Nån som vet.......

J

Jippo

.........hur det funkar om man fått sin häst utdömd av veterinär och fått klartecken från försäkringsbolaget att man får ut livförsäkringen vid avlivning, men sen visar det sig att en person är villig att försöka ta hand om hästen, kan man då triangelmärka och få ut försäkringspengarna och sen ge bort hästen........ ???? (Om hästen inte lider såklart)

Sv: Nån som vet.......

Rent spontant så tror jag helt klart att du kan det. Är ju samma sak som at triangelmärka den och då får du ju ut dina försäkringspengar (dock inte hela livbeloppet som vid avlivning).

Om man triangelmärker hästen får man väl inte ut riktigt hela försäkringsbeloppet?

Rätta mig om jag har fel?

man får ut hela försäkringsbeloppet nu även om man triangelmärker.
sa dom iallafall när ja höjde försäkringen på min häst..

Mitt förs.bolag betalar ut 75% av livbeloppet vid triangelmärkning, så det är nog lite individuellt. Prata med ditt bolag.

Mvh: Tynna

Har agria det???? Trodde man bara fick ut halva försäkringbeloppet. Hur ändras försäkringsvillkoren efetr en triangelmärkning. Jag menar veterinärubndersökningar och så... hästen kan ju fortfarande igen bli skadad i hage o.s.v
Får en triangelmärkt häst fortfarande ridas i skog och mark bli skogsmulle????:confused: :confused:

Agria hade tidigare att man fick ut livbeloppet med ett avdrag på 10000 dessa fick man sen ut vid ev avlivning. En kompis till mig fick dock alldeles nyligen ut hela beloppet.
PL

enda en triangelmärkt häst inte får göra är väl att tävla..
annars kan man ju göra de hästen håller för.

Min försäkringskontakt på Agria meddelade att man nu får ut hela försäkringsbeloppet vid triangelmärkning och om hästen senare blir skadad på nytt (annan skada och försäkringen täcker den) och hästen måste avlivas pga denna skada så får man tydligen ut försäkringsbeloppet en gång till.. :o :D

Min försäkringskontakt på Agria meddelade att man nu får ut hela försäkringsbeloppet vid triangelmärkning och om hästen senare blir skadad på nytt (annan skada och försäkringen täcker den) och hästen måste avlivas pga denna skada så får man tydligen ut försäkringsbeloppet en gång till.. :o :D

Måste h*n fått om bakfoten?

FÖRR hade Agria likt de andra bolagen att man fick ut X% av försäkringsbeloppet vid T-märkning. Resterande del fick man ut om hästen fick avlivas pga något som inte hade kopplingar tilld et den T-märktes för, och som den hade res i försäkringen för.

Efter T-märkningen får hästen MAX livförsäkras i 'restbeloppet'

Ett ex, fast inte från Agria men det fungerar lika i alla bolag, bara procenten som skiljer.

Hästen är försäkrad i 30 000 kr. Aktuellt bolag ersatte med hela livbeloppet minus 8000 kr för ponny och 10 000 kr för storhäst. Hästen i fråga råkar vara maxad D mankhöjdsmässigt.

Således vid T-märkning pga hasledsdefekt med kronisk hälta/rörelsestöring betalade de ut 30 000 kr - 8000 kr = 22 000 kr.

Efter T-märkning fick hästen livförsäkras för max 8000 kr. Reservationer i både vetvård och liv för hältor runt om (ej omd et är pga yttre våld/trauma).

Om hästen t ex får en ledinflammation på ett framben ersätts varken ur vetvård eller liv. Om hästen däremot bryter samma framben, ersätts vetvård, och de 8000 kronorna i liv löser ut.

Men man har aldrig kunnat 'totalt sett' få ut MER än det livbelopp hästen stod i vid T-märkningen.

OM det som du 'hört' om Agria skulle stämma, skulle det innebära att jag fått ut 30 000 kr för hästen ovan, och nu när han har en senskada (trauma), och han behöver ta borts för det, så skulle jag få ut 30 000 kr till, för en häst som inte är värd 'någonting' på marknaden egentligen.

Så, jag är helt säker på att det där är FEL. Och när hästen utförsäkrats en gång, och hela beloppet betalats ut, då kan du aldrig ha en livförsäkring på den igen.

Och man får sälja/ge bort/låna ut en T-märkt häst, mn man måste informera om T-märkningen och vad man förbundit sig till iom det (inte tävla), och den som köper/får/lånar hästen måste följa det också.

Det är säkert så som du säger, men det skulle inte vara helt fel om h*n har rätt ;)
Fick det förklarat för mig när vi gick igenom hur de nya försäkringsvillkoren ser ut - frågade ändå två ggr om det verkligen kunde stämma. Ska ta ett snack med h*n igen.. :)

Det är säkert så som du säger, men det skulle inte vara helt fel om h*n har rätt ;)
Fick det förklarat för mig när vi gick igenom hur de nya försäkringsvillkoren ser ut - frågade ändå två ggr om det verkligen kunde stämma. Ska ta ett snack med h*n igen.. :)

Tja, skulle det vara sant skulle man kunna plocka ut 60 000 kr för en häst som inte var försäkrad för mer än 30.. Så visst skulle det vara trevligt, bara jag slipper vara med och betala för att folk ska kunna det.. :devil:

Skämt sådio, jag är rätt övertygad (eller faktiskt helt övertygad) om att det där är en missuppfattning någonstans ' i ledet'. Tyvärr har inte alltid försäkringsbolagets eget folk koll heller..

T ex hade de inte koll på att de hade ändrat reglerna så man fick teckna fosterförsäkring från dygn 45.. Det fick jag påtala och så var de tvugna och dubbelkolla och jo det hade de visst ändrat ja, för flera månader sen..

Och ena personen jag frågade tyckte att det är inga problem att försäkra in fullblod från banan i A1, men det blir reservationer på benen för hältor om du inte har vetintyg med böjprov + arbetsprov. Men utan intyg kan du försäkra över telefonen, allt utom benen.

I själva verket vägrade de att överhuvudtaget försäkra ett hårstrå på en exgaloppör utan veterinärintyg. (Det spelade inte mig ngn roll, jag hade intyg med både böjprov och arbetsprov, hade aldrig köpt hästen utan det heller.. Men kunde ju blivit lagom roligt för någon annans en att upptäcka att 'ojdå..de sa visst..fel..)

Så är man osäker lönar det sig ALLTID att kolla med en till person!

Självklart ska man kolla så pass viktiga saker direkt med sitt försäkringsbolag också! Säljarna har inte alltid koll på allt - ibland vet man mer än vad de gör... :crazy:

Nu har jag ju inte varit i triangelmärkningssituationen så därför har jag inte kollat upp det en extra gång. Jag minns att jag påpekade för h*n att det lät liiiite för bra för att vara sant, men h*n menade att "Agria är så snälla" :rofl:

Självklart ska man kolla så pass viktiga saker direkt med sitt försäkringsbolag också! Säljarna har inte alltid koll på allt - ibland vet man mer än vad de gör... :crazy:

Nu har jag ju inte varit i triangelmärkningssituationen så därför har jag inte kollat upp det en extra gång. Jag minns att jag påpekade för h*n att det lät liiiite för bra för att vara sant, men h*n menade att "Agria är så snälla" :rofl:

Det finns ingenting som ett 'snällt försäkringsbolag'. De är vinstdrivande företag, och det de betalar ut i ena ändan 'kasserar de in' i andra ändan.. :devil:

Jag har ju mest erfarenhet av Agria och Sveland, och båda har vissa tillfällen varit väldigt snälla och frångått sina egna regler. De har dock båda två 'krånglat' och inte velat betala ut vissa tillfällen (det har i samtliga fall löst sig med ifrågasättande och 'överklagande' iofs).

Så, jag är fullt nöjd med båda, men väljer Agria om jag 'kan välja'. Helt enkelt för att de har ett mer heltäckande skydd. Man skulle kunna kalla det snällt/generöst skydd, om det INTE vore för att de är snordyra jmf med Sveland. Dvs, man får vad man betalar för. Det som de betalar ut i ena änden tar de in i premier i den andra..

En kompis till mig har precis hamnat i denna tråkiga sitsen och därför diskuterade hon dessa saker med sitt bolag Folksam häromdagen.
Just frågan om det gick att ändra om man skickade in papperna för total utdömning och sedan hittade någon som ville ha hästen triangelmärkt (detta handlar om ett sto som har en del att tillföra i aveln) om det då gick att ändra till delersättning = triangelmärkning. Detta gick enligt dem inte, vilket jag när jag funderat på i efterhand verkar konstigt, det de på försäkringsbolaget snackade om var att då har vi ju redan betalt ut pengarna, men samtidigt inte betalar de väl ut pengarna förrän de får in ett intyg på att hästen tagits bort eller ?
Inte heller gick det att skicka in papperna utan ett bestämt kryss för ena eller andra alternativet. Man tycker att de kan ju godkänna utdömningen så får de sedan besked vilket alternativ det blev innan pengarna betalas ut men icke sa nicke. Och sedan för att göra det ännu klurigare så får inte papperna vara mer än några veckor gamla när de skickas in, vilket gör tiden att kolla alternativen mkt begränsad.
Folksam ersätter i alla fall livförsäkringen - 10.000:- vid triangelmärkning.

Nej, de bolag jag vet om iaf betalar inte ut några pengar förrän de fått in intyg på avlivning (beh dock inte vara så komplicerat, fakturan från lantbrukstjänst eller veterinären duger.. Känns lite 'löst' iofs, men..) alternativt intyg på att hästen har Triangelmärkts.

Papprena måste i A och S vara max en månad gamla när man skickar in (livskdadeanmälan alltså), och sen iaf när det gällde T-märkning hade man 1 månad på sig att märka, de var dock inte strikta med det, jag hade svårt få fatt i vet som kunde märka, och pratade med bolaget som tyckte 'ingen panik, gör det så snart det är möjligt bara'. Hur andra bolag reagerar på just det vet jag inte.

Varför man inte kan ändra sig när man väl skickat in är väl för att de tar ställning till det som står, och det är ju inte alltid det är 'okej' med T-märkning t ex, samtidigt är det väl få personer som 'försöker' få till en T-märkning om veterinären fyllt i att det ej är lämpligt, så tja.. Men blir ju antagligen merarbete för bolagen om folk ska 'ändra sig', även om det borde vara ganska ovanligt att det händer.

Ja det måste ju vara som du skriver, annars så är det ju helt knäppt ju.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden