När är det för kallt för att rida för hästens skull?

Sv: När är det för kallt för att rida för hästens skull?

haha vi av den kinkigare sorten ;) nämen nå kan vi i värsta fall sticka ut, men som sagt vi av den kinkiga typen stannar nog inne :D

*KL*

Jag har ingen nedre gräns. Har ridit vid kallare än -25. Hästarna var precis lika pigga som vanligt då! Lyckades en gång lura med mamma ut när det var ca så kallt, men det är en enda gång det. Hon kunde knappt röra sig efter halva turen. Hon stappalde in i sadelkammaren efteråt och jag skötte av hennes häst :D

När hoppar ni över ett ridpass pga kyla? Då inte för att ni som ryttare tycker att det är för kallt - utan snarare - när är det för kallt för en häst att tränas?

Numer, när jag är lite till åren med en kropp som sakta säger upp sig del för del:o, rider jag inte om det är kallare än minus 20. Helt och hållet för min skull... När jag var yngre bangade jag inte för några grader alls och det kallaste jag ridit i är minus 34 grader. Var påpälsad som en "michelingubbe" men var ändå stel som en pinne och höll inte på att komma av hästen. Hon mådde dock prima!

Skrev till STC för nåt år sen och frågade om dom hade några gränser men det hade dom inte.

Samma här. Jag rider inte om det är kallare än -20 för då är det för kallt för lilla mig. Och inte rider jag galoppintervaller i -17 heller utan tar det lite lugnare med tanke på att svett och många minusgrader inte passar så bra ihop.

på timme har vi gräns -15, och jag skulle antagligen inte klara av att rida när de är kallare, men för hästen tror jag att man kan rida normalt i ganska mycket kallare, bara man tar bra hand om den efteråt!! de beror ju lite på också, om det är ett kallblod/ponny me tjock päls eller ett varblod som int har så mycket vinterpäls men...:) ponnyn och kallblod klarar sig nog bra i kyla!!

Fast han hade en fem centimeter lång istapp på mulen när vi kom tillbaks till stallet. Jag som alltid trott att enhörningar har hornet i pannan insåg nu var hornet egentligen ska sitta :rofl: Sött var det i alla fall!

*ler* Bildbevis på din istapp vill vi ju ha. :D

Här kan ni få ett litet bildbevis på hur en häst kan förvandlas till Noshörning

25737143.jpg

(kasst mobilfoto)

*kl*

Mitt köldrekord är -36 grader. red då baracka på en mycket glad och pigg häst.....Fast det blev väl ingen jättelång ridtur.
Dock är det länge sedan, i min ungdom.
Numera har jag väl -15 som gräns. Har problem med mina fingrar som inte tål kyla speciellt bra.

Kan tillägga att jag menar under nollan=ingen ridning :)

Är du seriös? Precis som någon skrev, hästar kan faktiskt hantera kyla bättre än människor. Sedan är det klart att man inte skall träna dem übersvettiga när det är väldigt kallt, men det är faktiskt hästar vi snackar om, inte kanariefåglar.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
281
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve