Nån som rider/tävlar i Barefootsadeln?

Snobben

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en bomlös Barefootsadel.
Det verkar var många som är jättenöjda med sadeln vilket är bra,men jag skulle tycka att det var intressant & höra om någon distansryttare tränar/tävlar med en Barefootsadel?

Vad tycker ni isåfall?Är den skön att rida långt i och hur är den jämfört med en bomsadel att tävla med? :d

Sv: Nån som rider/tävlar i Barefootsadeln?

jag har inte tävlat i den (har en 4-åring), men tränat i den sedan förra våren. den är kanonskön att rida i, men det tar ett tag att vänja sig vid den eftersom man inte har samma stöd som i en bomsadel. du kan ju ta hem den på prov i en vecka och känna efter! lycka till ;)

Låter bra! :d
Väntar på att få hem en på prov snart,ska bli spännande!Hur långt har du ridit i din på träning?Vi rider 50km på tävling är det tänkt! :)

Ingen?
Men det finns väl många här som tävlar i bomlöst?Fast kanske andra(lite dyrare/finare) märken?*nyfiken* :d

Jag har inte hunnit tävla i min barefoot ännu - fick den i höstas, men jag träningsrider i den hela tiden och är väl uppe i 4 mil per pass som max än så länge. Har inte märkt av att hästen skulle känna något obehag (ryggöm, skav edyl) och definitivt inte jag heller! Rider med tillhörande pad fast med de lite dyrare inläggen (ej de som följer med som standard utan de som finns om extra tillval) och väger 70 kg. Tycker sadeln är mycket skön att rida i och med fendrar istället för vanliga stigläder känns stödet tillräckligt för mig. Det är också enkelt att fästa extra utrustning som tex liten sadelväka i sadeln. Jag har inte testat någon annan bomlös, så jag kan inte jämföra olika bomlösa alternativ, men jämfört med min engelska alroundsadel blir jag mindre trött när vi rider långt.

Spännande!
Jag ska beställa en Barefoot & hoppas att den kommer vara lika bra som den känns!Min häst har ju haft problem med tidigare sadel,så jag hoppas att det kan lösa sig nu!Funderar på att ev entuellt testa ett TN Equalizer shabrak också och se skillnaden.
Min häst blev lite "rufsig" efter Grandeur padden,men det kanske inte gör så mycket(?)Har du märkt av det?

Hoppas på många distansritter i min Barefoot! :d

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 700
Senast: Buongusto
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 713
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar