Nån som har koll på fullblod??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RECCI
  • Startdatum Startdatum
R

RECCI

Jag har en korsningsponny som i de bakre leden har en fullblodshingst som heter Landru XX.

Jag vet inte om han var godkänd men han skulle tydligen ha varit lite snabb på galoppbanorna på sin tid.

Är det någon som vet hur jag kan få reda på hans härstamning? Det borde väl finnas något register någonstans?:confused:

/Recci

Sv: Nån som har koll på fullblod??

Oh! Förlåt! :o

Man kanske inte fick skriva sådana här frågor här! Läste det för sent....

/Recci

Men generellt då.....

Om man skulle vilja ha reda på härstamningen på ett fullblod så borde det väl finnas stamböcker eller andra register där man kan kolla? :confused:

Finns det något på nätet, typ det som STC har med sportinfo som man kan söka i efter galopphästar?

/Recci

Kolla hans stam här.

Landru xx

Han var godkänd för fullblods avel men om han var det för övriga raser kan jag inte svara till. Finns andra här som vet det bättre än jag.

"Förr i tiden" var i princip alla fullblodshingstar som var godkända även godkända för halvblodsavel.

I min hingstkatalog från 1981 finns han. Han var mörkbrun med bläs, 163-182-20,5cm. Han var född 1963 och dog 1981.
Avelsföreningens utlåtande: djup bål med god bredd, underhals, långt kors. Harmoniskt benad, dock mycket uttåad fram. Goda rörelser.

Han ägdes av Lena Storvik-Perman, östersund.

Enligt halvblodsstamboken från 1990 hade han ett stamboksfört sto.

Här är Lotus (den bruna), en halvblodsvalack född 1979 e Landru xx u Praktnejlika 12497 ue Portwein 511.
6-5-3.jpg

Ett ps.
Mamma Praktnejlika var född hos och ägdes ett tag av Lena Storvik-Perman.

Görel skrev:
"Förr i tiden" var i princip alla fullblodshingstar som var godkända även godkända för halvblodsavel.
enl. gamla premieringsreglementet som gällde fram till 1983 var alla arab och fullblodshingstar som var premierade även godkända för halvblodsavel.

Tack allihopa!!! :banana:

Det är rätt häst, nu ska jag genast forska vidare!

/recci

Lena hade (tror att hon till och med fortfarande har) ett litet stuteri som födde upp halvblodshästar utanför Östersund.

Sökte efter honom på Google igår och hittade lite resultat från hans avkommor.

Det är möjligt att han har fler än 9 avkommor för när det gäller min ponny så finns han i bakgrunden som far till en okvalificerad hingst vars mor hette Beauty Girl RNF 979. Alltså en New Forest.

Det är ju möjligt att han användes till andra ponnyer också.

/Recci

Ett litet PS....

Hästarna från det stuteriet brukar heta "blomnamn".

/Recci

Det är hästarna från stofamiljen (40) som det stuteriet har som har blomnamn :) Familjen kommer ursprungligen från en man som heter Sixten Pohl och som började med Edelweiss e Effendi, d v s hästarna fick blomnamn på pappas begynnelsebokstav.

Landru har definitivt fler än 9 avkommor, de du ser på bonzies länk är hans reggade renrasiga fullblodsavkommor. Har tillgång till några års betäckningssiffror hemma.

Liknande trådar

H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
67 171
Senast: Hemlig21
·
Hästmänniskan Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här. Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden...
Svar
5
· Visningar
1 430
Senast: Centaur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
548
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka