nån som vet hur man tart lugnt :P

S

sensation

hej hej

jag har en häst som inte kan trava lugnt och inte galoppera lugnt . hon vill bara dra på i högsta möjliga tempo . nån som vet hur man gör för att få henne mer lugn ?
 
Sv: nån som vet hur man tart lugnt :P

Hej! Har du testat ta och lätta ta och lätta, man ska absolut inte sitta och dra hela tiden i tyglarna och tro att dom ska dra mindre. Utan ta tag släpp efter lite ta tag släpp efter. Lägg volter gör serpentiner.. Försök att arbeta hästen ordentlig så den får nått att tänka på. =) Lycka till
 
Sv: nån som vet hur man tart lugnt :P

Kan bero på att hästen är stressad/ lite nervös/ svag, jag kan varmt rekomendera träning i paddock/ridhus med hjälp av en bra instruktör...och använd väggar och staketet när du ska lära din häst att lyda när du vill göra halt/ sakta av...samtidigt som du använder rösten;)
 
Sv: nån som vet hur man tart lugnt :P

Hej! Jag har haft samma problem med min hingst när vi rider ut med andra ... han vill alltid förbi alla. Det enda som hjälper är att sitta ner riktigt tungt, spänna magen som sjutton och spänna emot med sitsen så att vi "kommer i otakt" - det hatar han och då saktar han in :smirk:
 
Sv: nån som vet hur man tart lugnt :P

Kolla först så att inte hästen har ont någon starns. (rygg) Försöker springa bort från det onda. Annars är det att bygga muskler och rida lungt och aktivera hästen hela tiden, i munnen, väger, prata med den om den är stressad och klappa då den är lugn och går fint.
Lycka till!
 
Sv: nån som vet hur man tart lugnt :P

Om jag rider en häst i skogen som vill springa fortare än vad jag tänkt mig, då gasar jag.
Ordentligt. Så fort den ämnar att vilja sakta av då går jag på och driver igen, massor.
Då brukar det vara kul i typ 50 meter, sen vill den sakta av, och då är det bara att gå på den. Det biter på den mest tjurrusiga häst.

Om den däremot flänger runt på ridbanan så anser jag att den inte har styrka att bära sig i gångarterna. Då är det övergångar som gäller, hur många som helst.
 
Sv: nån som vet hur man tart lugnt :P

oki tack för alla tips men jag har lixom provat allt i stort sett hon är så himmla pigg det går värkligen inte att få henne i lugn galopp jag tar och ger och låter henna va först i kön tränar henne och massa mer men det hjälper inte. så undrar iaf hon är så i sig . alltså det går inte att göra nått åt det utan hon är så bara
 
Sv: nån som vet hur man tart lugnt :P

jodå det går om man ger sig f*n påt, du säger att du provat allt, hur länge då?
Har du kollat att hon inte har ont?
Med ett bra ledarskap kommer man väldigt långt.
Prova allt igen och kolla vad som ger bästa resultatet och jobba från det.
 
Sv: nån som vet hur man tart lugnt :P

Är det en fd travare så beror det på kommunikationsproblem och då kan du HELT glömma ta och lätta tekniken... Dom fungerar inte så BASTA! (Jag har försökt nå ut med detta tidigare...)

I vilket fall som helst rekomenderar jag att börja från grunden med lydnad i skritt sedan i trav, mycket halter, avsaktningar, vändningar, se till att hela tiden överraska hästen. Nästan ALLA gör felet att dom sitter och tränar runt fyrkantspåret, rider hela varv runt etc. Du ska aldrig ens rida en hel långsida utan att göra något. Ute i skogen får du tänka dig hur lång en långsida är (säg 40-60 meter beroende på ridhus) du måste GÖRA något vart 20:nde meter alltså!!! Är hästen extra "jobbig" kanske var 5:E METER!!! Du kan inte "åka" på en sådan häst du måste rida. Varje steg!
 
Sv: nån som vet hur man tart lugnt :P

hej hej

jag har en häst som inte kan trava lugnt och inte galoppera lugnt . hon vill bara dra på i högsta möjliga tempo . nån som vet hur man gör för att få henne mer lugn ?

Har du kollat tänder, rygg, sadel m.m? Hon kanske springer ifrån smärta? stress? Är hon dåligt musklad o springer ifrån för att det är jobbigt? Prova att länga tyglarna, även fast det känns fel och det går fortare så ger det ofta en lugnare häst- använd säte och röst. Jag har nästan bara ridit hästar som din och det har ALLTID funnits en orsak till varför de sprungit på.
 
Sv: nån som vet hur man tart lugnt :P

Om hästen är mycket pigg och svår att kontrollera brukar jag börja skritta mycket. Oftast är det så att ju mer man låter den stressa desstu piggare blir den. Jag brukar lägga in en vecka med bara skritt ut i skogen på lång tygel. Göra mycket halter och berömma. Efter några dagar brukar jag låta den trava. Börjar den stressa i traven så går jag ner till skritt igen. När man får den att gå lugnt i skritt och trav får den galoppera men bara när den gör det lugnt. Annars går jag ner till skritt igen. Hästen får lära sig koppla av och att det inte lönar sig att stressa.
Vad ger du din häst att äta? Många hästar blir ju pigga på havre. Kanske bättre att isåfall ge korn? En del kan också bli pigga på betfor och lucern. Fick ett mycket bra tips av min veterinär. Om hästen är svår att hålla i vikt och blir pigg av havre så är det jättebra att ge fibergi. Hoppas mitt tips kan hjälpa. Alltid värt att prova. Eller Hur?
 
Sv: nån som vet hur man tart lugnt :P

Jag hade ett liknanade problem med min fjording men nu har jag kommit på att det berodde på att han var dåligt musklad, hur konstigt det än låter:idea: :crazy:
 
Sv: nån som vet hur man tart lugnt :P

Hej!

Jag är ingen som helst expert, men min travarhingst fick problem med ryggen i vintras, rusade som en galning i både trav och galopp(tack vare att han breddat sig ur sadeln) då var jag under en period tvungen att bara gå ut och gå med honom ,vid hand alltså och massera. Lärde in nya kommandon och visade placering av huvudet, när vi ändå var ute och gick efter vägarna, som whoa för sakta av, ett ordentligt utdraget whooaa för stilla/stanna.kommando för trav o.s.v.
Plus att jag fick tipset här att som någon tidigare sagt att ge och ta, eller ta små förhållningar om farten blir högre än önskat samtidigt som man använder de nya kommandona. Eller då bryta av om det blir räcer och börja om och försöka igen.
En del funkar det bättre på att ta förhållningar i en sida/tygel medan den andra förblir slak.
Så en dag i våras efter mycket skrittande, klättrande så kan han galoppera lugnt i c:a 20 meter och så fort han börjar flacka och ska till å explodera för att han inte orkar längre så bryter jag av.
Vi har ju självklart lång väg kvar men vi har iaf kommit en bit på väg. :p

Detta är vad som har fungerat för mig iaf. tack alla ni som hjälpt mig med era tips:bow:
 
Sv: nån som vet hur man tart lugnt :P

hej hej

jag har en häst som inte kan trava lugnt och inte galoppera lugnt . hon vill bara dra på i högsta möjliga tempo . nån som vet hur man gör för att få henne mer lugn ?

Har ett sto som alltid drog i trav och galopp...båttom bråttom bråttom och slog ALLTID :eek: bakut vid första galoppfattningen! nu rids hon 1-2 tim 5dgr i veckan och då har det lagt sig min teori = dåligt musklad och alldeles för mycket överskottsenergi!!! en sak som funkar lite på henne är oxå det där med att studsa otakt i sadeln :bump: och samtidigt ryta i ordentligt(hon är känslig för röstkommado), då sänker hon farten och undrar vad jag sysslar med :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 078
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
824
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp