När är det dags för galoppombyten?

C

Ciazon

När tycker ni att det är dags att lära hästen galoppombyten. Kommer denna punkt tidigt i utbildningen om hästen har en bra galopp eller skall hästen kunna gå öppna, sluta, skänkelvikning och göra andra rörelser innan man börjar med byten? :confused: Hur pass samlad skall galoppen vara? Vad tycker ni...
 
Sv: När är det dags för galoppombyten?

Man kan påbörja enkla byten redan som fyraåring. Kanske resonerar dressyrryttare annorlunda men för mig som sysslar med hoppning är det viktigt att hästen rätt så omgående kan växla galopp. Det är ju en ganska lätt rörelse för hästen att göra och det krävs heller ingen jättesamling.
 
Sv: När är det dags för galoppombyten?

Galoppen behöver inte vara speciellt samlad. Hästen jag nu försöker lära det gör det lättast i ett friskt tempo ute i skogen, där gör han det naturligt och därför börjar jag där :)
 
Sv: När är det dags för galoppombyten?

jag tycker att det är viktigt att lära in byen så fort som möjligt, då man annars riskerar att få följd problem. tex. späningar i galoppen som förstör kvaliten på gången.
så så fort hästen förstår fattning, och kan sakta av till skritt så är det dags.
ca efter 1,5 års ridning brukar jag tycka det är passande... allts ca 4 års ålder.
 
Sv: När är det dags för galoppombyten?

jag tycker att det är viktigt att lära in byen så fort som möjligt, då man annars riskerar att få följd problem. tex. späningar i galoppen som förstör kvaliten på gången.
så så fort hästen förstår fattning, och kan sakta av till skritt så är det dags.
ca efter 1,5 års ridning brukar jag tycka det är passande... allts ca 4 års ålder.

Varför skulle det bli spänningar i galoppen och sämre kvalité på gången om man börjar senare????? :confused:
 
Sv: När är det dags för galoppombyten?

min häst kan inte galoppombyten(lr joo han byter juh efter hinder o så) o han e 13 år o han har inga spänningar i galoppen:p
 
Sv: När är det dags för galoppombyten?

Om det är en dressyrhäst vi pratar om så anser jag att man först ska befästa den förvända galoppen innan man börjar introducera byten.
En hopphäst bör väl kunna byta så tidigt som möjligt, vid 4 års ålder tycker jag är lagom.
Nu är ju inte jag nån expert men jag hoppas det var till lite hjälp iaf.
 
Sv: När är det dags för galoppombyten?

Man brukar påbörja inlärningen vid 4 års ålder, vid 5 år bör enkla byten vara befäst.
 
Sv: När är det dags för galoppombyten?

jo det kan lätt bli så att man förstör galoppen och dess kvalite om man börjar med det när allt annat redan sitter. det kan lixom bli en "grej" utav det istället för att det bara är en del av galoppen... svårt att förklara hur jag menar.

det är självklart inte så att alla hästar får förstörd galopp men man kan ha det i bakhuvet....

disskuterat detta med känd dressyr rytttare och våran gemensamma häst kiropraktor.

(detta är bara min åsikt)
 
Sv: När är det dags för galoppombyten?

Hoy! Hästen kan redan alla rörelser utan ryttare,vilket innebär att du måste träna på bogförflyttning ,när du har kontroll på bogen och bakdelen , e d bara att träna. EN häst med god balans o e kännslig för viktförändring, byter galopp med aotomaik när du kontra ställer bogen.
 
Sv: När är det dags för galoppombyten?

ville bara säga bra skrivet :)
 
Sv: När är det dags för galoppombyten?

Om det är en dressyrhäst vi pratar om så anser jag att man först ska befästa den förvända galoppen innan man börjar introducera byten.
.
Helt fel!
Om man rider så att hästen blir säker i förvänd innan man lär in byten=betydligt svårare.
Förvänd galopp används bara i LA för att visa att hästen är lydig o i balans.
Det klarar en häst av även om den kan byta.
 
Sv: När är det dags för galoppombyten?

håller med.
jag tycker inte att förvänd galopp är något nödvändigt att träna för det kommer naturligt när man har hästen i rätt form och på rätt utbildnings nivå för ändamålet....



men det är faktiskt inte bara i La man har förvänd galopp utan även i tex Msv B :5
 
Sv: När är det dags för galoppombyten?

Jag tycker så fort som möjligt.
Galoppombyten har dom gjort sedan dom kunnat galoppera för första ggn. Fölen ute i hagen byter automatiskt galopp när dom svänger, allt för balansens skull.

Jag la in lite byten så fort jag kunde styra hyfsat,red i en STOR åtta över hela manegen, men alla hästar olika, min är kvick och lyssnar mkt på vikten.

Sedan la jag det på hyllan ett tag för att hon inte skall få det inlärt att byta så fort man svänger.

Jag har nu ridit henne i snart två år och håller på att befästa den förvända mer nu men emellan åt kollar jag så att bytena finns där.

Jag gjorde inte ngn grej av det i början utan misslyckades hon och hamnade i kors saktade vi av och fattade ny.

Min förra häst var 9 år när jag köpte henne och hade (har) super galopp men kunde inte galopp ombyten, efter 3 år red vi både galopppirruetter och gjorde stadiga byten i vartannat och kunde byta upptill 8 ggr i varje.

Hoppas komma dit i framtiden med min lilla nya!!

Men jag tror inte att det finns så mkt "fel" vägar att gå utan har man bara sunt förnuft och bra tränare så löser sig det.

Tjingeling...:banana:
 

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 383
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp