Napp vs tummsugning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Napp vs tummsugning

Ja var och en får väl vara präktig på sitt vis. Jag kan inte förstå att det skall vara ngt fel i att göra en situation lättare för föräldrarna om barnet dessutom verkar nöjd med det. Men, men man får vara ännu duktigare om man vill det och blir salig på det. Jag tror inte att det påverkar barnen i nån högre grad i slutänden.

Mina barn är iallafall fullt normala barn numera trots att de både fått napp, bröst och flaska.
 
Sv: Napp vs tummsugning

frukanon skrev:
Den första gav jag napp när jag såg att han sög på tummen...

Fick det honom/henne att sluta suga på tummen? Det var det min ursprungliga fråga var.

Tack för ett uttömmande svar.
 
Sv: Napp vs tummsugning

Säger det samma, hade maktkamp med personalen på BB... De stoppade in nappen och jag spottade lika snabbt ut den... Tyckte det var mumsigare med tummen jag... Men hade inga bekymmer att lägga av med den...
 
Sv: Napp vs tummsugning

Min dotter slutade suga på sina fingrar när hon fick napp. Minns inte hur lång tid det tog innan hon sög helt rätt på den hela tiden men i början sög hon ibland som när hon ammades och därför puttade ut den istället. Hon lärde sig rätt sugteknik och bibehålla den när hon sov efter ett litet tag med napp.

Huruvida hon blir en tumsugare eller inte beror på och inget man kan sia om egentligen. Beror helt enkelt på barnet.
Chansen/risken finns ju men det kan också bli tvärt om.
Själv chansade jag inte efter att ha fått följa två syskon och tum/fingersugning där det varit till stora besvär för barnet. Jag tog hellre att jag kanske fick ett barn som blev lite ledsen för att nappen åkte (åt andra sidan kan det bli samma om man ammar och inte längre vill amma lika frekvent som barnet vill eller tom sluta. Samma med flaska eller också eller för den delen gosefilt eller gosedjur som försvinner) än ett barn som hade sådana besvär som två av mina bröder.
Dottern blev inte speciellt upprörd för att nappen åkte när hon var 4 år och hon sög ändå bara på den precis när hon somnade in.
Jag har aldrig ångrat mitt nappval gällande mitt barn.
Jag har dock aldrig tystat dottern med napp och henne har aldrig gått att få tyst på med napp. Har aldrig legat i mitt intresse att kväva en frustration på det viset och det har aldrig funkat på mitt barn oavsätt. Hon är en korsning mellan siren och en åsna :p
Försöker man kväva frustration hos henne exploderar hon.
 
Sv: Napp vs tummsugning

Med tanke på att jag sög på tummen önda upp i MELLANstadiet,(givetvis var det ytterligare en egenskap som utgjorde mig till tacksamt mobboffer) fick ha två olika tandställningar - vilket var rena tortyren, och har fula utsånde framtänder upptill och platta frantänder därnere så kommer jag göra ALLT för att se till att mina barn inte får en sådan ovana.
Bröstet och i värsta fall napp kommer jag förkla med, det är nog betyligt lättare att vänja isg av med napp - tummen finns ju alltid tillhands.
 
Sv: Napp vs tummsugning

Japp. Han höll sig till nappen sedan han vant sig vid den.
 
Sv: Napp vs tummsugning

Själv var jag en tummsugare typ till lågstadiet och det var väldigt svårt att få mig att sluta, de prövade med äckligt nagelack, special tandstälning osv. Kan lova att mina tänder blev till en röra, jag har desutom en liten mun så de tänder som fans där hade svårt att få plats, och med en tumme i munen som tryckte på tänderna....
När jag blev äldre så blev det olika sorters tandstälningar, men till sist fick jag en fast tandstälning och fick dra ut lite tänder.

En napp är så mkt bättre en en tumme, som någon skrev tummen finns där altid, det gör inte en napp för den kan man plocka bort.

Min lille bror var ett nappbarn, helt tosig i nappar, medan min storasyster inte ville ha napp eller tumme i munnen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Barn Senast detta var uppe till debatt så blev det hett... ;) Men jag vågar ändå göra ett nytt försök! I Aftonbladets nätupplaga...
2
Svar
23
· Visningar
2 606
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp