När alla hästar i stallet har dåliga hovar...orsak ?

allahemma

Trådstartare
Alla mina hästar har tyvärr väldigt dåliga hovar. Halvblodshästar, ngn född här, ngn i Tyskland, ngn på annan ort. De tävlar i hoppning Msv klass och är i övrigt sunda....men alla får dåliga hovar i mitt stall! Även de som varit bättre från början blir sämre här? Varför? De går ute på gräs, står på tjocks spånbäddar.....äter olika kraftfoder. Kan det vara något i marken eller vad?

Jag tror att du måste definera vad du menar med dåliga hovar, gärna med förklarande bilder så kan folk säkert hjälpa dig.

Tjocka spånbäddar?

Står hästarna på för mjuka material länge så stimuleras inte vävnaderna i hovarna som de ska, och det kan påverka hovkvalitén. Likaså tycker jag att hovarna kan bli väldigt torra om de står på spån, då detta liksom suger ut fukten ur hoven.

Sen; har du analys på grovfodret`? (med makro och micro mineraler) på ditt foder? Obalans där kan visa sig i hovkvalitén.

Jag misstänker att det är spånet som torkar ut hovarna, eftersom alla hästar blir sämre. Spån från gran innehåller terpentin som uttorkande, speciellt om det är från färskt trä. Prova att byta strö i boxarna och se om det hjälper.

Kan tänka mig flera tänkbara anledningar:
Hovslagare
Käk, dvs att det är något som fattas eller som de får för mycket av
Underlaget, som nån var inne på, spånet torkar ut hovarna. Hagvistelse, får hästarna röra sig mycket under en större del av dygnet, hur ser marken i hagarna.
Osv osv.

Jag tror att du måste definera vad du menar med dåliga hovar, gärna med förklarande bilder så kan folk säkert hjälpa dig.
De är torra och spricker.....det låter inte"knack" när man verkar utan mera "fras" . Har haft samma hovslagare i många år nu, han svär ofta över deras dåliga kvalitet ....

Tjocka spånbäddar?

Står hästarna på för mjuka material länge så stimuleras inte vävnaderna i hovarna som de ska, och det kan påverka hovkvalitén. Likaså tycker jag att hovarna kan bli väldigt torra om de står på spån, då detta liksom suger ut fukten ur hoven.

Sen; har du analys på grovfodret`? (med makro och micro mineraler) på ditt foder? Obalans där kan visa sig i hovkvalitén.
Spån kan absolut vara orsaken! Ihop med att de står många timmar i dom.....har misstänkt bäddarna

Kan tänka mig flera tänkbara anledningar:
Hovslagare
Käk, dvs att det är något som fattas eller som de får för mycket av
Underlaget, som nån var inne på, spånet torkar ut hovarna. Hagvistelse, får hästarna röra sig mycket under en större del av dygnet, hur ser marken i hagarna.
Osv osv.
Finns det någon mineral som är extra viktig för hovarnas kvalitet ? Jag tror inte mycket på Bioton, har fodrat Enzion utan någon wow-känsla ...prova zink? Men visst är det något med zink man ska komma ihåg, tänka sig för med? Vad? De äter ett mineral/vitamin tillskott, extr selen och E vitamin när de inte går på gräs. En av dem äter ett koppar/ järn tillskott då den haft aningen lågt blodvärde....

Finns det någon mineral som är extra viktig för hovarnas kvalitet ? Jag tror inte mycket på Bioton, har fodrat Enzion utan någon wow-känsla ...prova zink? Men visst är det något med zink man ska komma ihåg, tänka sig för med? Vad? De äter ett mineral/vitamin tillskott, extr selen och E vitamin när de inte går på gräs. En av dem äter ett koppar/ järn tillskott då den haft aningen lågt blodvärde....

Det man får se till är ju om något saknas/om något står i obalans till något annat.

För att veta det behöver man göra mineralanlys på fodret, både mikro och makro.

Som folk skrivit så behövs analys för att se vart det brister. Min märr äter hovtillskott (Hoof first) sen många år tillbaka, kvalitèn kanske inte blivit så himla mycket bättre men hovarna växer fortare så att hovis har nåt att fästa sömmen i. Det är delvis ärftligt i hennes fall, avkomman har exakt samma fötter och har haft sen födseln. Det lär ju inte vara orsaken på alla dina dock.

Överskott av järn ska kunna ge symptom som dåliga hovar osv, men av din beskrivning att döma hade jag gått på bäddarna i första hand

Skulle också testa att byta ut spånet. Våra står på torv hemma och när man är iväg på meeting och står på spån så inbillar jag mig att hovarna känns torrare bara av ett par nätter.

Kutterspån kan man använda vid fång. Då behöver hästen stå i djup, lös, mjuk bädd för att kunna borra ner tån och för att torka ut sulan. Annars ser jag det som ett helt förkastligt material i boxar just för att det torkar ut hovarna och helt enkelt ger för lös/mjuk bädd vilket sliter på senorna helt i onödan. Dessutom är dammet från kutterspån så fint att det går rakt ner i luftvägarna och det stinker verkligen terpentin vilket jag inte hade velat vistas i någon längre tid själv och det ska mina hästar slippa också.

Jag vill ha en fast bädd med svikt och därför använder jag torv. Om risken finns att torven fryser, dvs. om man har 10 minus långa tider och har kallstall så kan man blanda in någon bal med kutterspån i torvbädden. Torv återfuktar hovarna, har stora dammpartiklar som inte åker ner i luftvägarna och ger en bra stallmiljö då ammoniak inte ligger i luften och irriterar luftvägar, ögon och övriga slemhinnor.

Du behöver också räkna ordentligt på både makro och mikromineralerna och tillsätta enskilda mineraler utefter deras enskilda behov. Det är också viktigt att mineralerna är i balans. Det finns inget mineraltillskott i Sverige idag som ens är i närheten av att ge hästen vad hen behöver då de inte alls matchar våra svenska grovfoder. Mineraler får man helt enkelt köpa en och en från utlandet och blanda utefter den enskilda hästens behov.

"spånar" ;) - om det inte här hovslagaren och ni har bra grovfoder - kan det vara så att ni har för torra hagar? - i kombination med underlaget i boxarna - jag har haft spån till mina hästar tidigare och inte har de varit torra i hovarna för det? hästarnas hovar mår ju bra att bli lite blöta ibland och sen torka. - se bara hur torra hovarna ofta blir på sommaren när det är torka i marken - ofta på sommaren brukar jag smörja med olja för att "återfetta" hovarna.

Mina hästar på lösdrift har väldigt bra hovar nu när det är fukt på natten/morgonen i gräset och sen torkar de upp under dagen.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 564
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama