nån som ska rida Folksam Cup?

G

GloriaOrion

nån som ska rida Folksam Cup i år?

Känner mig lite ensam.....:confused:

Sv: nån som ska rida Folksam Cup?

Hela cupen blir det inte, men nog två av tävlingarna. Vasaritten (eller någon annanstans långt bort) är väl en och dit orkar jag inte släpa mig. :smirk:

Hälsning Maja

Det blir nog hela för mig ,men antagligen inte på gloria....
lite jobbig att rida distans på, blir väldigt het, ungefär hela första
slingan:crazy: ska nog rida syrrans häst i år ,ska bli kul att
pröva nån ny :d men det blir iallafall Nybbyget på henne,

Få se hur det går annars blir det till avel i sommar......:)

//Isabella

GloriaOrion skrev:
Det blir nog hela för mig ,men antagligen inte på gloria....
lite jobbig att rida distans på, blir väldigt het, ungefär hela första
slingan:crazy: ska nog rida syrrans häst i år ,ska bli kul att
pröva nån ny :d men det blir iallafall Nybbyget på henne,

Få se hur det går annars blir det till avel i sommar......:)

//Isabella

Är osäker på vilka ritter som ingår. Vet bara att det avslutas på vår ritt Sydnärke. Hoppas det blir många startande i år.

Hälsning Maja

Det börjar med Filipstadsritten , den andra är ju Vasaritten och avslutas på hemma plan med Sydnärke.....
Ja ,hoppas att det blir många nya i år oxå.

MVH Isabella

Senast ändrad av en moderator:

Hur är det - får man vara med i Folksam Cup om man ridit längre sträckor än 5 milare?

Jag har för mig, törs inte säga säkert, att ena delen av ekipaget måste vara "nybörjare".

Så antingen kan det vara en ryttare som ridit många mil, men vars häst aldrig gått mer än 50 km.

Eller så kan det vara en ryttare som aldrig tävlat mer än 50 km, men vars häst har varit och roat sig på till exempel 120 km.

Dock kan ju både häst och ryttare vara nybörjare.

Själv hade jag gärna startat, men min häst är fortfarande på planeringsstadiet. :angel: Först måste jag välja hingst och det verkar vara alldeles för svårt för mig. :crazy: Sedan måste stoet bli dräktigt också... :idea:

Så vänta till 2011, då minsann! :rofl:

Själv har jag startat på Fornaboda 50km förra året ,men blev utesluten i andra grind...
Har inte tävlat 5mil mer än den gången och det gick ju inte så bra just den gången :crazy:

Får jag tävla i Folksam Cup i år då?

//Isabella

Ja, du måste ju absolut får lov att starta. Kanske t.o.m. jag då jag kommer att ha en grön häst. Han hinner kanske möjligen med en femma före Filipstad. Undrar om det stämmer, tror nog att vi inte bara hade grön häst eller ryttare som startade förra året. Att rida fort på tre femmilare under en säsong anser inte jag vara nybörjartag.

Undras just var man kan hitta reglerna för Folksam Cup. Vet att jag försökt leta förut då ju vår klubb skall arrangera en av dem. Vet någon?

Hälsning Maja

Jag tror inte årets reglar har kommit än - de skulle ju justera de från i fjol lite.

Jag tror inte de skulle justera något speciellt.
Cupen vänder sig speciellt till "gröna" ryttare och några andra var väl inte med i cupen förra året vad jag vet?

Jag har i allafall hört att poängräkningen ska ändras i år.

Vet inte hur det ligger till med poängräkningen, men enligt Enar som är initiativtagare till cupen så är den iallafall öppen för alla ryttare, så det är ingen gräns för hur långt man ska ha ridit tidigare om detta nu stämmer.
Fast det är nog fortfarande så att det inte är en cup för de ekipage som redan stadigt befinner sig på högre nivåer eftersom banlängden på cupdeltävlingarna ligger på 50 km.

Fast jag tyckte det var bra att ge höga poäng för "bara" genomförande och lägre poäng för placering så att själva genomförandet ska vara av stor vikt före att rida fort och segra i några deltävlingar och sedan åka ut i någon.
I sista deltävlingen blev det ju faktiskt lite onödigt race och väldigt, väldigt nära att det blev ommöblering bland cupledarna trots att de från början såg ut att ha säkra kort till placering i cupen.

Vet inte hur man annars ska sätta poängen för att det ska gå att särskilja vinnare men ändå inte uppmuntra till busridning?

Att rida för fort för tidigt anser jag vara ett av de allra största nybörjarfelen annars.

Nu har jag ingen aning om hur hastigheterna (och poängberäkningen) blir i år, men Sanna som var med förra året hade hastigheterna 14,6 (19,4 för vinnaren), 13,9 (16,6 för vinnaren) samt 15,3 (15,9 för vinnaren). Det anser jag inte vara några tokhastigheter och på det kom hon ändå tvåa.

Hon hade tidigare aldrig ridit för placeringar utan bara för att genomföra och det här var första gången hon "tävlade" mer på riktigt. Nu är ju hon inte någon ryttare som man måste dämpa på tävlingsbanan utan snarare tvärtom, men det var helt klart en kick att planera cupritter på en passande nivå där det står lite på spel men där man ändå måste tänka på att genomföra först och främst och inte bara rida järnet.
(Tävlar man på 50-km nivån på enstaka tävlingar och vill placera sig så återstår ju annars egentligen bara att rida på som f-n. Cup-tänkandet borde ju därför vara dämpande i sig, i och med att man riskerar hela cupen om man åker ut på en enda deltävling).

Jag tror tanken är att ge ÄNNU mer poäng till de som genomför alla tre ritterna godkänt.

Ja, det vore alldeles utmärkt.
Det ska nog vara så att man ska halka ur placering helt om man blir utesluten på en deltävling även om man varit etta på de andra två.

Men var det inte så redan förra året att tre genomförda ritter gav mer poäng än två första placeringar och en uteslutning?

Hälsning Maja

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
2 176
Senast: AraSlei
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 795
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 537
Senast: Svartkatt
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
798
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka