Nån som vill förklara det här med foder?

S

sprakla

Är nybörjare på det här med hästfoder. Vill någon vänlig själ förklara för mig hur man ska tänka?
Har förstått att grovfoder är basen, men vad är bäst av hö och hösilage?
Analyserat pratas det om, vad innebär det och hur gör man analysen? Är det bäst med ett bra näringsrikt grovfoder som hästarna äter mindre av eller ett näringfattigt så hästarna får äta mycket? Har förstått att de ska tugga nästan dygnet runt, då borde väl ett näringsfattigt vara bättre?
Man kan visst ge halm som komplement, varför?
Sen ska man visst ge mineraler utifrån vilket grovfoder man har, hur vet man vilka mineraler och hur mycket? Vad är mineralerna i för form?
Kraftfoder ges vid träning som jag förstått, men det finns så mycket olika, hur vet man vad som är bäst och hur mycket hästen ska ha?
Sen finns massa annat: selen, foderjäst m.m. Vad är det och hur vet man att det ska till?

Ursäkta dumma frågor, är som sagt total nybörjare på det här med foder, försöker förstå och lära mig inför att kunna köpa egen häst. Har tidigare bara utfodrat med det som hästägarna själva haft, då jag varit medryttare, utan att fråga varför... :grin:

Sv: Nån som vill förklara det här med foder?

Är nybörjare på det här med hästfoder. Vill någon vänlig själ förklara för mig hur man ska tänka?

Ska försöka!:laugh:

Har förstått att grovfoder är basen, men vad är bäst av hö och hösilage?
Smaksak och beroende på tillgång.
Hö har ju länge varit det vanligaste, men kräver mer arbete och tur med vädret vid skörd. Eftersom olika partier av silage kan ha olika vattenhalt är det viktigt att man vet hur blött foder man ger, för att undvika att ge för lite.
"Min" höbonde brukar så gott som alltid få högre värden på silaget än på höet, vilket förmodligen beror på att det hanteras midre och inte är lika skört som torrt hö, och alltså tappar färre av de näringsrika bladen i hanteringen.

Analyserat pratas det om, vad innebär det och hur gör man analysen?
När man analyserar grovfodret tar man reda på hur mycket näring det innehåller. Det är viktigt att veta eftersom grovofder kan variera enormt mycket beroende på vilken tid på dygnet det skördats, hur vädret varit och hur uppväxt det är vid skörden. Det går itne att se på fodret hur näringsrikt det är.

Analysen går till så att man plockar ut för partiet representativa tussar ur ett antal balar och skickar till ett labb. Labbet löser sedan fodret på olika sätt för att få fram hur mycket av de olika näringsämnena det innehåller.
Är det bäst med ett bra näringsrikt grovfoder som hästarna äter mindre av eller ett näringfattigt så hästarna får äta mycket? Har förstått att de ska tugga nästan dygnet runt, då borde väl ett näringsfattigt vara bättre?
Det beror helt på vad för slags hästar man har, men en vanlig ridhäst har oftast inte så högt näringsbehov eftersom de inte utför något hårt arbete, därför kan ett näringsfattigare vara att föredra så att hästen får tugga längre. Man måste alltid tillgodose tuggbehovet i första hand, och om man då har ett för näringsrikt foder blir hästen fet.

Det är dock viktigt att fodret har balanserade värden, tyvärr är det inte ovanligt att ett vanligt svenskt hö har lite lågt proteinvärde, och då får man ge tillskott.
Man kan visst ge halm som komplement, varför?
Halm har oftast ett mycket lägre näringsvärde än vallfoder, därför kan man ge mer av det för att förlänga ättiden för hästen. Det innehåller docl så gott som inget protein alls, därför är det viktigt att ge andra proteinkällor. Kolla gärna in tråden om halm som skrevs häromdagen! :)

Sen ska man visst ge mineraler utifrån vilket grovfoder man har, hur vet man vilka mineraler och hur mycket? Vad är mineralerna i för form?
Mineralfoder finns i olika form, men nuförtiden är väl pellets det vanligaste.
Genom att veta hästens behov av de olika mineralerna (man är mest noga med kalcium och fosfor) får man räkna på hur stor del av det behovet som högivan tillgodoser. Det gör man genom att titta på grovfoderanalysen och multiplicera det med antalet kilon man ger. Matchar inte de siffrorna hästens behov får man läsa hur mycket av det aktuella mineralet mineralfodret innehåller, och räkna ut hur mycket av det man behöver tillsätta av det för att komma upp i hästens behov.

Kraftfoder ges vid träning som jag förstått, men det finns så mycket olika, hur vet man vad som är bäst och hur mycket hästen ska ha?
Nja, kraftfoder ger man om grovfodret inte kan uppfylla hästens behov av de olika näringsämnena. En normal ridhäst som äter ett bra grovfoder behöver sällan kraftfoder, de har inga problem att äta tillräckligt många kilon för att åtminstone energibehovet ska fyllas. Däremot är det som sagt inte ovanligt att ett proteintillskott behövs, men även det ser man ju på analysen och hur mycket hästen behöver.

Hästar som tränas hårt, t.ex. travare och galoppörer, har ofta svårt att hinna äta sitt behov i hö under ett dygn, det skulle kunna handla om 20 kg hö och liknande mängder, och då behövs kraftfoder verkligen. Men har höet väldigt höga näringsvärden kan även de klara sig utan.
Sen finns massa annat: selen, foderjäst m.m. Vad är det och hur vet man att det ska till?
Det vet man när man har räknat ut foderstaten. Är det några behov som inte grovfodret tillgodoser, då tar man till tillskotten. :)

Heder åt Pinky som på ett föredömligt och sakligt sätt gav svaren på alla frågor!:bow::bow::bow:

Tusen och åter tusen tack för svaret! Nu förstår till och med jag lite mer! :laugh:

Om du tittar på Kraffts hemsida så finns en foderskola där, men tänk på att den gör reklam för deras egna produkter ;) Oftast behövs bara grovfoder och kanske mineraler. http://www.krafft.nu/kunskapsbank/

Foderanalys görs av flera bolag, googla så hittar du dem. Där finns också instruktioner hur du tar ditt prov. Det är vanligt att foderleverantörerna analyserar fodret, de får ofta rättvisare värden eftersom de kan ta stickprov över hela fältet. Kolla om din leverantör gjort någon analys!

Slutligen så har Hippocampus ett foderstatsprogram http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
där du kan fylla i värden för din häst och de foder som du ger och se om det är rimligt eller inte. Tänk på att det är "normalhästar" som programmet räknar på och att det kan variera väldigt beroende på individ. Men börja efter programmet och håll koll på pålle; hårrem, mage och hull.

Har inte Christina Planck skrivit hästtokigas/ägares bibel/foderbok som ALLTID kommer upp när man ska läsa om foder? Eller missminner jag mig?

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka