Nån som vet hur det går med Dancing Kronos?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Nightrider
  • Startdatum Startdatum
N

Nightrider

Satt och tittade på V75, Dancing Kronos tog ledningen men föll igenom fältet på upploppet. Fick sen höra att han klappat ihop på stallbacken, troligen en allergisk chock, och han får dropp och kortison. "De gör allt för att rädda hans liv" hette det på TV. Vad hemskt, vill veta hur det går.. hoppas verkligen han klarar sig, är ju bara 4 år :cry:

Kan ni inte skriva vad som stod i artikeln?
Jag kommer tydligen inte in på travnet för min dator gillar visst inte deras sida :(

MVH Eem

Dancing Kronos
liv i fara
(travnet.se lördag 8 maj 2004 20:28)

Långt bakom den store segraren Luxury Ås gick en mycket trött Dancing Kronos i mål i Kungapokalen.

Dancing Kronos var mycket tagen och slutade aldrig blåsa efter loppet.

Veterinärer på plats satte omedelbart hästen under behandling med både dropp och cortison.

Fortfarande flera timmar efter loppet gick det inte säkert att säga om hästen kommer att klara sig i livet.

- Han lever men det är mycket dåligt med honom. Det känns för djävligt, säger Lutfi Kolgjini, till travnet.se under lördagskvällen på väg hem till Jägersro efter att ha fått lämna sin häst kvar på Åby för observation.

Dancing Kronos forcerades hastigt till ledningen efter 700 meter i Kungapokalen och öppnade första 1000 på snabba 12,7.

- Det är möjligt att det blev för tufft för hästen om han nu hade en infektion i kroppen. Innan loppet var allt i alla fall normalt och han kändes pigg och fin i värmningen. Vi kunde inte märka något onormalt alls med honom. 12,7 är annars ingen tid för Dancing Kronos – normalt skulle han ha kunnat fortsätta i ett varv till i det tempot, säger Lutfi Kolgjini.

Utslagen av infektion?

Dancing Kronos hade 130 i puls efter loppet, att jämföra med hästens normala 80-86.

- Han kändes helt slut efter ett varv i dag och jag lät honom bara lunka med över upploppet, säger Kolgjini, vars häst slutade andra oplacerad i loppet.

- Jag har haft hästen sedan han var ett år och vet vilken kapacitet han har. Han måste ha haft en infektion i kroppen som vi inte har kunnat se på prover eller märkt på hans uppträdande.

- Dancing Kronos mådde inte bra när vi lämnade honom på kliniken på Åby. Men han kommer igen, det vet jag. Hästen kommer att bli bra igen, säger en tagen Lutfi Kolgjini.

hittade inget aktuellt om honom...men om du ska in genom länken får du klicka på deras logga upp till vänster så kommer du in. :)

Från travnet idag

"Efter lördagens final av Kungapokalen svävade Dancing Kronos i livsfara. Han var riktigt trött och hade svårt för att återhämta sig. Dagen efter loppet mår han dock bättre.

– Han äter själv och verkar allmänt bättre, säger Lutfi Kolgjini till kanal75.se. Han ska dock kollas upp ordentligt på måndagen."

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 276
Senast: mmbot
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 991
Senast: Luff
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka