När allt inte riktigt blir som man tänkt sig...

Meibla

Trådstartare
Vi har insett våra begränsningar och kommit fram till att lillhunden skulle må bäst av att flytta så småningom :cry:
Inte för att han på något vis verkar må dåligt här, utan för att vi ska ha ett barn till (om nu allt går vägen) och som vi absolut inte hade planerat (och barnmorskan som lovade att hennes test var helt säkra, tydligen hade jättefel :crazy:)
Jag kommer varken ha tid eller ork för 3 barn och 2 stora hundar som kommer behöva en massa aktivering.
MEN, hur hittar man ett hem till en hund som dels inte haft det helt lätt, som fortfarande är lite osäker, speciellt när han är själv utan Ixi, och som kommer behöva massor med tid och stöttning för att bli av med osäkerheten och bli en "bra" hund?

Han har ju gjort stora framsteg här och han kan helt säkert bli mycket bättre, men det känns som ett hopplöst fall att försöka hitta någon som vill ha en sådan brukshundskorsning, som dessutom är "valp"/unghund och med den bakgrunden.
Risken känns rätt stor att han kommer bli en vandringspokal om man inte hittar rätt hem direkt :(

Jag har nästan varit inne på att låta honom somna, men det känns också fel, för han är världens mysigaste hund egentligen och jag vill ju ge honom en chans.
Vi har ju heller inte någon brådska att bli av med honom, men jag vet ju att förr eller senare så kommer det bli ohållbart.

Detta är för övrigt ingen annons, jag behöver nog mest bara skriva av mig lite och få lite input på vad som egentligen är bäst att göra.

Sv: När allt inte riktigt blir som man tänkt sig...

Lägg upp en annons på blocket/lokaltidningen/din bks hemsida/fb-sida och kolla om någon intressant är intresserad?

Jag har suttit, och sitter, i exakt samma sits. Annonserat utan resultat, lånat ut på prov två gånger men det har inte funkat. Jag fick göra så att jag omplacerade den äldre och okomplicerade tiken och hoppas nu få till unghunden så han funkar här.

Jag har funderat på att annonsera ut honom, jag tvivlar dock på att man får speciellt många svar om jag skriver ut hans problem.
Brukshundsklubben skulle jag iofs kunna kolla runt på.

Skogstrollet;
Jag nämnde för sambon att man kanske skulle ta och omplacera Ixi istället, men argumenten för att behålla henne istället för lillhunden vägde över.
Zingo kommer dels vara lite drygt 1 år när bebis kommer, och det känns inte helt rätt att han inte kommer få det han behöver då. Tror han behöver komma till någon som har tiden, orken och framförallt kunskap om såna här hundar.

Nu har jag ju ett bra tag på mig att hitta det perfekta hemmet, och hittar jag inte det, så får vi göra det bästa av situationen, men det optimala är nog att han får ett eget hem som har tid för bara honom.

Jag lånade ut min speciella hund ett tag. Men jag kunde aldrig släppa det. Jag kände ansvaret ändå. Det var jättejobbigt. Tänk om hon skulle bita någon när jag inte var där och övervakade? Sen var hon så extremt bunden till mig. Efter några månader hade hon inte bytt matte fast hon hade det så överdådigt bra. Hon bara kom fram till mig och ville åka hem.

Shit vad svårt säger jag bara.

Lättare hundar byter hem och så är det ju bra med det. Då är det mest deras välbefinnande man tänker på. Och om de lever.

Ja precis, nu är han förvisso bara 6 månader och han har inte visat några tendenser att ta till tänderna förutom vid bus, men han är gudasnäll mot både vuxna och barn. Det är allt annat han är rädd/osäker på. Nu är det mest mötande människor och hundar iofs, men när vi fick honom var det allt mellan gungor, bilar och hastiga rörelser typ

Är det samma hund som diagnosticerades med plasmom?

Hur kommer det sig att ni tog den från början?

Det är samma hund ja, vi (eller snarare sambon) nämnde en dag att han/vi skulle åka och titta på en hund och ja, han fick följa med hem. Du fick en utförligare förklaring i pm :)

Tack för svaret!

Med tanke på hundens bakgrund skulle jag faktiskt avliva. Risken för framtida sjukdomar pga näringsbrist under valpåldern, sociala problem, rädslor och så alla dessa raser som finns i...

Chansen att hitta ett bra hem är inte så stor är jag rädd, blandisar med speciella behov går det 15 på varje dussin :(

Jo det är lite det jag har tänkt på.
Han skulle ju inte lida av att vara död, samtidigt är han jättemysig och jättetrevlig här hemma nu när han bott in sig lite. Dock känns det lite som att det är som att leta efter en nål i en höstack,om man ska hitta ett hem. :(

Jag tycker så här. Ta det som det kommer. I och med att du trots allt ser avlivning som ett alternativ så har du alltid den vägen att gå. Sen vet man aldrig hur tredje barnet blir. Kanske kommer du att ha tid. Eller inte. Kanske hund inte alls blir värsta tonåringen. Kanske kommer hundarna vara det andningshål du behöver. Något kan hända med äldre hunden. Ta inga beslut nu. Kika efter omplaceringsställe och se tiden an.

Jag hade barn som vägrade ligga och roa sig själva. Kusinens unge kunde ligga redan som bäbis och lyssna på musik i en timme.
Och dom större barnen kan nog aktivera på sig själva, bäbisen och hundarna på ett annat sätt än när dom var riktigt små.
Tredje barnet är ju ofta lite mer avslappnat. Peppar peppar.

Du har en poäng i det du skriver :)

Som det är just nu så är hundarna det där andningshålet, jag har en son med diagnos inom autismspektrumet och han är rätt krävande, även om han kan roa sig själv i flera timmar om det är så, men det är ändå ett evigt passande.
Att ha bebis + det + två aktiva hundar, är väl det som känns väldigt svårt att få ihop.

Kanske skulle ta o uppdatera den här tråden lite.

Vi följde tipset och la ut en annons på Zingo, fick massor med lustiga svar i början, men nu har han äntligen hittat ett riktigt bra hem där han verkar stortrivas!
De verkar inte ha haft några större problem med honom heller så nu hoppas jag verkligen att han får stanna där livet ut och att han fortsätter utvecklas till den där underbara hunden som han faktiskt är. :love:

Det är verkligen jätteskönt! :)
Vi hade ju förväntat oss att vi skulle få vänta bra länge innan det perfekta hemmet dök upp, men nu tog det bara nån månad.
Bäst av allt är ju att jag får uppdateringar om honom och att de inte bor allt för långt borta.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
842
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 411
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 279
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2