Nån som har några bra övningar??

Z

Zorro86

Hej!
För ett tag sen tog jag en 7årig nordis på tillridning.
Hon är supermysig att pyssla med, glad o positiv.
Hon tömkörs 2ggr i veckan och rids försiktigt, då hon aldrig har blivit riden ordentligt förut, utan endast gått på lösdrift.
Hon har blivit fel behandlad förut och dom har bara suttit upp på henne och ridit iväg. Hon kan ta bettet och bara gå. Hon blir nervös ochb kan tom. börja skaka. Hon är jättekänslig om man höjer rösten.
Tänkte höra med er om ni vet några bra övningar.
Vi håller på mkt med övningar som får henne att lita på mig.
När hon bara tar bettet och går får man ge och ta. Håller man i henne för hårt så drar hon bara iväg.
Någon som har några bra övningar som får henne att försöka lita på mig, eller övningar i största allmänhet?
Hon är en supergo häst och efter tillridningsperioden har jag blivit förfrågad om jag vill köpa henne, och det ska jag antagligen göra.
 
Sv: Nån som har några bra övningar??

Träna ledarskapsövningar kanske? Då får man jättebra kontakt med hästen.
Finns garanterat massa bra övningar inne på NH forumet. Har man rundkorall så underlättar det mycket.
 
Sv: Nån som har några bra övningar??

Träna ledarskapsövningar kanske? Då får man jättebra kontakt med hästen.
Finns garanterat massa bra övningar inne på NH forumet. Har man rundkorall så underlättar det mycket.

a jag vet. men nu har jag inte det. endast en stor paddock.
ska åka iväg med henne i vår på nh-träning. längtar! :D
 
Sv: Nån som har några bra övningar??

a jag vet. men nu har jag inte det. endast en stor paddock.
ska åka iväg med henne i vår på nh-träning. längtar! :D
kanske att man kan "spärra av" på ridbanan o göra en provisorisk "rundkorall"? (ingen aning om det går men...)
 
Sv: Nån som har några bra övningar??

Hm... svårt att ge tips när man inte har sett hästen live. Ett tips som inte knäcker hästen, men som ändå markerar att det är ryttaren som har kommandot (så att hästen kan "lämna över" det) är att ta tag i ena tygeln så att hästen gör mindre och mindre volter tills den stannar. OBS! Hästen kan inte stanna förrän man ger efter på tygeln (och rätar upp sig), och det kan man inte göra förrän hästen har "taggat ner" tillräckligt och nästan står stilla. Är hästen väldigt nervös - minska volten successivt. På det här sättet blir det inte ett "slagsmål" i hästens mun som det kan bli med förhållning med båda tyglarna - vilket kanske inte ens ger ngt resultat på vissa hästar... Viktig markering när hästen väl står still är att ryttaren måste vara först med att ge signal framåt. Försök att förekom hästen så att man inte behöver förhålla igen och igen och igen. På det här sättet blir det istället ett befästande av (positivt/rätt) beteende istället för ett av ryttaren dominant passiviserande av hästen.
 
Sv: Nån som har några bra övningar??

Hm... svårt att ge tips när man inte har sett hästen live. Ett tips som inte knäcker hästen, men som ändå markerar att det är ryttaren som har kommandot (så att hästen kan "lämna över" det) är att ta tag i ena tygeln så att hästen gör mindre och mindre volter tills den stannar. OBS! Hästen kan inte stanna förrän man ger efter på tygeln (och rätar upp sig), och det kan man inte göra förrän hästen har "taggat ner" tillräckligt och nästan står stilla. Är hästen väldigt nervös - minska volten successivt. På det här sättet blir det inte ett "slagsmål" i hästens mun som det kan bli med förhållning med båda tyglarna - vilket kanske inte ens ger ngt resultat på vissa hästar... Viktig markering när hästen väl står still är att ryttaren måste vara först med att ge signal framåt. Försök att förekom hästen så att man inte behöver förhålla igen och igen och igen. På det här sättet blir det istället ett befästande av (positivt/rätt) beteende istället för ett av ryttaren dominant passiviserande av hästen.


Tack för tipset :).
Har börjat gjort pat parelli´s 7 games... funkar jättebra :D
 
Sv: Nån som har några bra övningar??

Var väldigt, väldigt försiktig med NH träningen om din häst är så känslig som du beskriver. Det kan skada mer än hjälpa.
Fokusera på att få henne att komma till dig. Läs minspelet i ansiktet.

Jag brukar själv göra något som jag kallar för Qi Gong, där jag gungar hästen mjukt och försiktigt för att få den att hitta balans, stillastående. När man etablerat en så fin kontakt att hästen tillåter dig att med lätta händer och harmonisk andning flytta över vikten så kan man be den om att flytta ett ben i taget.

Jag brukar också gå promenader med grimma och grimskaft där jag lär både mig och hästen att hitta samspelt takt och rytm. När det funkar så kan man börja laborera med sin andning för att sänka farten och lugna hästen. Ganska kul faktiskt. Ett bra sätt att lära känna sin häst. Och även ett bra sätt att själv finna avslappning och fokus.
 
Sv: Nån som har några bra övningar??

Var väldigt, väldigt försiktig med NH träningen om din häst är så känslig som du beskriver. Det kan skada mer än hjälpa.
Fokusera på att få henne att komma till dig. Läs minspelet i ansiktet.

Jag brukar själv göra något som jag kallar för Qi Gong, där jag gungar hästen mjukt och försiktigt för att få den att hitta balans, stillastående. När man etablerat en så fin kontakt att hästen tillåter dig att med lätta händer och harmonisk andning flytta över vikten så kan man be den om att flytta ett ben i taget.

Jag brukar också gå promenader med grimma och grimskaft där jag lär både mig och hästen att hitta samspelt takt och rytm. När det funkar så kan man börja laborera med sin andning för att sänka farten och lugna hästen. Ganska kul faktiskt. Ett bra sätt att lära känna sin häst. Och även ett bra sätt att själv finna avslappning och fokus.

'är ofta ute och promenerar med henne.. så mysigt så :)..
jag gör endast dom lätta övningarna i 7 games, som att ta på henne överallt och att flytta henne för lätt tryck. Det är det hon behöver nu.
Tänker absolut inte kräva något av henne förrän hon litar fullt ut på mig.
 

Liknande trådar

Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 203
Senast: villhöver
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp