Nån som vet vad detta kan vara? (sjuk häst)

C

Cecely

En stallkompis ringde nyss och sa att hennes häst inte riktigt var som sig själv idag. Hon berättade att hästen frös och "flämtade", dock har hon igen feber eller nedsat temp. Hon hade heller inte ätit riktigt på morgonen.
Dessutom var hon helt likgiltig. Stog bara och glodde in i väggen.
Någon som har några tipps på vad det kan vara?? :confused:

Defenetivt början på kolik. En som vet då jag har kolik häst. bara börja att motionera.gå en halvtimme låt hästen villa en halvtimme gör såtills det släper. Blir det värre eller inte har släppt iniom 6 timmar från att ni har börjat tillkalla vetrinären. obs långera ej hästen eller trabva den inte det förvärar bara saken.

Hm, vet sa tvärtom till mig då min pålla hade kolik...

Det var mycket bättre att trava än att skritta, för i skritten så kunde de gå och gå hur länge som helst utan att nåt hände men om de fick trava och "skumpa" igång magen istället så släppte koliken snabbare.

Ringt vet och hon sa att det antagligen inte är kolik...
Det kan dock va så att hon har ätit is.. :crazy:
Får se om det blivit bättre nu på morgonen.

Jag har ochså fått det rådet av vetrinär. Tyvär. :( det slutade merd en akut resa till Helsingsborg med en lägesförändring av grovtarmen. :cry: Fick där ifrån höra att man inte skall trava häsaten inan den är undersökt genom rektalisering. För inan dess vet du ju inte vilken kolik sort det är. Kolik är bara ett samligsnam för ont i magen. sedan kan det va krampkolik altså magknip. det kan förstopnigskolik och travar du en förstoppad häst så får du troligtvis lägesförendrigar. Det vill man inte ha för det är inte alltid så roligt med buköpnigar.Vid gaskolik är det därimot väldigt bra att trava mot slutet då det släper.Det är väldigt olika men på koliksort men inan dess vilken sort det är skall man göra som jag skrev förut just för hästens skull. :)

Om du väntar så länge som sex timmar så är risken stor att hästen är död!
Max tre timmar ska man vänta!
Behöver hästen opereras så ska det göras så tidigt som möjligt, för att man ska kunna rädda den!

Givetvis vid lägesförendring skall hästen in så fort som möjligt! Men vid lätare fall kan man gott avakta inan man tar ut vetrinären. Men liger hästen ner rullar sig, är svetig,kan inte gå för den har så ont då skall den in AKUTT!!! men som dena häst bara inte ville ätta va hoglös. så kan de vänta. Jag skrev ochså att om den vart värre så skulle de ta ut vetrinären. är det dax för operation eller en resa till närmsta klenik så märks det omedelbart! :)

En häst här betedde sig likadant förra hösten när hon hade förstoppning.
Veterinären ignorerade det oxå och det slutade med att vi fick akutåka till Helsingborg (såg att någon annan oxå fått göra det här :p ) Hon fick dropp och laxeringsmedel och fick stanna i fyra dagar.
Nä ring veterinären och tvinga ut h*n. De har inte rätt att neka till att komma.

// Anna

Alla hästar reagerar olika.Vissa har hög smärt gräns och vissa låg.
Min häst har blivit bukopererad 3 ggr pga att tarmen har hängt sig i ett liggament och orsakat förstoppning och i de två sista fallen har hon varit lugn men håglös och inte velat äta bara stått och stirrat, alltså ingent svettande och hysteriskt rullande så ibland är det inte alltid så lätt att veta vad det kan röra sig om.
Jag har ägt den här hästen i 11 år så jag känner henne utan och innan till och det underlättar alltid när man ser på dem att det är något som absolut inte står rätt till.

Liknande trådar

Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 524
Senast: Treo
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 148
Senast: Siggan
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 405
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka