Nån som har longerat hund?

H

Huntress_

Hej!
Är det nån mer som har prövat att longera (eller hur det nu stavas) sin hund? Vi fick lära oss hur man gör på ett ridläger jag var på i sommar. Jag har ingen häst, men jag tänkte att jag prövar på vovven! Han tycker de e jättekul! Hahah. ;)

Sv: Nån som har longerat hund?

När jag gick på sjukgymnastik med min hund så skulle jag lognera, tömköra medans jag höll emot och gå över cavalettibommar med damen. Inget utav detta tyckte min vovve var så kul så vi höll oss mest till klättring i backar vilket vi också fick som alternativ.

Min gamla Schäfer longerade sig själv när jag longerade en häst!!!
Hade lärt den att den aldrig fick komma in i longervolten så han sprang på utsidan, och alltid i vänster varv!
Så när hästen bytte varv till höger så sprang hunden i vänster och dom möttes varje varv!
Sen flyttade jag longervolten och även då den var borta om jag gick och ställde mig i mitten och smackade så sprang hunden runt, runt!
Himla kul såg det ut!

Marre.N skrev:
När jag gick på sjukgymnastik med min hund så skulle jag lognera, tömköra medans jag höll emot och gå över cavalettibommar med damen. Inget utav detta tyckte min vovve var så kul så vi höll oss mest till klättring i backar vilket vi också fick som alternativ.
Hej! Okej, men hur tömkörde du? Med specialsele?

Pocahontas skrev:
Min gamla Schäfer longerade sig själv när jag longerade en häst!!!
Hade lärt den att den aldrig fick komma in i longervolten så han sprang på utsidan, och alltid i vänster varv!
Så när hästen bytte varv till höger så sprang hunden i vänster och dom möttes varje varv!
Sen flyttade jag longervolten och även då den var borta om jag gick och ställde mig i mitten och smackade så sprang hunden runt, runt!
Himla kul såg det ut!

Jaha! ;) Trodde han ni lekte eller?

Nämen jag har funderat över det när hundarna är som mest ystra! Funderar på att hänga en korv framför näsan på dem *ho ho*

Jag köpte en sele med många ringar på och använde mig av de två som satt på sidan av selen. I början fick husse kalla på Zoie medans jag bara gick bakom för höll jag emot så satte hon sig ner. Samtidigt gav jag kommandot dra. När hon fattade så la jag mer tyngd på linorna (jag använde två koppel).

Jag brukade "longera" familjens cocker spaniel för sådär hundra år sen. Det gick till så att jag knöt fast en Frolic längst ut på långpiskan, sedan fick hundstackarn springa runt runt och jaga den. När han började tröttna (eller jag blev yr :crazy: ) fick han äta upp godisbiten. Ska tillägga att hunden också fick hoppa hästhinder och cavaletti-studs. Så länge det var godis med i bilden kunde man få honom till vad som helst (utom att gå fot :D). Roligt hade vi i alla fall både han och jag (och antagligen föräldrar och grannar :o)!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 607
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
714
Senast: Red_Chili
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama