt så jag vill inte dra upp något för ja som sagt, ingenting.

Nog kan man som hastigast hålla med om att hästen i detta fall är en förlorare. Men att sända den till hästhimlen när man är beskådare på sidan om är i mitt tycke lite väl magstarkt. :eek:
Att hästen har mugg är väl ändå inget som man avlivar för???:crazy:
Om en häst har ett gaffelbandsproblem så skulle nog inte jag rida den utan nöja mej med promenader som utökades i långsamtakt. Turen på volten el fyrkantsspåret får vänta...länge, möjligen kan lite seven games (ledarskapsövningar) vara på sin plats. ;)
Att promenera i skogen bland stubbar och stenar är nog så mycket för denna häst. Sen kan det väl inte uteslutas att om hästen är ung el glad till sinnet så kan det nog bli en och annan racer tur, med livet som insats. :D
Kan du sätta dej in i hur ryttaren känner när hästen drar iväg ?:cry: Hästen förstår väl inte sin sjukbild fullt ut kan tänkas.:angel:
Då får man väl planera sina turer så att det inte är trafik i närmiljön, helt enkelt gå lite längre in i skogen. Gaffelbands skador är långsamt läkande, valet att behålla hästen har väl ägaren gjort själv. Troligen har veterinären och försäkringsbolaget också inblandning i rehabärendet.
Tålamod är en grundregel när man är hästägare. Detta stämmer var så säker....så tänk efter....hur skulle du känna om människor på sidan om " tar livet " av din bästa vän?

Du har ju inte en aning om hur det egentligen ligger till. Du hör rykten och drar dina egna slutsatser. Prata med tjejen istället!!!
Jag tror att vetrinärerna som behandlar hästen, är de som bäst kan avgöra om den behöver avlivas.

man brukar inte få rida någon halt häst på volter eller ens i ridhus, de är ingen anledning till att avliva..tycker inte jag iallafall.

behöver hästen tillridning bara för den sticker med henne?

sen fattar inte jag..hästen måste skrittas trots att den har så ont att den måste gå på tunga starka smärtstillande mediciner?

de låter inte som om de är någon skada som inte kommer läka, eller som kommer göra hästen oanvändbar och bara för de är en jobbig konvalicenstid så är inte de någon anledning till att avliva hästen.
man måste ha tålamod när man har hästar, framförallt när dom blir skadade.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 372
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama