Nån som kan hjälpa mig?

M

melindah110

Behöver svar från alla duktiga hästmänniskor därute :confused:

Jag ska köpa ny häst och letar just nu för fullt och det är ju en djungel därute som alla som ska köpa häst vet...
Problemet (eller vad man ka kalla det) är att jag tror mig ha hittat en jätte trevlig häst som såklart står ca 50 mil från vart jag bor. Jag vill ju självklart åka och provrida denna fina häst och det blir ju en resa på ca 100 mil tur och retur, men om jag nu bestämmer mig för den här hästen ska den ju besiktigas och det är här mitt verkliga problem börjar ska jag då sätta mig och åka 100 mil för att kanske få med mig en häst hem om den går igenom besiktningen. Kan man låta besiktiga hästen utan att vara närvarande om man såklart själv väljer veterinär och sedan läser igenom besiktningsprotokollet och pratar med veterinären i fråga? Känns lite snöpligt att åka så långt om hästen inte går igenom besiktningen... Vill gärna ha tips och åsikter från andra som har köpt hästar långt hemifrån!

Hoppas inte att inlägget blev för snurrigt:o

Sv: Nån som kan hjälpa mig?

Tycker det beror lite på pris och vilken typ av besiktning (och var den görs) du ska göra... Man kan ju alltid ringa veterinären och du ska se till att du inte förbinder dig att köpa hästen bara för att den är besiktigad - du ska också acceptera besiktningresultatet.

när jag köpt häst långt borta har säljaren åkt in på klinik och gjort en ordentlig besiktning. Om hästen gått igenom har vi antingen bokat lastbil eller så har jag åkt och hämtat den.

Ja det låter ju som den enklaste lösningen att be ägaren åka in och göra besiktningen på klinik. Har du pratat med veterinären som gjort besiktnigen efteråt eller bara läst besiktningsprotokollet?

Har aldrig själv köpt häst på så långt håll, men de som köpte mitt ena fbl bad att få honom besiktigad innan de kom och tittade då de hade över 30 mil enkel resa. Jag tog ut min vet och dagen efter besiktningen (som var prickfri) kom de ner och provred. En vecka senare körde jag hem honom till dem! :)

Jag har också letat/köpt häst i år.

Häst nr 1: 100 mil bort. Åkte och provred, kom överens om besiktning, vilken vet., vem betalade vid UA/inte UA, kom överens om vet. (jag kollade på hitta.se att den dom sa verkligen fanns).
Ägaren ringde och sa att hästen hade anmärkning på böjprovet, jag fick numret till vet. och pratade länge med henne, fick protokollet inskannat på mejl och disk. även med min egen veterinär. Blev inget köp efter de samtalen.

Häst nr 2: 50 mil bort. Samma procedur där, fast denna gång fick jag prata först med en klinikvet. som hade behandlat hästen för en tidigare kotledsinflammation. När jag var nöjd med det samtalet beställde ägaren vet. besiktning, jag sa att jag nöjde mig med gårdsbesiktning. Fick protokollet per mejl samma dag och tittade, det var UA så när på att tänderna behövde raspas, fanns liksom inget att diskutera tyckte jag. Den hästen har jag köpt.

Jag hade alltså samma problem som du....ta kontakt med veterinären som ska göra besiktningen. Be om att få protokollet mejlat till dig och original i posten dagen därpå. Diskutera ev. frågor med vetten som gjorde det och med din egen vet. Om ägarna visar minsta ovilja till att du får tillgång till allt och får numret till vet. osv så ska du dra öronen åt dig....

Vet inte om det hjälper men så gjorde jag.

Lycka till :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar