När är det för kallt för att rida för hästens skull?

A

anni0001

När hoppar ni över ett ridpass pga kyla? Då inte för att ni som ryttare tycker att det är för kallt - utan snarare - när är det för kallt för en häst att tränas?

Sv: När är det för kallt för att rida för hästens skull?

Tja jag vet inte. Det var minus 22 i går kväll när vi skrittade runt i djupsnön på åkern. Valde ett lugnt tempo då för jag ville inte ha en allt för svettig häst i kylan men hästen hade nog gärna tagit ett högre tempo om han fått.

Jag frös lite men hästen verkade pigg och glad!

Fast han hade en fem centimeter lång istapp på mulen när vi kom tillbaks till stallet. Jag som alltid trott att enhörningar har hornet i pannan insåg nu var hornet egentligen ska sitta :rofl: Sött var det i alla fall!

Det ska vara väldigt kallt innan det är för kallt för hästen. Hästen har så långa luftvägar att luften värms upp innan den kommer ner i lungorna.

Jag har ridit i -30. Det är väl inte så att man kör ett hårt träningspass, men en ridtur i skritt, trav och galopp är inga problem.

Jag tror att man kör travlopp i -20.

Ja det var minus 22 i Rommetrakten i går. Det gick lopp på Romme trots kylan. Hästarna såg relativt oberörda ut men kuskarna höll på att frysa ihjäl :D

I och för sig var det ovanligt många hästar som galopperade i går tyckte jag men det tror jag snarare hängde ihop med att banan var stenhård än att det var kallt.

Beror väl på hur hårt man rider, igår när det var ca 20- så promenerade vi lite först och tömkörde sen kanske 15 min, så att hon inte skulle bli svettig eftersom hon skulle ut i hagen sen.
Men om hon skulle stått inne för natten efter det hade jag nog ändå kunnat varit ute i skogen och skrittat och travat lite, men inte så att hon blev genomsvettig precis ;) Bara man ser till att de hinner torka sen :)

Nu är det några år sedan det var -30 i ridsammanhang för mig, men gammhästen var tvungen att hållas igång oavsett väder - eller nästan särskillt, eftersom kolikerna kom som brev på posten om hon stod och det var väldigt kallt. Så nog har jag klätt på mig för glatta livet och ridit ut trots kyla!

Men tar det lugnare om det är så kallt, och nu när jag inte längre har kolikhotet över mig så kan jag av ren bekvämlighet sätta en lägre smärtgräns för egen räkning ;)

-15 sätter jag en gräns.
Dels för att hästen är gammal, det tar lång tid för honom att bli varm då det är så kallt.
Dels pga. min egen ledvärk som gör mig orörbar då det är kallare än -20 ute.

I går var det -21,4 då red inte jag, för jag ville inte att han skulle "bli varm" ett litet tag (tänkte bara longera) sen komma in i ett kallt stall. Men jag har ridigt ett vanligt pass med en kompis när det var -23 och hästarna brydde sig inte ett dugg. Men Runt -20 sätter nog jag en gräns

Jag gör som du, vid -20 grader så får det vara, annars rider jag som vanligt, helst i ridhus.:)

*ler* Bildbevis på din istapp vill vi ju ha. :D

Tror det blir ryttare/kusk som backar för kylan före hästen, de verkar klara vintern utmärkt. :)

Jag brukar sätta en gräns på -10, om det är över det skrittar vi bara så att han inte blir ansträngd. Om han blir ansträngd när det är kallare hostar han och jag tycker det är onödigt att rida mer då. Sen har vi för det mesta inte temperaturer under -10 här heller, så det är inte särskilt begränsande.

Senast ändrad av en moderator:

Fast han hade en fem centimeter lång istapp på mulen när vi kom tillbaks till stallet. Jag som alltid trott att enhörningar har hornet i pannan insåg nu var hornet egentligen ska sitta :rofl: Sött var det i alla fall!

Hade en tinker i mitt gamla stall som hade två istappar på mulen varje vinter. Han hade mustasch, en åt vardera håll på överläppen och det blev is i dom. Ibland bröt han av dem också ^^

Ja. Är det hårt i marken spänner sig hästen bara, och då gör det mer skada än nytta. ;)

För mig går gränsen vid -15 grader. Men det är gräns för min skull. Här är så fuktig kyla så det blir väldigt kallt. På platser där det är torr kyla känns det inte lika kallt. (Hellre - 30 grader i norrland är -10 grader i värmland.) Jag fryser fingrarna av mig, men hästen trivs bara bra i kyla. När det är för kallt för mig att rida brukar jag longera eller jobba henne vid handen istället. Ibland tar jag lite barbackaridning.

Stackars er om ni inte kan rida när det är under noll! :crazy:

Vintervägar med packad snö/is är ju fantastiskt ridunderlag och att galoppera i decimeterdjup nysnö som yr är ju oslagbart!!! För att inte tala om att rida ut i skogen och pulsa i djupsnö under träd täckta av rimfrost som ser ut som kristall!

Min äldre häst (21 år) blir faktiskt bara piggare och piggare för varje grad under -20. Är det kallare än -25 vill han springa hur mycket som helst! Han är ändå hosthäst, men kylan bekommer honom inte alls! Däremot fuktig luft på våren...

Själv får jag ont i kroppen av kyla och sätter därför min gräns vid -20, men det är alltså för min egen skull. Absolut inte för hästarnas. Rider självklart i alla gångarter även på vintern.

Senast ändrad:

-30 går min gräns vid, då är det omöjligt att hitta så mycket kläder att ta på sig utan att bli allt för otymplig för att sitta på ryggen. Jag rider så hårt/lugnt att mina egna lungor fixar med kylan:)

Aldrig! Dock kan det bli så att det bara blir skritt, eller att dressyrpasset blir väldigt kort. Man vill ju inte ha en jättesvettig häst i -30C.

Hästarna brukar väl inte bry sej så värst förutom att en del blir helt überpigga xD
Kylan brukar bli värt för ryttaren , heh^^

*ler* Bildbevis på din istapp vill vi ju ha. :D

Tror det blir ryttare/kusk som backar för kylan före hästen, de verkar klara vintern utmärkt. :)

Ja gissa om jag hade velat ha kameran med mig då?

Vad gäller den andra meningen kan jag bara hålla med dig, jag fryser halvt ihjäl men hästen verkar helt oberörd!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
281
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve