När är det för kallt för att rida för hästens skull?

Sv: När är det för kallt för att rida för hästens skull?

Hade en tinker i mitt gamla stall som hade två istappar på mulen varje vinter. Han hade mustasch, en åt vardera håll på överläppen och det blev is i dom. Ibland bröt han av dem också ^^

Min kuse har mer en mustasch, som en stor virvel! Det var från den det kom också.

Snor och dregel som bildar istappar låter inte lika gulligt förstås men det var väl så det var antar jag...

Kan tillägga att jag menar under nollan=ingen ridning :)

Oj då skulle jag fått ställa av min häst i början av november och kunna föndera på att återuppta ridningen i april någon gång då. Och om jag skulle få lov att vänta tills tjälen gått ur marken kanske ytterligare någon månad.

Nääää han får nog gå ändå tror jag allt...

Stackars er om ni inte kan rida när det är under noll! :crazy:

Håller med dig.
Hur skulle vi som är norrlänningar göra med våra hästar som vi vill hålla igång året runt? Skicka dem till fodervärdar söderut större delen av året?
Mina tre hästar som jag haft själv har jag ridit tills jag själv frusit för mkt. Har det varit så kallt att man måste begrava sig i kläder så blir det lugna uteritter barbacka eller med täcke, men dock ridning så länge man inte har för mkt kläder för att ta sig upp på hästen som Kivina skrev.

Numera bor jag söderut och är medryttare. Jag håller verkligen med det bigganl säger om kylan. Hellre -30 i norrland än -10 här. Det är en helt annan kyla. Jag är inte den som fryser i första taget men när det är runt 0 grader här så fryser jag så jag skakar. Allra värst i stallet där man aldrig kan tina upp (kallstall och kallridhus).
Men idag har det varit -15 och jag upplever att luften då blivit torrare och mer uthärdlig än då det är varmare än -10..?

*knapplån*

Jag har aldrig sett en häst frysa i -15 grader eller kallare.

Däremot har jag sett dom frysa när det blåst och regnat.

Så jag tror att när det gäller köldgränsen så är det nog mest vi människor som sätter stopp när det blir för kallt.
Jag tror att jag ridit i -25 grader när det varit som kallast. Inga problem :)
Eller hm... inte för hästen iallafall.;)

Jag har aldrig sett en häst frysa i -15 grader eller kallare.

Det har jag sett. Då har det handlat om min fullblodskorsning jag hade för 11 år sedan samt en och annan ädel häst av samma grovlek. Om vi talar om friska hästar, men något annat är ju onödigt att dra upp :)
Det är individuellt men dessa fryslortar har inte hindrats från ridning trots -15. Då har de ju rört på sig till skillnad från i deras "stå-stilla-och-ha-tråkigt-ensam-utan-hö-hagar". Men du kanske redan menade att de inte fryser då de får rörelse/motion i den kylan?

Det har jag. Två shettisar. Dom stod och skakade.
Den ena blev tillochmed förkyld.

Jag har fått höra att om det är tio minus eller kallare så ska hästen inte ansträngas då det kan skada luftrören. En skrittur bör ju dock gå bra.

beror nog på rasen vad är det för ras?:)

när min chef var på atg-kliniken igår, så hörde hon en "ridgubbe" som sa till sin fru helt chockat; "de KÖR hästarna när det är såhär kallt:eek:"

vi hade kanske 13-15 minus :p

Det beror på om marken är stenhård eller om det är snö,det blir mest skritt under vintern,när man inte kan rida på en stenhård åker eller plan.Vid -15 till-20 rider jag inte mera.

Jag har fått höra att om det är tio minus eller kallare så ska hästen inte ansträngas då det kan skada luftrören. En skrittur bör ju dock gå bra.

På ridskolan hade vi -18 som köldgräns, på den tiden jag red där. Vi hade inget ridhus då.
För egen del tycker jag att det är värre att rida hästen svettig då det är kallt ute än att den andas kalluft. Kan travhästar gå löp i -20 så måste väl en ridhäst kunna ridas i kallare än -10?! Trav är väl ett exempel på extrem ansträngning? Många av våra ridhästar har boxvila i jämförelse med travarna ;)

Och jag säger det igen: Hur skulle vi norrlänningar klara hästhavandet om det var farligt för hästarna att ridas i -10 eller 0 som tidigare nämndes i tråden?:angel:

En lite lätt trådkapning.

Hurpass mkt bör man ta hänsyn till hur kallt det är med en häst som nyligen haft lunginflamation? Kan det vara en god idé att låta pållen slippa så mkt kyla som möjligt? Eller är jag som människa bara mjäkig och nojig?

Näe jag menar att jag inte sett någon häst stå i hagen och frysa.

Min förra häst, en varmblodstravare, kunde frysa men det vara bara när det var regn.
Han frös aldrig i "torr" kyla.

Men det klart dom är olika också, precis som vi människor.

När hoppar ni över ett ridpass pga kyla? Då inte för att ni som ryttare tycker att det är för kallt - utan snarare - när är det för kallt för en häst att tränas?

Hej!

Red dressyrkurs i helgen, -18 respektive -22 grader på lördag och söndag. Jag red i underställ, samt vanliga ridbyxor och polotröja, och höll mig varm. Hästen är helklippt men gick dressyrpasset utan täcke. Däremot viktigt att lägga på termotäcke direkt när passet är slut, precis som jag vill ha på mina termokläder så fort som möjligt. Så att inte värmen försvinner och man blir kall och stel.

Vid uteritt så rider jag lite lugnare, ingen intervallträning vid -20.

Hej och tack för alla svar! Det verkar som att de flesta är inne på samma linje som mig, att det är vi som ryttare som inte "härdar" ut vad som helst... själv var jag ute å red i -20 i helgen, både i trav och galopp men såg till att han inte blev svettig (red ut och har en bit att skritta hem) red med ländtäcke, när vi kom hem skyndade jag mig att slänga på täcken för att de varma musklerna inte skulle tvärstelna.

Hur gör ni med avskrittning när det är rejält kallt? Ibland blir han ju svettig och då känns det nästan hemskt att skritta av honom - att han blir för kall av den långsamma rörelsen. eller är det oxå bara ett "förmänskligande"? Skrittar ni av som vanligt trots kylan eller skrittar ni kortare och skyndar hem för att täcka den svettiga hästen? Rider man ut är det ju svårt att täcka direkt när man slutar trava.
( vi har haft en månad nu med inte varmare än -15, som mest -27 men då reds han inte...)

Som jag skrev innan har hästen så långa luftvägar att luften hinner värmas upp innan den når ner till lungorna. Så det är ingen fara för det.
Däremot kan det ju vara som många andra skriver vara besvärligt om hästen blir svettig och man inte kan torka den på ett vettigt sätt.

Här uppe rider vi ut i alla gångarter när det är runt -15 grader. Hästarna tar ingen skada av det, men de blir dock aldrig svettiga heller. Fast man får nog klä på sig lite; linne, fleecetröja, jacka, långkalsonger, ridbyxor, täckisar, REJÄLA vinterridvantar och eventuellt en "rånarluva" (mycket bra om man vill slippa att kylan biter en i kinderna :P).

Tillägger att om det är kallare ute skulle vi nog stanna inne, för egna bekvämlighetens skull :D hästarna skulle nog gärna gå ut, kanske inte i alla gångarter men iaf skritt och trav ;)

Stannar ni inne då det är kallare än -15!? Och ni ska vara från gve?! Jag är från kustlandet i samma län och där är vi mer råbarkade än så ;) (beakta ironin, jag försöker bara återta norrlandshedern :p)

Så länge banan tillåter så tränar vi hästarna oavsett hur kallt det där. Löp har aldrig någonsin ställts in för hästarnas skull utan för jockeysarna.

Hästar kan hantera kyla bättre än människor.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
281
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix