3
3mma
Jag är medryttare på en nordsvensk brukshäst som heter Bella. Hon är 13 år, har i nästan hela sitt liv varit surugatmamma åt travföl, men är mkt riden och körd. Hon kan inte så mycke dressyr, men kan galoppfattningar, men inte så bra. Jag är hos henne en dag i veckan, och då brukar jag mest rida ut, men ibland rider jag på ridbanan. Problemet är, att när jag ska trava så går det inte att styra, det går verkligen inte! Hon rejsar bara runt i slarvig trav på jättesmå volter, och gör snäva svängar. Jag försöker hela tiden att få henne att gå på spåret, men då drar hon bara innåt ridbanan, och gör som någon slags överdriven sluta, 2 meter innanför spåret. Då brukar jag sakta av till skritt, och börja om från början, men det blir bara samma sak, om och om igen. Så nu tycker jag inte att det är kul att rida henne där längre, men hon behöver gå lite dressyr ibland också, eftersom ägarna mest rider ut i skogen. När jag travar och galoperar i skogen, är hon alldeles underbar. Där bråkar hon aldrig och är jätte snäll. Men då rider jag för det mesta med en annan häst, kan det vara därför? Ridbanan ligger granne med hennes hage, så hon borde väll inte känna sig ensam där? Eller gör hon det? Jag behöver verkligen er hjälp!
PS. För ca två år sen var hon med om en körolycka, och är jätte rädd för att bli körd. Kan det ha någen betydelse?
PS. För ca två år sen var hon med om en körolycka, och är jätte rädd för att bli körd. Kan det ha någen betydelse?