Nån uteväxt som tål värme om rötterna?

MikaTela

Trådstartare
Jag börjar fundera på vad jag ska göra åt balkongen till våren.
Har en mexikansk ugn som jag har värmeljus och blockljus i.
Ovanpå den funderar jag att plantera ett litet träd eller buske, men ljusen sprider ju en del värme.

Så finns det nån uteväxt, träd eller buske, som tål värme om rötterna?

Sv: Nån uteväxt som tål värme om rötterna?

Tror inte det finns nån växt som vill ha det så. Möjligen någon extrem ökenväxt från ett mycket hett klimat, men jag tvivlar på att du kan åstadkomma så mycket sol som en sån skulle vilja ha här i Sverige. Växter som vill ha svenska solmängder och svensk värme i luften, men varm jord och grillade rötter tror jag blir väldigt svårfunna, var i naturen ser det ut så?

Plantera växten i en kruka istället, och så kan du ta bort den när du vill tända ljus.

Sv: Nån uteväxt som tål värme om rötterna?

Det finns ju som mabuse säger ökenväxter, kaktusar och fetblad, MEN de vill gärna ha det lite fuktigt om fötterna. När det gäller klimatet för övrigt så klarar de det mesta bara de får sol, gärna söderläge.

Jag fattar inte riktigt hur den mexikanska ugnen ser ut, bild? Hur varmt blir det och hur skulle du plantera?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 667
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka