Nån som vet nåt om sedering?

vindvissla

Trådstartare
Vi ska klippa en häst imorrn och sedera honom, men det är inte det som är problemet. Jag läste på förpackningen och då står det 0.1-0.2mg/kg häst.... sen så står det om användning till hund 1.0 mg/kg. Hur kommer det sej att man måste ge så mycket mer till en hund?

Sv: Nån som vet nåt om sedering?

Det är rätt stor skillnad i metabolism mellan hund och häst.

Som kuriosa så finns det lugnande medel man ger till både människa och hund, där hunddosen är väldigt mycket högre, just för att hundens och människans näringsupptag och metabolism skiljer sig markant, och det påverkar ju även medicinupptag.

Det spelar väl ingen större roll, det är ju just häst du ska ge det till och där har du ju dosen?

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 227
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 658
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 234
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka