När är bäst??

C

Covergirl

När är det bäst att börja med sdel och tränsvänjning?? I "mitt2 stall finns en jätte söt liten ponny som är född 2004. Jag undrar nu om det är för tidigt med träns och sadel då?? Vad börjar man med?? Hon är täckesvan och går fint i grimma och hanterad på andra sätt.

Sv: När är bäst??

Träns började jag ha på mitt föl redan när han var halvåret. Ett litet nätt ponnybett och ett huvudlag för ponny gick utmärkt!:)

När han var 1.5 passade den lilla lokselen vi hade jättebra!

Tömköra kan du också börja med vid tidig ålder.
Ju tidigare man vänjer in hästen/fölet med saker ju lättare går det! Ju lugnare häst får man i slutändan.

Sadel är ju lite svårare när fölets lilla rygg är för liten för en stor sadel, men lägg på annat istället! (om man inte har tillgång till en pyttig ponnysadel, förstås) Knyt nåt runt magen där sadelgjorden ska sitta, lägg på nåt som tynger lite på ryggen...

Dock är det knappast några som helst problem med sadel på en tvååring.

Tuta och kör!

Klart du kan börja!

Jag brukar börja med ett träns utan nosgrimma första gången, mest för att minimera antalet remmar, plus gjord runt magen, använder en tömkörningsgjord. På med grimma över tränset och ut och promenera.

Ganska omgående när hästen verkar acceptera bettet så lägger jag på en remont-nosgrimma, och drar även åt gjorden ett hack eller två. Vissa hästar behöver rasa av sig, när de känner gjorden första gången, släppa i ridhus är bäst.

Första gångerna jag tränsar så sätter jag bara fast bettet i ena sidostycket, och lägger in det från sidan när resten av tränset är på plats. Det är dina fingrar som ska öppna munnen på hästen, inte genom att man trycker bettet mot tändern.

Är hästen sedan van vid åtdragen tömkörningsgjord så brukar en sadel inte göra någon som helt skillnad.

Att vänja hästen vid träns och sadel kan man göra ganska tidigt. Jag tycker att man kan träna mycket på att vänja dem vid att bli hanterade redan när de är föl. Däremot ska man inte arbeta dem (ridning, tömkörning, longering etc) förrän dem är 3- 3,5 år gamla. Det beror på att de oftast växer ojämnt fram till denna ålder och att arbeta dem då bäddar för framtida förslitningskador. Dessutom rubbar man den naturliga tillväxten.

Var har du hört att man inte får tömköra kästen före 3-3.5 års ålder. Skulle det leda till förslitningsskador? Det var ärligt talat det dummaste jag har hört!

Tömköra kan du absolut göra, detta är jättebra för hästen! Det är nämligen så här att det är jätteviktigt att unghästen redan när den är på det första året får röra sig. Inte för hårt men den måste röra sig. Det främjar skelettets och muskulaturen utveckling. Annars finns det stora risker för att hästen inte kommer hålla i framtiden. Så ut och gå med den i olika terräng, lösgaloppera, löshoppa, tömkör, eller kör in hästen om den är två. Klättra gärna med hästen, detta är jättebra för att bygga upp ryggens muskler så att hästen senare orkar bära en ryttare.

Covergirl skrev:
När är det bäst att börja med sdel och tränsvänjning?? I "mitt2 stall finns en jätte söt liten ponny som är född 2004. Jag undrar nu om det är för tidigt med träns och sadel då?? Vad börjar man med?? Hon är täckesvan och går fint i grimma och hanterad på andra sätt.

Det går bra redan nu. Tänk dock på att sadel är något av de obehagligaste en häst kan få på sig, värre än en ryttare. Därför behöver ni befinna er där det finns gott om utrymme för både dig och häst och med en longerlina. Det brukar gå bra tills de skall longeras runt med sadel och märker hur sadeln guppar på ryggen. Lite rodeo är inte ovanligt.

Idag stod min tvååring på bakbenen så högt att jag trodde han skulle slå runt, då han fick på sig sadeln för första gången. Lugnade ner sig snabbt när han insåg att det inte gick att få av '"den där grejen" på ryggen. Inte kul att tänka sig att han kanske tänker ställa sig så med mig på. Andra hästar jag haft har det varit mer av bockhoppning.

Hälsning Maja

Jag tränsvänjde min redan som åring och när hon var 1½-2 år så vande hon sig vid sadel.

Så du menar att alla två- och treåriga tävlingshästar inom ex. trav och galopp (även för ponny) rubbas i tillväxten? Kan tyvärr inte hålla med, även om jag förstår din tanke. Körde till exempel in min shettis när han var 2 år och han har aldrig varit skadad eller ens varm i något ben. Man måste självklart anpassa träningen efter hästens mognadsgrad, men trådskaparen menade ju inte att hon skulle rida in hästen nu, bara vänja den vid sadel och annat. Det är mer en mental stimulans, borde knappats påverka fysiken.

Min snart 2-åriga kille håller jag på och kör in för fullt. Har även börjat longera honom. Det är inga långa träningspass, utan allt sker i promenadtakt under en kvart eller så. Ju mer man håller på med en unghäst ju trevligare blir den att handskas med. Och så kan man tänka på att ju äldre hästen blir desto starkare och mer envis blir den, och det blir svårare för dig att hålla på med den. Så det är bara att köra igång :)

Jag skulle säga att ju tidigare man börjar desto bättre. Men som några andra har sagt så ska ju fokus ligga på hantering, toleransträning och stimulans snarare än hårt arbete när de är unga. Att vänta för länge med arbete är verkligen inte bra, det ökar som sagt risken för att de inte håller när de väl ska börja jobba sen. Unghästen måste få stärka sina leder och ligament redan från att den är föl, med att kunna leka och röra sig mycket i hagen och även promeneras och jobbas lätt med t.ex tömkörning som 1-2-åring.

Håller just nu på med en liten kille (officiellt 3 men fyller i maj) som ägarna vill ha inriden. Grejen är bara den att hästen inte gjort nånting fram tills nu när jag börjat jobba med honom. Alltså inte promenerats, tömkörts, longerats, sadelvants etc., knappt ens letts. Visst funkar det att börja vid den här åldern oxå, och vi har kommit väldigt långt redan, men ack så mycket lättare det hade varit om han redan som liten varit van vid saker och ting. Sammanfattningsvis kan man väl säga att ju äldre de blir innan man börjar desto längre tid tar det (och måste det få ta!) att vänja dem helt vid utrustning etc. Det har en hel del att göra med ledarskap oxå, men det kan vi spara till NH-tråden. ;)

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 671
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 693
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar